Author Topic: 1e optreden is aanstaande  (Read 5892 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Em

• Member
  • *
1e optreden is aanstaande
« on: 29 January 2012, 19:06:46 »
Jahoeeee mijn 1e optreden is aanstaande!!! Er is volgende week een concert, of ik daar aan mee kan doen, is even afwachten, en dan beginnen de carnavalsoptredens: uitgelezen moment om voor het eerst mee te lopen!!! Wel spannend hoor. Geloof dat ik compleet verkrampt over kom na die optocht hihi. Vandaag buiten de show even gewoon meegelopen en dat ging best goed, je hebt wel wat vrijer zicht met een sax, alleen is probleem nummer 1, hoe sla ik zo snel mijn blaadje in het marsenboekje om whaahhahaa. Heb immers vaak 2 handen nodig om te spelen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: 1e optreden is aanstaande
« Reply #1 on: 29 January 2012, 19:49:26 »
Quote from: "Em"
hoe sla ik zo snel mijn blaadje in het marsenboekje om whaahhahaa. Heb immers vaak 2 handen nodig om te spelen.

Gefeliciteerd, in antwoord op je vraag:

Met je rechterhand. Met je linkerhand speel je harmonisch en ritmisch kloppende tonen.

Let ook op ijspegels tussen de kleppen, dat speelt erg lastig.

veel plezier  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #2 on: 29 January 2012, 21:01:54 »
Na een tijdje ken je de muziek wat beter.
Als je de maat mist, speel je gewoon wat akkoorden mee. (niet doorvertellen hoor, ik speel soms gewoon uit mijn hoofd en improviseer wat als ik op straat muziek maak (soms ben ik de muziek kwijt, en ik heb ook wat saaie simpele partijen met alleen maar akkoorden).

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #3 on: 30 January 2012, 09:32:34 »
DRIETENOR ach, dat zal weinig verschillen van vastgelopen ventielen bij mijn hoorntje whahaha, speelt ook niet prettig (of zeg maar gewoon, speelt niet)!!! Eigenlijk moeten ze dat soort optredens afschaffen, veeeeeeeeeeeeeels te koud!!!!

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 30 January 2012, 15:39:23 »
Jahoeeee mijn 1e optreden is aanstaande!!!  probleem nummer 1, hoe sla ik zo snel mijn blaadje in het marsenboekje om whaahhahaa. Heb immers vaak 2 handen nodig om te spelen.

Als je een smartphone hebt: scan de muziek; doe de scans in de goede volgorde in je phone;  even aantikken en de volgende pagina!!

Probleem 2:  hoe monteer je een smartphone op je sax . . . . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #5 on: 30 January 2012, 17:51:42 »
hier alvast een sfeerplaatje uit limburg.. dan weet je wat je te wachten staat  :lol:

Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline zomertje

• Member
  • *
    • http://dekleinekunstenaar.nl
« Reply #6 on: 30 January 2012, 21:28:32 »
Als t vriest wil je niet buiten spelen, dan lopen de instrumenten vast.... 2 jaar geleden geprobeerd met onze kerstband bij -5... verder dan 3 nummers kwamen we niet  :lol:
Heer van Stand: Selmer SA80 II Tenorsax | Kroegtoeter: Yamaha YTS 275 Tenorsax | Meneer kn0r: Yanagisawa 901 Baritonsax *blingbling*

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #7 on: 30 January 2012, 23:45:09 »
DRIETENOR ach, dat zal weinig verschillen van vastgelopen ventielen bij mijn hoorntje whahaha, speelt ook niet prettig (of zeg maar gewoon, speelt niet)!!! Eigenlijk moeten ze dat soort optredens afschaffen, veeeeeeeeeeeeeels te koud!!!!

Als ze goed in de olie zitten kunnen die ventielen best onder nul werken.
Na een kwartiertje buiten saxofoon spelen komen de pegels aan de kleppen te hangen.
Gewoon afbreken en verder spelen.

Kan me nog een optreden herinneren waarbij de koperblazers regelmatig hun instrumenten ontdooiden met warm water.
(ABIM Geervliet circa 1975)

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #8 on: 31 January 2012, 10:32:26 »
Dank je KOEN daaaaar word ik blij van, zulke foto's!!!  :?
ZOMERTJE idd, toen was het heel erg koud en hadden wij ook regelmatig de boel vastzitten. Na een oliebol en een boel geblaas zijn we binnen gaan staan in een modezaak (eigenaar blij, not) en plopten alle ventielen weer open.
Geloof dat ik me maar vast ziek ga melden, heb de weerberichten gezien, of er moet nog een flink warmtefront deze kant opkomen voor 12 feb!!!!  :lol:

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 09 February 2012, 20:50:57 »
Geloof dat ik me maar vast ziek ga melden, heb de weerberichten gezien, of er moet nog een flink warmtefront deze kant opkomen voor 12 feb!!!!  :lol:

Je bede is verhoord, in Friesland hebben ze daar een probleempje mee  :shock:

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #10 on: 18 February 2012, 19:19:45 »
Nou, de 1e dag optredens is achter de rug!!! Na hier en daar wat valse lucht en noten, ging het best redelijk. Wel wennen hoor, is wat zwaarder, en kramp in mijn arm van het vasthouden van de sax bij het lopen. Went vanzelf!!! 1e Optocht moest ik alleen doen (enig saxje in het showkorps) en de 2e had ik company van onze stagiaire van de jeugd. Morgen mag ik weer alleen, de stagiaire gaat wel mee, maar mag nog niet meespelen. Alleen als we een optreden samen met de jeugd hebben.
Op naar morgen, daarna zullen de spieren wel aardig opspelen.

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #11 on: 19 February 2012, 17:02:01 »
En dat was carnavalsdag nummer 2, weet nu iig weer waar sommige spieren zitten. Gaat redelijk maar na een aardige optocht wordt de embouchure wat minder en krijg je wat valse lucht. Gaat vast allemaal goed komen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #12 on: 19 February 2012, 17:51:19 »
Mooi, en geen last gehad van ijsspegels tussen de kleppen :!:

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #13 on: 19 February 2012, 20:57:34 »
Nee, alleen een flinke hagelbui er over heen, is ie gelijk gedoopt geweest!!!!

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #14 on: 27 February 2012, 23:27:15 »
Nou, voorlopig effe niet spelen, heb een longontsteking overgehouden aan de afgelopen weken en door het hoesten is er een rib gekneusd. Maar effe rust dus. Had deze week toch geen les gehad, maar ga ook maar effe niet repeteren geloof ik.