selmer soloist c*`

Started by pasato, 04 February 2012, 10:41:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pasato

Hallo,
even jullie mening nodig.

Ik ben vorige week bij iemand geweest om een mondstuk aan te meten voor een tenorsax.

Na wat metingen en wat uitproberen van verschillende mondstukken kwam het eigenlijk erop neer dat de selmer soloist c *  in het lage segment meteen goed aanspreekt. Maar wat ik mij afvraag, ik moet nu een mondstuk aanschaffen,maar is de soloist ook geschikt om te gebruiken voor een dweilorkest qua volume bedoel ik dan. Of is het dan beter om een stalen mondstuk aan te schaffen. Is dan natuurlijk weer de vraag welk mondstuk vergelijkbaar is met de soloist. Maar aangezien de meeste leden wel 20 mondstukken hebben om mee te spelen heb ik hier dus ook de meeste kans op een niet commercieel antwoord.

thanx
Ik was mijn handen in onschuld,want zoutzuur bijt zo

drietenor

De Selmer soloist maakt een gedefinieerd geluid dat niet verzuipt in een brei van geluiden, dus lijkt mij uitstekend geschikt voor een dweilorkest. Je kan er ook prachtig klassiek mee spelen.

Als je met een metalen mondstuk speelt als beginner, hou er rekening mee dat een aanvaring tussen je tanden en je mondstuk wel eens kan gebeuren. Bij een metalen mondstuk is de schade dan wat groter.
Om die redenen zou ik zelf in een dweilorkest geen metalen mondstuk gebruiken.

Als het alleen om volume gaat kan je met een mondstuk als een Runyon quantum de trompetten overheersen.
Als het om muziek maken gaat wordt het iets genuanceerder.

Een mooi genuanceerd mondstuk, de Selmer soloist, vooral de oudere types, en ook geschikt voor een dweilorkest :mrgreen:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

pasato

Dank je voor deze uitleg.

Quote from: "drietenor"De Selmer soloist maakt een gedefinieerd geluid dat niet verzuipt in een brei van geluiden, dus lijkt mij uitstekend geschikt voor een dweilorkest. Je kan er ook prachtig klassiek mee spelen.

Als je met een metalen mondstuk speelt als beginner, hou er rekening mee dat een aanvaring tussen je tanden en je mondstuk wel eens kan gebeuren. Bij een metalen mondstuk is de schade dan wat groter.
Om die redenen zou ik zelf in een dweilorkest geen metalen mondstuk gebruiken.

Als het alleen om volume gaat kan je met een mondstuk als een Runyon quantum de trompetten overheersen.
Als het om muziek maken gaat wordt het iets genuanceerder.

Een mooi genuanceerd mondstuk, de Selmer soloist, vooral de oudere types, en ook geschikt voor een dweilorkest :mrgreen:
Ik was mijn handen in onschuld,want zoutzuur bijt zo

drietenor

Overigens, salpeterzuur en zwavelzuur bijten stukken beter dan zoutzuur. :evil:  :evil:
Een kennis goot per ongeluk zoutzuur over zijn arm met trainingsjack. :shock:  
Het trainingsjack loste op, maar zijn arm was na spoelen vrijwel ongedeerd. :roll:

don't try this at home :-({|=
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Invisible

Is zeker prima te doen en juist een Soloist ten opzichte van een standaard S80 C* mondstuk geeft jou de mogelijkheid om harder te blazen zonder dat de klank meteen geknepen klinkt. Misschien dat een stalen mondstuk uiteindelijk wel beter tot zijn recht komt, maar vergeet niet dat dat een dermate ander mondstuk is dat dat eerst veel tijd vraagt om daar goed op thuis te raken wat als je regelmatig tussen de twee mondstukken wisselt niet altijd even makkelijk is. De vraag is dan natuurlijk ook waar eventuele andere saxofonisten in het dweilorkest mee blazen, dat moet wel matchen qua klank natuurlijk.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110