Hallo saxers,
Ik ben Bart en woon in Arnhem. Ik ben een niet erg actieve saxer maar al wel heel erg lang. Ik ben 53 jaar en bezit sinds 1976 een tenorsax (Powertone Lafleur, made for Boosey & Hawkes, gemaakt in West Duitsland).
Ik heb muzikale opleiding genoten op blokfluit en dwarsfluit, kwam op mijn 16e te spelen in een rock & roll bandje in Dieren en heb toen, omdat je met dwarsfluit helemaal geen rock & roll kan spelen, per telefoon bij Hakkert in Rotterdam een tenorsax besteld ( 835 gulden !! werd per van Gend en Loos thuis afgeleverd). Twee weken later en met behoorlijk wat pijn in mijn "bek" heb ik ermee opgetreden met mijn bandje "Trash". Incidenteel ook nog meegespeeld in schoolband "de Vet-band" met o.a. Martin Verdonk op percussie, Jan Kooper op altsax).
Na een aantal jaren viel het bandje uit elkaar en ben ik met tussenpozen af en toe wel blijven spelen.
Mezelf ook gitaar leren spelen en dat doe ik vaker want zo'n ding pak je van de standaard en bespeel je voor 10 minuten (of meer) en zet em dan weet terug. De tenor uitpakken, in elkaar zetten, natlebberen etc. kost aanzienlijk meer tijd.
Inmiddels speelt mijn jongste zoon al weer aan jaar of 10 altsax en spelen we af en toe samen (te weinig !).
Ook hij speelt inmiddels in een bandje.
Zo af en toe haal ik mijn tenor weer eens van zolder en speel er wat op (weer pijn in de bek

).
Zo ook nu en door wat op het internet te neuzen over mondstukken (de verschillen, de prijzen etc) kwam ik op dit forum uit en heb me geregistreerd. Op die Powertone Lafleur zat een Weltklang mondstuk en destijds heb ik me daar nooit zorgen over gemaakt, gewoon gespeeld. Nu vraag ik me af of er met een ander mondstuk mooier/ander geluid uit dat instrument te halen is.
Ik ga me hier eens wat meer in verdiepen.
Suggesties zijn welkom.