Author Topic: Soundfiles met vergelijkingen  (Read 2306 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline ikJaap

• Member
  • *
Soundfiles met vergelijkingen
« on: 25 February 2012, 11:59:04 »
Ik kwam een Amerikaanse website tegen waar oude saxen worden verkocht, maar het mooie is is dat ze soundfiles hebben met vergelijkingen tussen saxen. Er wordt dan met hetzelfde mondstuk eenzelfde melodie gespeeld op verschillende saxen. Hoewel het natuurlijk ook erg afhankelijk is van hoe je zelf speelt, vond ik dit toch een leuke manier om de verschillen te horen.

Dit is de website: http://www.worldwidesax.com/index.htm

Misschien kennen jullie ook nog wat websites met vergelijkingen?

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: Soundfiles met vergelijkingen
« Reply #1 on: 25 February 2012, 13:43:01 »
Het moet nu toch wel voor iedereen duidelijk zijn dat er maar 1 winnaar is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 25 February 2012, 15:15:50 »
TROLL ALARM  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:  :twisted:

Just kidding  :-D

In deze vergelijking
Sopraan: lastig vanwege K-mondstuk, maar ik zou de Conn nemen denk ik
Alt: S20 of 26M, maar die VI is ook erg lekker
Tenor : Conn transitional

Mooie beschrijving van verschillende types

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 25 February 2012, 17:05:27 »
Quote from: "Pieter"
Het moet nu toch wel voor iedereen duidelijk zijn dat er maar 1 winnaar is.

Bedoel je dat de s-1 de meeste sterren heeft :?:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline ikJaap

• Member
  • *
« Reply #4 on: 25 February 2012, 18:47:16 »
Het ging mij er nou niet om welke saxofoon het beste is, maar meer dat je kunt vergelijken. Niet iedereen heeft het geld om een 5-digit Mark IV te kopen, en via deze site kun je saxofoons vergelijken die wat beter betaalbaar zijn.

Edit: Mark VI natuurlijk... :)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 26 February 2012, 00:07:05 »
Het blijft een van de betere sites om ruwweg de verschillen tussen instrumenten te horen.
Het mooie van saxofoon is dat iedereen zijn eigen geluid heeft.
En dat koesteren we 8)  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Ricco

• Member
  • *
« Reply #6 on: 26 February 2012, 13:53:07 »
Quote from: "ikjaap"
Het ging mij er nou niet om welke saxofoon het beste is, maar meer dat je kunt vergelijken. Niet iedereen heeft het geld om een 5-digit Mark IV te kopen, en via deze site kun je saxofoons vergelijken die wat beter betaalbaar zijn.

Waarschijnlijk kan niemand een Mark IV kopen :D . Maar zonder vervelend te zijn, ik neem aan dat je een Mark VI bedoelt, wat inderdaad (zoals ook op dit formu geregeld benoemd) niet voor een ieder betaalbaar en haalbaar is. Maar gelukkig zijn er ook andere mogelijkheden
Alt: Jupiter 900 Killerhorn
Bariton: Selmer SA80 met lage A

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #7 on: 26 February 2012, 14:35:13 »
Ik heb me overigens vergist....
Er zijn nog meer soundfiles (in die link die ik er bij heb gezet)
En daar zijn wel Buescher en Martin saxen te horen

VI vs TMT tenor
Close call zou ik zeggen, persoonlijke voorkeur TMT, maar ik zou me niet verdrietig voelen met dat andere "inferieure" merk  8)

VI vs TMA alto
Nog closer.. Geen voorkeur, die Buescher klinkt me een tikkie te helder, de TMA klinkt iets minder gefocused, maar vraag me af of je dat realtime als publiek echt hoort..

Jammer dat die Sarge "niet echt een vaste embouchure heeft"
VI vs Comm2 vs TMT
Kun je ook goed het verschil horen tussen een Comm2 en een TMT

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #8 on: 26 February 2012, 15:06:13 »
je hoeft een winnaar niet altijd te willen of kunnen kopen om een winnaar te erkennen....

Ik heb niet meer op die site gekeken ....maar als sarge degene is die speelt dan moet ik je gelijk geven "the Martin". Die man is nogal instabiel, ja.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #9 on: 27 February 2012, 00:30:19 »
Quote from: "Pieter"
je hoeft een winnaar niet altijd te willen of kunnen kopen om een winnaar te erkennen....

Alleen een beetje jammer dat het hier om een smaakkwestie gaat en dat je dus geen winnaar aan kan wijzen.
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 27 February 2012, 10:15:34 »
Tuurlijk wel. Het is niet voor niets de meest gewilde sax, maar dat maakt niet uit. Het is goed dat er mensen zijn met een andere keus.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #11 on: 27 February 2012, 14:44:32 »
Wat een argument. Meest gewild dus daarom de beste (laat menig mark vi liefhebber nu op de een of andere manier nog nooit van de SBA gehoord hebben welke volgens sommigen weer ' beter' is dan de VI). Of bedoel je het anders?
*mompelt iets over naamsbekendheid, mond op mond reclame*

Ik vind het een smaakkwestie. Waar gebruik je de sax voor etc.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #12 on: 27 February 2012, 15:22:03 »
Dit is een discussie die nergens toe zal leiden. Ik vind hem ook niet echt interessant meer overigens  :-D )

Mijn persoonlijke visie (even los van de hoeveelheid pegels die de toonbank over zullen moeten):
Als ik een sax ga uitzoeken dan kies ik de sax op basis van wat hij bied
Voldoet hij aan mijn eisen (die totaal anders kunnen zijn dan die van een ander) en krijg ik een gevoel van voldoening dan is het mijn sax

Dat lekkere gevoel heb ik op tenor gehad bij mijn Martin Selmer MK VI, Selmer SA80-2, Buescher BigB en euuhh dat was het wel
Ik heb dit gevoel niet gehad bij Selmer SA80-2, Buescher TH&C, Buffet S1, King Zephyr, King S20

Allen individuen en ik schrijf dus ook niet andere saxen van het zelfde type af op het simpele feit dat die ene niet goed was.

Op alt ben ik vanwege gebrek aan financien nog niet op mijn holy grale uitgekomen maar ben ik uitermate tevreden met mijn CHu..
Ik weet echter dat het beter kan (Martin, VI, Zephyr)

In feite is het enige feit welke feitelijk een feit blijkt, het feit dat dit in feite altijd persoonlijk zal zijn..

Verder vind ik de link die IKJaap heeft geplaatst erg handig en interessant. Dank daar voor

Oh ja, en één van de redenen waarom de MK VI zo duur is is gelegen in het feit dat het een beleggingsopbject is

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 27 February 2012, 18:53:07 »
Quote from: "Maaarten"
(laat menig mark vi liefhebber nu op de een of andere manier nog nooit van de SBA gehoord hebben welke volgens sommigen weer ' beter' is dan de VI)

tsja, er zijn sukkels die na 30 jaar spelen zich nog steeds afvragen waar sommige knoppen voor dienen op zo'n toeter. Of nee, erger nog, die vragen het zich helemaal niet af.

SBA's kunnen mooie toeters zijn, maar laten zich eigenlijk niet goed vergelijken met de meer modernere saxen. Een mooie SBA heeft ook echt een ouderwets geluid, wel mooi hoor, maar daardoor toch ook wat minder allround.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #14 on: 27 February 2012, 19:06:13 »
Quote from: "the martin"
Dit soort "gesprekken" zal dan ook altijd eindigen in een welles nietes spelletje (wel vermakelijk overigen  :twisted: )

Precies! :-D

Oh ja, en één van de redenen waarom de MK VI zo duur is is gelegen in het feit dat het een beleggingsopbject is[/quote]

Dat zijn alle prof. saxen.  Daarom is het niet zo gek om bv een 2dehands sa80II te kopen ipv een nieuwe. Het duurt niet lang meer of zowel koper als verkoper gaan met winst weg. En dan nog, je kunt natuurlijk 5 a 6000 euro vragen voor een VI alt....maar die staan errrrug lang te koop hoor.

Overigens ruilen veel prof spelers hun vintage saxen in voor nieuwe.