Main Menu

Wie is Albantar?

Started by Albantar, 12 February 2012, 23:44:40

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Albantar

Aloha... Ik ben nieuw hier :)

Jaren geleden begonnen, zoals zovelen, met blokfluitles, daarna 8 jaar klarinet gespeeld en bij een harmonie-orkest gespeeld. Daarna een aantal jaren niets en toen het weer begon te kriebelen heb ik een tenorsax gekocht, een Trevor J. James "The Horn". Die sax is onderhand een jaar of 13 oud en ik heb hem nog steeds maar ik leen nu een Selmer tenorsax van de fanfare waar ik bij speel - die speelt toch een heel stuk soepeler en zuiverder dan mijn eigen Trevor. Daarnaast speel ik ook baritonsax (Amati Kraslice) bij het opleidingsorkest van die zelfde fanfare.

Mijn dochtertje gaat over een paar weken over van blokfluit naar dwarsfluit en dus heb ik laatst ook voor het eerst op een dwarsfluit gespeeld. Ook best geinig. Ik zal mijn dochtertje er in ieder geval wel mee kunnen helpen en misschien heb ik een leuk 4e instrument voor mij ontdekt :)
Tenorsax - Selmer
Tenorsax - Trevor J. James
Baritonsax - Amati Kraslice
Klarinet - Buffet Crampon
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Invisible

He, ken ik jou niet van één of andere technologieforum???

Maar wees welkom hier!
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Albantar

Ja, je kan me best wel kennen van "een of ander technologieforum" :)

En jij bent een Yamaha-fan, zo te zien? :D
Tenorsax - Selmer
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Invisible

Quote from: "Albantar"Ja, je kan me best wel kennen van "een of ander technologieforum" :)

En jij bent een Yamaha-fan, zo te zien? :D
Nee valt wel mee hoor, mijn gitaren zijn geen Yamaha :lol: (al maken die wel hele mooie semi-acoustische gitaren, dus wie weet...). Is meer in de loop der jaren zo gegroeid en qua saxen kwam ik door steeds diverse saxen te proberen toch steeds weer op Yamaha uit, niet omdat ik perse Yamaha moest hebben.

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Zoot

Quote from: "Albantar"Mijn dochtertje gaat over een paar weken over van blokfluit naar dwarsfluit en dus heb ik laatst ook voor het eerst op een dwarsfluit gespeeld. Ook best geinig. Ik zal mijn dochtertje er in ieder geval wel mee kunnen helpen en misschien heb ik een leuk 4e instrument voor mij ontdekt :)

ON topic  :roll: blijven graag S A X O F O O N           :P                
welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Albantar

Ah, dus over klarinet mag ik hier ook niet praten? :D

Sowieso is saxofoon wel mijn hoofdinstrument.
Tenorsax - Selmer
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Invisible

Quote from: "Albantar"Ah, dus over klarinet mag ik hier ook niet praten? :D

Sowieso is saxofoon wel mijn hoofdinstrument.
Klarinetten worden hier ritueel verbrand tijdens onze jaarlijkse meeting (mits het een houten is natuurlijk, plastic gaat zo stinken) :mrgreen:

Zoot

Quote from: "Albantar"Ah, dus over klarinet mag ik hier ook niet praten? :D  
pas op,....   :o  ik stuur Pieter op je af......  :P

Quote from: "Albantar"Sowieso is saxofoon wel mijn hoofdinstrument.
=D>  =D>  =D>

Albantar

Aha, dat dacht ik al. Dat hardhout brand nog best lang ook in ieder geval :D

Doet me denken aan die oude grap: "Wat is het verschil tussen een viool en een piano?" "Nou?" "Een piano brandt langer!"  :lol:

Klarinet (gaat ook op voor sopraansax) is leuk vanwege de vele melodie maar op een gegeven moment ben je wel uitgekeken op al dat hoge gepiep.

Tenorsax is leuk omdat je veel tegenmelodie en belangrijke ondersteuning hebt en je bij marsen ook lekker met de "bassolo" mag meeraggen.

Baritonsax is gewoon op zich al een mooi instrument, lekker knorren, en als je dan een echte baritonsaxpartij voor je neus hebt (en geen Esbaspartij) is het echt geweldig. Af en toe hoempa hoempa met de bassen mee, stukken melodie en tegenmelodie erin, heerlijk.  8)

Dwarsfluit moet ik nog gaan merken maar mijn eerste indruk was best goed. In ieder geval ga ik me er een beetje in verdiepen om mijn dochter goed te kunnen helpen. En als je op Youtube zoekt naar "flute beatbox" dan sta je helemaal versteld met wat je met zo'n waterleiding allemaal kan doen :D

Maar zoals gezegd, saxofoon is mijn hoofdinstrument. Toen ik nog een klein blokfluitertje was wilde ik graag saxofoon gaan spelen maar toen zeiden ze dat mijn handen nog te klein waren voor een altsax en bij een harmonie heb je geen sopraansaxen dus ben ik op klarinet gezet. Uiteindelijk dus toch bij sax uitgekomen maar ook daar heb ik veel profijt van het feit dat ik op klarinet ben opgeleid, vooral met omzetten tussen Es- en Bes-instrumenten. In het chalumeau-register (lage register) is de klarinet namelijk eigenlijk qua vingerzetting en bijbehorende toon een Es-instrument, in het clarion-register (hoge register) een puur Bes-instrument. De lage C op de klarinet speel je met de "G-greep". Die klinkt het zelfde als de lage C op een sopraansax en .... als de lage G op de altsax die je dus op dat instrument met precies de zelfde greep pakt. Je speelt dus een C in Bes met de greep en de klank van een G in Es. Ik kan dus bij het opleidingsorkest, waar ik ter ondersteuning baritonsax speel, ook af en toe gewoon meespelen met de tenorsax / eufonium als die ergens even niet uitkomen, gewoon de grepen omzetten met het klarinet-ezelsbruggetje. Zie de noot staan in de Bes-partij, denk aan de greep die dat op de klarinet zou zijn in het chalumeau-register, pak die greep op de baritonsax en je hebt de zelfde toon.

Andersom is wat lastiger omzetten, bijvoorbeeld om een stukje altsaxpartij mee te spelen op de tenorsax. Denk aan de greep die de altsaxofonist maakt (bijvoorbeeld een lage C), denk dan aan de toon die die greep zou opleveren op een klarinet (lage F), speel dan die toon (F) op de tenorsax et voilà, qua klank de zelfde toon (plusminus een octaaf).
Tenorsax - Selmer
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Invisible

Quote from: "Albantar"Tenorsax is leuk omdat je veel tegenmelodie en belangrijke ondersteuning hebt en je bij marsen ook lekker met de "bassolo" mag meeraggen.
Tenorsax is wat dat betreft ook wel het meest allround wat saxen betreft qua toonbereik, maar ook qua diversiteit in klankkleuren. Helaas door veel arrangeurs/componisten van harmonie- en fanfaremuziek een instrument wat te veel op de achtergrond gehouden en krijgen meestal wat begeleidingspartijtjes toegeschreven en vaak als dubbeling van andere instrumenten (vaak de euphoniums) gebruikt wordt.

Albantar

Het probleem bij vooral fanfare is natuurlijk ook dat je met één of twee tenorsaxen never nooit niet boven drie à vier (of als je geluk hebt, twee) eufoniums/baritons uitkomt. De tenorsax wordt daar dus aan toegevoegd als klankkleuring. Wanneer de tenorsax wel goed tot zijn recht komt is wanneer er een echte saxsolo in het stuk zit. Gelukkig zitten er bij de stukken die wij spelen altijd wel een paar van die saxjuweeltjes waarbij de sopraan-, alt-, tenor- en baritonsax samen de show stelen en de rest eens ter ondersteuning is :D
Tenorsax - Selmer
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

JR

Welkom!

En nu ik je verhaal over klarinet en sax heb gelezen begrijp ik pas echt waarom ik iedere keer in de knoop #-o  raakte bij het klarinetten (is ook verkocht aan een liefhebber  :roll:  )
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Albantar

Quote from: "JR"Welkom!

En nu ik je verhaal over klarinet en sax heb gelezen begrijp ik pas echt waarom ik iedere keer in de knoop #-o  raakte bij het klarinetten (is ook verkocht aan een liefhebber  :roll:  )

Je kan zelf ook een keer de proef op de som nemen! Neem een sopraansax en een klarinet. Speel (in het hoge register) van de sopraansax een toon, speel op de klarinet met de zelfde greep (ook in het hoge register) en je hebt precies de zelfde toon. Neem nu een altsax en een klarinet. Speel op de altsax in het lage register een toon, speel op de klarinet met de zelfde greep (ook in het lage register) een toon en wederom is het het zelfde. Een klarinet is eigenlijk gewoon in het laag een altsax en in het hoog een sopraansax.

Als je op een klarinet een midden-D (D2) speelt is dat precies het zelfde als de D2 op de sopraansax. Maar waar je de midden-C (C2) op de sopraansax al naar het lage register gaat, blijf je bij klarinet nog in het hoge register, die pak je daar met de greep die op saxofoon overeenkomt met de lage C plus de octaafklep - die trouwens bij de klarinet ook geen octaafklep is maar een duodecimeklep. :D Ook de B pak je nog in het hoge register. Pas de Bb is in het lage register en vanaf de E verder naar beneden loopt de klarinet synchroon met de altsax - die E in Bes komt namelijk overeen met de B in Es.

Maar ho wacht, dit is een saxforum! :D
Tenorsax - Selmer
Dwarsfluit - Yamaha
Bring it on!

Steph Saxin' Spé

Quote from: "Albantar"Maar ho wacht, dit is een saxforum! :D

:lol:  :lol:  En zo is het  :lol:  :lol:

Welkom!