Keuze Mondstuk + Riet

Started by Hades, 12 March 2012, 22:25:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Penningh

Quote from: "KoenD"Ik ga trouwens binnenkort naar de Rigotti fabriek (in Cogolin, Zuid frankrijk).

Koen, ik ben een Côte d'Azurfan en ga al veertig jaar minimaal 1x per jaar daarheen.
Ik ben nu een week terug.
Weet je dat vlak bij Gogolin, in Bormes les Mimosas/ Le Lavandou, VanDoren zijn riet teelt.
VanDoren heeft daar ook een wijngaard "L'Anglade" die een voortreffelijke wijn produceert.
Als je zo'n fles leeggedronken heb, deponeer je de kurk in de beker.
O nee, dat was een ander item.
Veel plezier aan de Côte.
Groet,
Penning
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.

aristocrat

Quote from: "Hades"Het is niet zo dat ik met een stemapparaat aan de slag ben hoor dus ik denk dat ik het begrip intoneren
misschien wat verkeerd heb gebruikt. Ik bedoel hiermee dat ik bij deze sax meer moeite moet doen om
tonen (met name de hoge tonen) er mooi uit te krijgen. Hierdoor ben ik mezelf veel bewuster geworden van
de spanning die ik op het mondstuk zet. Ik merkte ineens dat ontspannen spelen een veel mooiere klank
oplevert, een inzicht wat ik bij mijn vorige sax niet had ,omdat daar de noten allemaal redelijk oké en zonder
veel moeite uit mijn sax kwamen rollen. Nu luister ik veel beter naar zuiverheid van mijn toon en ben ik
veel bewuster bezig met mijn embouchure. Dus vandaar dat ik tot die gedachte kwam.

Ik speel buiten mijn leraar niet met anderen dus op dat vlak heb ik 0 ervaring. Verder probeer ik wel mijn
klank en volume in de gaten te houden wanneer hij op het keyboard wat meespeelt, maar dat mag geen
naam hebben. Op dat vlak moet mijn gehoor ook nog goed ontwikkeld worden.

Snap wat je bedoelt met 'intoneren'.In dit geval dus meer het karakter van de klank ipv de hoogte.
Ik speel zelf ook een buescher, geen big b ,maar merk ook dat de hogere tonen meer aandacht vragen om ze leuk te laten klinken (ze klinken al gauw wat fluitachtig).
En dat ontspannen spelen ( in mijn geval niet knijpen met de kaak) herken ik ook.