Author Topic: klevende octaafklep  (Read 5425 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline John57

• Member
  • *
klevende octaafklep
« on: 29 February 2012, 20:03:39 »
De octaafklep van mijn gebogen sopraan Yanagisawa SC 992 blijft geregeld plakken.
Speeksel zet zich blijkbaar vast tijdens het spelen, gevolg is dat ik net die hoge noten niet haal, komt nogal onnozel over.
Dan moet ik met de hand de octaafklep naar omhoog trekken en kan ik weer een tijdje spelen tot het euvel zich herhaalt !

Hoe kan ik dit oplossen ?
Sopraan Yanagisawa SC 992
Tenor Buescher Aristocrat
Bariton Yanagisawa

Offline Pieter

• Member
  • *
Re: klevende octaafklep
« Reply #1 on: 29 February 2012, 20:17:24 »
polster schoonmaken met wasbenzine of spritus. Dan powderpaper gebruiken.

Niet zeuren dat het slecht is voor je polster, want dat is het, maar op deze manier is er in ieder geval op te spelen en anders zou je er een nieuw polster in moeten laten zetten.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 29 February 2012, 20:43:11 »
Olie helpt, siliconen olie of een beetje dikke smeerolie. :smt032
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Sylvia

• Member
  • *
« Reply #3 on: 29 February 2012, 21:38:04 »
Hoi,
Je kan ze schoonmaken met een beetje spiritus en behandelen met Voodoo-padjuice (verkrijgbaar bij MusicMedic.com) en daarna met powderpaper of Mojo's never stick powder (ook bij MusicMedic). Zelf heb ik nooit meer last van klevende polsters sinds ik polsters van kangaroeleer op mijn sax heb gezet.

Groetjes,
Sylvia

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #4 on: 01 March 2012, 07:17:31 »
Of even voorzichtig een stuk papier (in america doen ze dat met dollars) tussen de klep en het toongat doorhalen terwijl je de klep zacht aandrukt

Offline k317

• Member
  • *
« Reply #5 on: 03 March 2012, 21:03:26 »
Ik sluit me aan bij de laatste tip en doe dit zoals vele 'klep'-blazers met vloetjes (de gewone Mascotte die ze bij de tabakboer verkopen).
Werkt bij saxen en zeker ook bij dwarsfluiten.
Mijn buurvrouw bij de fanfare gebruikt speciaal poederpapier, maar de resultaten blijken niet veel beter te zijn dan vloetjes.
Groeten, Karin

S: Selmer series III (nr. 588xxx) en voor de kids een Roy Benson by Dixon (nr. 959xxx; gebogen model) A: Selmer SA80 Serie II (nr. 496xxx) T: Selmer Mark7 \'79 (nr. 291xxx) en een Jupiter 787 voor de boerenkapel Plus: Maestro fluit, Jaeger piccolo, B&M Champion trompet en Indiaase poc

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #6 on: 03 March 2012, 22:17:43 »
Quote from: "k317"
Ik sluit me aan bij de laatste tip en doe dit zoals vele 'klep'-blazers met vloetjes (de gewone Mascotte die ze bij de tabakboer verkopen).
Werkt bij saxen en zeker ook bij dwarsfluiten.
Mijn buurvrouw bij de fanfare gebruikt speciaal poederpapier, maar de resultaten blijken niet veel beter te zijn dan vloetjes.
Poederpapier werkt op korte termijn het zelfde maar doordat het een laagje poeder op het polster achterlaat heeft het ook op langere termijn baat wat bij hardnekkige kleppen zoals de Gis-klep die vaker plakken meer baat heeft.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #7 on: 03 March 2012, 22:33:06 »
Oh jawel, hoor. Sommige Selmer sopraansaxen hebben polsters waarbij het plakken niet overgaat. Dat zou normaal gesproken moeten gebeuren wanneer je er regelmatig op speelt. Er zijn er echter enkele waarbij het alleen maar erger wordt en zo een heb ik. een mooie sax, maar met ongeloofelijk plakkende kleppen. Het enige wat helpt is opnieuw laten polsteren met kangaroopolsters. Dat is erg duur, omgeveer 900 euro en de klank van je sax verandert en dat is niet te voorspellen. Voor mij reden genoeg om het nog maar even niet te doen. Ik heb die polsters altijd schoon gemaakt met spiritus, maar dat hielp altijd maar even. Ik heb nu een paar maanden geleden zelfs powderpaper gebruikt en alleen de lage CIS plakte vandaag. Powderpaper moet je tussen de klep en het toongat klemmen en absoluut niet erlangs trekken!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #8 on: 05 March 2012, 12:03:02 »
Ik gebruik daarvoor het product padsaver.
Dat is een flesje vloeistof waarvan je een beetje op papier moet doen en dit dan tussen het toongat en de polster steken en de polster daarbij voorzichtig dichtduwen en het papier er onderuit schuiven. Ik had eerst ook hardnekkig plakkende polsters, ik speel ook op selmer, en ik moet zeggen met dit product heb ik helemaal geen last meer van plakkende kleppen.
Selmer Performing Artist

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 05 March 2012, 13:12:21 »
Quote from: "the martin"
Of even voorzichtig een stuk papier (in america doen ze dat met dollars) tussen de klep en het toongat doorhalen terwijl je de klep zacht aandrukt

Ik gebruik Zwitserse franken, die zijn waardevaster . . .  :-D

Iets meer on-record, als ik de sax opberg, en tijd genoeg heb, doe ik soms vloeipapier tussen de kleppen die "dicht" zitten.
De kleppen kleven nauwelijks meer en ook veel minder snel bij het bespelen.

Een andere optie is om een goed passend stukje van een rietje (zoĆ«en waar je limonade mee opzuigt, niet een mondstuk-rietje) in het oktaafgat te passen (klemvast)  en ervoor te zorgen dat ie een fractie aan de binnenkant uitsteekt.
Het speeksel loopt dan hopelijk niet meer in het gat . . .
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #10 on: 06 March 2012, 13:54:41 »
Ik hoorde ook al verhalen over talkpoeder?? Mijn Gis-klep is de enige die plakt, de rest doet het prima.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #11 on: 06 March 2012, 13:57:24 »
Quote from: "Em"
Ik hoorde ook al verhalen over talkpoeder?? Mijn Gis-klep is de enige die plakt, de rest doet het prima.
De Gis-klep is een notoire plakker ja. Komt doordat deze alleen op veerdruk opengedrukt wordt waar andere klappen gewoon open (of dicht) gedrukt worden door de kracht van je vingers.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline John57

• Member
  • *
« Reply #12 on: 11 March 2012, 18:58:32 »
Bedankt voor de vele reacties, ik ga er alleszins een aantal uitproberen !
Sopraan Yanagisawa SC 992
Tenor Buescher Aristocrat
Bariton Yanagisawa