Sinds vorig jaar speel ik sax (nou ja, leer en probeer ik het), op een tenor meer bepaald: een studie-instrument dat ik (waarvoor dank!) mag lenen van een kennis. Nu, naarmate het eerste schooljaar vordert, begin ik ook over de aanschaf van een eigen sax na te denken. Daarbij krijg ik hoe langer hoe meer zin om verder te gaan op een bariton. Ik moet toegeven dat het een zeer subjectieve keuze is: ik hou gewoon van die warme, diepe klank...
Ik zit wel met een paar vragen die ik ook hier even 'in de groep zou willen gooien':
- Is de overgang van tenor naar bariton moeilijk, in jullie ervaring (embouchure vooral, zeker)?
- Ik heb de indruk dat baritons nog een pak duurder zijn dan tenors (groter instrument ook, natuurlijk): kan iemand mij adviseren over een prima merk wat prijs/kwaliteit betreft (eerder voor jazz/rock dan klassiek)? Ik zit nog niet meteen met een budget in mijn hoofd - ik spaar dan liever wat langer om meteen een goeie aankoop te doen (intussen kijk ik of ik er een kan huren of - wie weet, opnieuw - lenen).
Alvast bedankt!