Author Topic: To krul or not to krul  (Read 3959 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline EdO70

• Donateur
  • **
To krul or not to krul
« on: 30 March 2012, 08:06:22 »
Het risico dat ik stomme vragen stel, of verkeerde aannames heb, op de koop toe genomen het volgende:

Ik heb sinds november saxles. Mijn lerares heeft me geleerd om de onderlip over de ondertanden te krullen. Ik merkte gaandeweg dat dat iets is waar ik niet altijd even goed mee omging. Soms trek ik mijn onderlip zo ver over mijn tanden heen dat er geen lip meer te zien is.

Hier op het forum en bij verschillende you-tubes kun je lezen dat de lip krullen een manier van spelen is, maar zeker niet de beste...?

Sinds ik terug ben van vakantie (2 weken nu) probeer ik niet meer mijn onderlip over mijn tanden te krullen. Dat gaat natuurlijk niet vanzelf, ik merk dat ik in mijn mond nog steeds iets van over mijn tanden krul, dus echt aan de binnenkant van mijn mond. Is dat normaal?

Ook merk ik dat mijn geluid er niet echt mooier op is geworden, ik heb het idee dat het langzaam iets beter is geworden, dat wel.

En als ik met volume moet blazen begin ik nu ineens te piepen...?  :oops:

Als groentje brengt dit natuurlijk veel onzekerheid met zich mee. Ik vraag me af of ik niet terug moet gaan naar het "krullen" en dan als ik niet meer zo groen ben nog eens moet proberen om zonder krul te spelen?

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
Re: To krul or not to krul
« Reply #1 on: 30 March 2012, 08:24:53 »
Je moet je onderlip wel ietsjes over je tanden heen leggen, maar je hele lip om je tanden heen krullen is wat te veel van het goede.  :)
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 30 March 2012, 08:36:59 »
Quote from: "EdO70"
Als groentje brengt dit natuurlijk veel onzekerheid met zich mee. Ik vraag me af of ik niet terug moet gaan naar het "krullen" en dan als ik niet meer zo groen ben nog eens moet proberen om zonder krul te spelen?
Iets nu aanleren en later weer afleren is moeilijk zonder een hele sterke discipline van jezelf, het is dus niet aan te raden om dit soort dingen maar uit te stellen met de gedachte het later weer eens op te pakken.

Maar eerst een vraag, wat voor muziekstijl wil je maken?

Bij de meer lichtere muziek wordt vaak de lip zo ver mogelijk naar voren gedaan en heb je alleen nog maar een klein randje vel/vlees tussen je tanden en het riet (niet te weinig, dat gaat pijn doen na een tijdje :lol:). Bij klassiek (en daar vallen fanfares en harmonie-orkesten ook onder) heb ik mijn tanden dan in het midden staan zodat er lekker veel vlees zit tussen je tanden en het riet en je zo een zo vol mogelijke klank probeert te maken. Zo ver naar binnen dat het vlees er tussen weer afneemt doe ik dan weer nooit en heeft ook helemaal geen zin.

Eigenlijk onafhankelijk van hoe je je onderlip hebt, is het ook gewoon belangrijk een goed embouchure te ontwikkelen met de lippen en mondspieren om het hele mondstuk heen. Je hoeft dan veel minder druk met je onderlip te geven waardoor piepen enzo ook minder wordt. Daarnaast vraagt elke aanpassing in je techniek tijd om er op aan te passen, dit kan een heel onbewust proces zijn.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline EdO70

• Donateur
  • **
« Reply #3 on: 30 March 2012, 08:56:27 »
Is het heel raar als ik zeg dat ik (nog) niet weet wat voor muziekstijl ik wil maken...? Ik denk wel te weten dat ik niet in een harmonie/fanfare wil gaan spelen. Ik vind het mooi als een sax wat rauwer klinkt, maar heb er dus geen idee van bij welke stijl dat past (niet klassiek)?

Maar als ik het goed begrijp speel jij dus 2 manieren "door elkaar heen" ? Pfff

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #4 on: 30 March 2012, 08:59:05 »
Is het heel raar als ik zeg dat ik (nog) niet weet wat voor muziekstijl ik wil maken...? Ik denk wel te weten dat ik niet in een harmonie/fanfare wil gaan spelen. Ik vind het mooi als een sax wat rauwer klinkt, maar heb er dus geen idee van bij welke stijl dat past (niet klassiek)?
Zelf zoek ik het in een band. We spelen soul, pop, rocck, etc. Maar je kunt het zo rauw maken als je zelf wilt. ruce Springstyeen had een geweldige saxofonist in zijn band (helaas overleden), en ook de stijl van Pink Floyd spreekt mij wel aan. Maar je bent natuurlijk ook afhankelijk van medemuzikanten.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 30 March 2012, 09:07:37 »

Nee, zeker niet raar hoor, maar zo te lezen kies jij toch voor de "lichte" muziek en daar vallen bandjes, big-bands, jazz-orkesten enzo onder, eigenlijk alles wat niet klassiek is :-D

Zoot

• Guest
« Reply #6 on: 30 March 2012, 10:15:47 »
Quote from: "Invisible"
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik na thuis een uurtje met een stalen mondstuk (toen nog een Otto Link, nu de aluminium Ponzol), gewoon geen geluid meer kreeg uit mijn ebonieten Selmer-mondstuk :-D  :roll:  :? de dop er nog op,....    toch    :lol:  :lol:

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #7 on: 30 March 2012, 10:19:43 »
Quote from: "Zoot"
Ik heb wel eens meegemaakt dat ik na thuis een uurtje met een stalen mondstuk (toen nog een Otto Link, nu de aluminium Ponzol), gewoon geen geluid meer kreeg uit mijn ebonieten Selmer-mondstuk :-D  :roll:  :? de dop er nog op,....    toch    :lol:  :lol:
Dat zou met onze bandrepetities op vrijdagavond met een pauze van minste een half uur maar vaak wel een uur met de nodige alcoholische versnaperingen zomaar wel eens het geval zijn ja :mrgreen:

Offline Thijs Leuven

• Member
  • *
    • http://www.myspace.com/thijsleuven
« Reply #8 on: 30 March 2012, 12:23:18 »

Nee, zeker niet raar hoor, maar zo te lezen kies jij toch voor de "lichte" muziek en daar vallen bandjes, big-bands, jazz-orkesten enzo onder, eigenlijk alles wat niet klassiek is :-D  Volgens mij verzonnen door klassiek mensen om alles wat zij niet interessant vonden aan te duiden. :-D
Alt: Conn New Wonder 1924 Tenor: Buescher Aristocrat 1951 Bariton: Besson uit de jaren '60  En een hele zwik effecten...

Offline dc_sax

• Member
  • *
« Reply #9 on: 30 March 2012, 15:45:54 »
Een wijs man schreef eens: the embouchure should be firm, but relaxed. Deze man, de auteur van 'the art of saxophone playing' schreef ook dat je je lip wel over je ondertanden moet krullen, maar dat je niet in je lip moet bijten. Als je je aan het eerst houdt (en wat lip-conditie opbouwd), zal je dat lukken.

Ga ook maar eens tegen een muurtje staan toeteren en probeer verschillende lipposities uit. Je zal zelf wel horen wat voor jou het mooiste is. Wat je ook doet, bijt er niet op. Vlees kan je ook gewoon kopen bij de supermarkt.
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #10 on: 30 March 2012, 16:29:59 »
Quote from: "Thijs Leuven"
Ik vind 'lichte' muziek echt zo'n afschuwelijke term... :roll:  Volgens mij verzonnen door klassiek mensen om alles wat zij niet interessant vonden aan te duiden. :-D

Het heeft heel veel invloed op je uiteindelijke geluid. Lip een beetje meer of minder nar binnen maakt een wereld van verschil.

Welke factoren?
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Em

• Member
  • *
« Reply #11 on: 30 March 2012, 21:12:10 »
Ik vind het toch verschillend, hier dus wel in de fanfarewereld (laat het korps het niet horen, show-and marchingband  :oops: ), maar mijn leraar bij de vereniging zegt, de onderlip niet zo ver naar binnen te doen, en de saxleraar op de muziekschool leert het je wel weer aan de onderlip naar binnen te doen. De ene keer dat ik denk mooier te spelen met de onderlip wel wat naar binnen, dan ga ik in de hoge noten weer te veel knijpen, maar echt relaxed spelen doe ik blijkbaar nog niet. En bij de onderlip niet zo ver naar binnen vind ik er niet altijd een mooie klank uit komen maar schijn ik wel veel minder te "blazen" zeg maar. Valse lucht bedoel ik dan.

javaou

• Guest
« Reply #12 on: 17 May 2012, 19:09:29 »
Ben ook maar beginnelingetje, maar ik pas de spanning en hoever-de-onderlip-naar-binnen beetje af, afhankelijk van de muziek.
Zo ook met hoever het mondstuk in m'n mond, soms doe ik net iets meer dan de voorkant in de mond, soms mondstuk fluks over de helft.
Het piepen had ik in begin ook erg geregeld...ging dan tijdje terug in rietsterkte....en na poosje pakte ik "oude" riet weer op. Misschien iets tussen m'n oren dat je met lichter riet niet kunt piepen, ik schenk er dan in ieder geval geen aandacht aan (dat zal het zijn  =D>  )....en merk dan meteen ontspanning in de lippen, tong enzow...
Jan

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #13 on: 17 May 2012, 21:25:04 »
mij is geleerd hou je lippen zoals je over een bierflesje fluit... nu snap ik ook waar die "hobbie"vandaan is gekomen.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #14 on: 01 April 2013, 18:35:24 »
Hans Dulfer blaast met de onderlip naar buiten.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap