Author Topic: Embouchure in vakantie op peil houden  (Read 4127 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline yanamayo

• Member
  • *
Embouchure in vakantie op peil houden
« on: 22 January 2012, 16:18:00 »
Na een week vakantie, waarin dus geen saxofoon gespeeld, had ik het gevoel dat ik weer helemaal opnieuw moest beginnen. :?  Alles wat ik qua embouchure opgebouwd had, leek weg.
Natuurlijk valt dat achteraf wel mee, maar er gingen wel minimaal twee weken overheen voordat het weer een beetje op peil was.

Is er een manier om in een vakantie of tijd dat je noodgedwongen even geen saxofoon kunt spelen, toch je embouchure enigszins op peil te houden? Dan heb ik het niet over zo'n liptrainer, die dan toch ook weer geluid produceert, maar iets dat geruisloos is, zodat je het ook eventueel op een hotelkamer of i.d. kunt doen.

Gr. Marjolijn
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Zoot

• Guest
Re: Embouchure in vakantie op peil houden
« Reply #1 on: 22 January 2012, 16:53:03 »
gewoon met je eigen mondstuk en riet   http://http://www.jazzlab.com/en/silencer/was-ist-silencer/

je sax  :-D
                :lol:

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #2 on: 24 January 2012, 07:49:26 »
Quote from: "yanamayo"
Is er een manier om in een vakantie of tijd dat je noodgedwongen even geen saxofoon kunt spelen, toch je embouchure enigszins op peil te houden? Dan heb ik het niet over zo'n liptrainer, die dan toch ook weer geluid produceert, maar iets dat geruisloos is, zodat je het ook eventueel op een hotelkamer of i.d. kunt doen.

Niet helemaal stil, maar het schijnt toch behoorlijk te dempen: http://www.jazzlab.com/en/silencer/preise-bestellung/

( ik heb er zelf al een paar keer over nagedacht om zo'n ding te kopen, maar ik hik aan tegen de hoge prijs )
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #3 on: 24 January 2012, 09:33:44 »
Dan misschien toch maar zo'n silencer aanschaffen, ook al is het niet geruisloos. Is inderdaad wel wat prijzig.

Dan is de 2e optie misschien wel wat. In tijden van crisis....... Twee vliegen in één klap! En lekker spelen en je embouchure op peil houden en geld vangen om je vakantie en de silencer te bekostigen :wink: ! Al betwijfel ik of er zoveel geld in m'n kistje zal komen :?
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Howarth S50C hobo

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #4 on: 24 January 2012, 09:35:58 »
Dan is de 2e optie misschien wel wat. In tijden van crisis....... Twee vliegen in één klap! En lekker spelen en je embouchure op peil houden en geld vangen om je vakantie en de silencer te bekostigen :wink: ! Al betwijfel ik of er zoveel geld in m'n kistje zal komen :?

Ach, waarom niet? Deed ik vroeger ook toen ik nog studeerde :)

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #5 on: 26 January 2012, 16:51:23 »
Ik heb gisteren een silencer voor tenor gekocht op SOTW, volgens de verkoper nauwelijks gebruikt, voor in totaal 22 euro (incl. verzendkosten). De silencer plus boekje en DVD, alles compleet   :)

Ik zou dus zeggen, goed de saxfora en ebay in de gaten houden; je komt af en toe leuke koopjes tegen.

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #6 on: 26 January 2012, 18:37:39 »
Zal ik doen! Laat nog even weten wat je er van vindt!

Leverde het trouwens nog wat op in je studententijd? :wink:
- Howarth S50C hobo

javaou

• Guest
« Reply #7 on: 27 January 2012, 16:59:38 »
Een vakantie voor mij ZONDER m'n eigen sax: onbespreekbaar......
Jan

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #8 on: 27 January 2012, 18:06:00 »
Het gaat mij ook meer om zakenreizen dan om vakantie :)

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 28 January 2012, 12:44:23 »
Je hebt natuurlijk de Xafoon en de bamboe-sax, makkelijker mee te nemen en niet zo luid.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #10 on: 01 April 2012, 09:30:27 »
Quote from: "jthole"
Het gaat mij ook meer om zakenreizen dan om vakantie :)
Ik heb hem nu in mijn bagage gepakt, om mee te nemen. Over een kleine maand weet ik of het gelukt is om mijn embouchure bij te houden  :)

Over een dag of twee weet ik wel of het ding stil genoeg is voor op een hotelkamer  :-D

Offline yanamayo

• Member
  • *
« Reply #11 on: 02 April 2012, 10:34:42 »
Ik  denk dat ie misschien wel geschikt is om de embouchure bij te houden, maar op die hotelkamer....... ik heb m'n twijfels :-D !
- Howarth S50C hobo

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #12 on: 03 May 2012, 12:03:40 »
Ik  denk dat ie misschien wel geschikt is om de embouchure bij te houden, maar op die hotelkamer....... ik heb m'n twijfels :-D

Om thuis te oefenen is hij wel perfect ... ik heb hem nu gewoon op mijn bureau liggen, en ik oefen iedere keer even wanneer ik wat afleiding zoek.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #13 on: 03 May 2012, 13:20:15 »
Tja, ik behoor tot de groep die heel netjes de pensionado's wordt genoemd.
Dit houd in dat je naast je volle agenda, die deze bevolkingsgroep nu eenmaal heeft, je toch wat langer en meer op vakantie gaat.
Als ik terugkom en het geluid hoor die ik op mijn sax produceer, denk ik, goh, laat ik hem maar in de wilgen hangen.
Maar na een dag of drie een halfuurtje blazen, waarin zeker de eerste keer de lange noten en de toonladders een goede buurt krijgen, klinkt mijn sax weer als een sax.
Dus een echt embrouchureprobleem is er dus niet voor mij.
Je moet niet, zoals ik een keer gedaan heb, 's morgens thuiskomen en 's avonds optreden.
Door de leden van het combo waarin ik toen speelde is me dit niet in dank afgenomen.
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.