Main Menu

Toon aanzetten...???

Started by John G, 17 November 2005, 22:29:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

John G

Zolas mischien bekend ben ik ben een relatief nieuwe sax speler.

Ik heb les... maar.....

Mijn leraar zegd ik moet mijn toon aanzetten met mijn tong, echter hij kan mij niet (of voor mij onvoldoende) wijs maken wat hij ermee bedoelt. Mischien is hier iemand die mij vertellen (of uitleggen hoe dit moet). Ik heb het gevoel dat er alleen maar spuug tussen de riet komt als ik dit probeer.... ik zal wel weer iets verkeerd doen  :(

Alle hints/tips zijn welkom

Groetjes
John
Maybe... Someday.... I\'ll be able to play (beter) \":)\"

Tony

Ja, dit doe je inderdaad met je tong.

Het beste om dit te oefenen is "tuut tuut tuut tuut etc" te zeggen. Dit kun je ook zonder sax oefenen en dat probeer je zo snel mogelijk te doen. In begin zal dit wel lastig zijn maar oefening baart kunst.

Op een gegeven moment kun je het heel snel en regelmatig en kun je dit ook weer toepassen in je spel.

Het klinkt misschien ingewikkeld maar is het niet.

Daan

Ja, precies wat Anthony gepost heeft.

Als beginner denk je aan blazen met alleen blazen zonder je tong te gebruiken, zoals het uitblazen van kaarsjes op een taart (om zo maar een voorbeeld te noemen).
Maar het gaat ook om de aanzet (het begin van de noot). Hiermee kan je je toon mooier maken en het is precies een tuut tuut tuut  gevoel of da da da enz. Zeg het na en je maakt een "tong beweging". Je tong gaat naar het verhemelte/gehemelte als je het zegt. Dit ga je dan bij het bespelen van de saxofoon toepassen alleen dan moet je je tong aanzetten op het rietje in plaats van je verhemelte/gehemelte. Succes :)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

=SaX=Erik

ik hoef er dus niets meer aan toe te voegen...idd. gewoon tuuttuutuu zeggen...in ieder geval iets wat met een t of d begint. Wat dat spugen betreft...ik "zuig"mijn mondstuk af en toe leeg. (klinkt best wel goor nu ik er over begin...aaaah) maar als je eerst slikt voordat je blaast valt het wel mee met dat spuug tussen je riet.

succes he!
T: Julius Keilwerth Limited 75 Edition SX90R
A: Selmer Bundy II Alt
S: Musica Steyr - geweldig geluid, wel aan vervanging toe

Tony

Ik heb eigenlijk alleen maar spuug in m'n mondstuk als ik even op de bank of bed lig te spelen. Als ik gewoon sta heb ik het niet.

Wel als ik na een tijdje spelen  m'n sax omkeer er een sloot water uitkomt

Daan

We gaan nu niet opeens off-topic posten over het spugen  :? .
Nog nooit gelegen op bed of op de bak spelend... Even testen, dan kan je zkr wel een betere ademsteun geven dan zittend maar lucht ademen?

John G

Zo... ik heb de tuut..tuut...tuut geprobeerd en het werkt  :D.
Alleen schiet de toon er niet echt uit, dus met andere woorden, het duurt eventjes voordat de toon stabiel is. Mischien maar een paar tienden seconden maar toch wel hoorbaar. Ik denk dat het met oefenen wel beter wordt.

In ieder geval bedankt voor de feedback

Groetjes
John

Tony

Ik denk dat dat een kwestie is van je kaak ontspannen houden. De "tuut" moet echt alleen maar van je tong komen. Je kunt daar ook een goede oefening van maken. Pak een tuner (oftewel stemapparaatje) en begin b.v. met de lage E, hoge A etc. Maakt niet veel uit wat voor noten je speelt, pak gewoon random verschillende. Dat kun je weer afwisselen door dit snel te doen (met tuut tuut) en door de noten zo lang aan te houden als je kunt.

Op deze manier leer je goed aan te zetten en om gelijk met een zuivere noot te beginnen zonder dat je "knijpt" en daarna pas corrigeerd. Daarbij werk je gelijk aan je geluid, je embouchure en je ademsteun.

Daan

Ja, het is goed om er vroeg achter te komen wat nou zuiver is en wat niet.
Maar misschien heeft hij wel geen (chromatische) tuner :) .

John G

Dat klopt inderdaad Daan..... iets for the wish list....
Ik heb het gevoel dat het wel steeds beter gaat.

Groetjes
John

Tony

En merk je ook al dat het beter gaat (dus je toon stabieler is) als je je kaak ontspannen houdt?
Probeer je ook de "long notes"?

Dai

Quote from: "Daan"Ja, het is goed om er vroeg achter te komen wat nou zuiver is en wat niet.
daarbij is het ook handig om te weten of het te hoog of te laag is, anders heb je er zo weinig aan. :wink:

John G

Als ik begin te spelen loop ik de toon ladders door en houd ieder noot ca. 10 sec aan. Dit doe ik ongeveer 5 minuten. Dan begin ik mijn les opdrachten (ca 1 uur) en dan nog een beetje vrij spelen, meestal een beetje mee jammen met een of ander plaat/CD. Alleen dat meejammen stelt nog niet zoveel voor, maar geeft wel een kick als het een keer klopt. Dus ik speel ca. 2 a 3 uur per dag. Aleen niet iedere dag. Ongeveer 4-5 dagen per week.

Groetjes
John