Author Topic: even voorstellen  (Read 1504 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline BartM

• Member
  • *
even voorstellen
« on: 24 February 2012, 18:55:00 »
Hallo saxers,

Ik ben Bart en woon in Arnhem. Ik ben een niet erg actieve saxer maar al wel heel erg lang. Ik ben 53 jaar en bezit sinds 1976 een tenorsax (Powertone Lafleur, made for Boosey & Hawkes, gemaakt in West Duitsland).
Ik heb muzikale opleiding genoten op blokfluit en dwarsfluit, kwam op mijn 16e te spelen in een rock & roll bandje in Dieren en heb toen, omdat je met dwarsfluit helemaal geen rock & roll kan spelen, per telefoon bij Hakkert in Rotterdam een tenorsax besteld  ( 835 gulden !! werd per van Gend en Loos thuis afgeleverd). Twee weken later en met behoorlijk wat pijn in mijn "bek" heb ik ermee opgetreden met mijn bandje "Trash".  Incidenteel ook nog meegespeeld in schoolband "de Vet-band" met o.a. Martin Verdonk op percussie, Jan Kooper op altsax).
Na een aantal jaren viel het bandje uit elkaar en ben ik met tussenpozen af en toe wel blijven spelen.
Mezelf ook gitaar leren spelen en dat doe ik vaker want zo'n ding pak je van de standaard en bespeel je voor 10 minuten (of meer) en zet em dan weet terug. De tenor uitpakken, in elkaar zetten, natlebberen etc. kost aanzienlijk meer tijd.
Inmiddels speelt mijn jongste zoon al weer aan jaar of 10 altsax en spelen we af en toe samen (te weinig !).
Ook hij speelt inmiddels in een bandje.
Zo af en toe haal ik mijn tenor weer eens van zolder en speel er wat op (weer pijn in de bek  :D ).
Zo ook nu en door wat op het internet te neuzen over mondstukken (de verschillen, de prijzen etc) kwam ik op dit forum uit en heb me geregistreerd. Op die Powertone Lafleur zat een Weltklang mondstuk en destijds heb ik me daar nooit zorgen over gemaakt, gewoon gespeeld. Nu vraag ik me af of er met een ander mondstuk mooier/ander geluid uit dat instrument te halen is.
Ik ga me hier eens wat meer in verdiepen.
Suggesties zijn welkom.

Zoot

• Guest
Re: even voorstellen
« Reply #1 on: 24 February 2012, 18:58:56 »
Quote from: "BartM"
Ik ga me hier eens wat meer in verdiepen.

dus tóch,.........    :o   het verstand komt met de jaren........ :lol:
veel speel plezier........

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #2 on: 24 February 2012, 21:58:14 »
Welkom!

En wat die "pijn in de bek" betreft, ga eens naar een saxwinkel en probeer wat verschillende mondstukken uit, misschien gaat er een wereld voor je open.

Nog iets, ik ga bijna altijd met een heel fijn stukje schuurpapier (korrel 800) langs de scherpe zijkanten van het riet (waar de lip op ligt), scheelt voor mij erg veel irritatie
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 25 February 2012, 01:13:43 »
Welkom Bart bij deze verzameling saxofonisten  8)  8)

Een powertone lafleur heb ik nog nooit gezien, maar het is een West Duitse stencil saxofoon gemaakt door  :?:
En dan komen we in een labyrinth van mogelijkheden, omdat de toenmalige Duitse saxofoon fabrikanten alle nieuwe vondsten van elkaar leenden (en ook van Franse en Amerikaanse bouwers).  

Veel succes met het vinden van een pijnvrije manier van muziek maken :mrgreen:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline BartM

• Member
  • *
« Reply #4 on: 26 February 2012, 10:55:51 »
Hallo allemaal,
dank voor jullie reacties.
De zoektocht naar een ander mondstuk heeft niets te maken met de "pijn in mijn bek" (sorry voor uitdrukking) die ik beschreef. Die staat los van het type mondstuk (denk ik want ik spreek niet uit ervaring  :D ).
Als je lange tijd niet geblazen hebt, of in het geval van 36 jaar geleden, nog nooit op een saxofoon geblazen hebt en alleen dwarsfluit embouchure hebt, dan krijg wel spierpijn in je mond/wangen/kaken na een half uurtje blazen.
Dat is wat ik bedoelde.

Ik heb inmiddels al aardig wat rondgeneusd op Saxforum.nl  en hele leerzame, leuke en interessante zaken gelezen.
Leuke site !

Groet,
Bart

Offline Amanda

• Member
  • *
« Reply #5 on: 27 February 2012, 12:05:05 »
Welkom op het forum!
Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

javaou

• Guest
« Reply #6 on: 29 February 2012, 14:09:18 »
Welkom in de leukste sax-familie van NL én België...!
De meeste serieuze sax-winkels willen je best een aantal mondstukken + rietbinders lenen op zicht, als je tenslotte maar besluit er eentje van hun te kopen.
Gewoon gaan proberen, is nog leuk ook :)
Jan

Offline SaxoboyNL

• Member
  • *
« Reply #7 on: 29 February 2012, 19:39:23 »
Welkom op het forum

Offline John57

• Member
  • *
« Reply #8 on: 29 February 2012, 19:47:11 »
Hallo,

ik ben John, heb jaren in verschillende muziekverenigingen gespeeld en dan na 15 jaar inactiviteit, de draad opnieuw opgenomen.

Ik ben in het bezit van een aantal saxofoons, nl.
- sax bariton merk Yanagisawa
- sax tenor merk Buescher Aristocrat
- en mijn nieuwste aanwinst : een gebogen sax sopraan yanagisawa SC 992

Ik heb dus mijn oude passie weer nieuw leven ingeblazen, letterlijk dan !

Ik ben ervan overtuigd dat ik geregeld dit forum zal bezoeken.
Sopraan Yanagisawa SC 992
Tenor Buescher Aristocrat
Bariton Yanagisawa

Offline Sebo

• Member
  • *
« Reply #9 on: 03 March 2012, 00:38:29 »
Voor allebei dan maar.......  :-D  :-D Weest welkom :D

Grtz.  Sebo
Tenor Dolnet Belair verzilverd 41******
Brillhart ebolin special/ rico royal

Offline Marion58

• Member
  • *
« Reply #10 on: 05 March 2012, 18:47:08 »
Door omstandigheden heb ik mezelf nog niet voor kunnen stellen en ben hier ook niet meer geweest.

Wij zijn Marion en Adrie en spelen al heel wat jaren saxofoon. A3 op alt- en tenorsax en ik op sopraan- en altsax en we zoeken nog een leuk orkest wat populaire- 80 jarige en bigbandmuziek speelt op een amateurniveau maar toch ook wel op een gevorderd niveau.

Dus wie weet komen we hier nog wel een leuk orkest tegen.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #11 on: 05 March 2012, 19:24:55 »
Welkom Marion en Adrie!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"