Author Topic: Julius Keilwerth van Hall tenor  (Read 5924 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Julius Keilwerth van Hall tenor
« on: 05 April 2012, 23:14:27 »
Naast het spelen van toeters van Max Keilwerth (Hohner President) ben ik nu bezig met de revisie van een van de voortbrengselen van zijn jongere broer Julius.
Het is een van Hall saxofoon uit ongeveer 1971 en daarmee de jongste saxofoon in huis. De toongaten zijn recht getrokken. Het is er een met een zogenaamde wijde boog, er zit ongeveer twee keer meer afstand tussen beker en buis als bij andere saxofoons. Wat dat nu voor een geluid geeft, weet ik nog niet.
Het concept van een wijde bocht komt ook voor op de toneking en wordt nog steeds gebruikt op de SX90 dus waarschijnlijk heeft het een goede reden.
De aplicatuur is heel ruim opgezet, er is genoeg ruimte voor. Een minpunt is dat het type metaal gebruikt voor de kleppen vrij makkelijk kan buigen.
Voorzichtig mee omgaan, ander sluit de sax niet meer.
Er zit een kleine deukje net boven het pijpje van de tweede oktaafklep. Verstandig zou zijn om dat pijpje er uit te solderen, de deuk eruit te halen en het pijpje er weer in te zetten. Om de lak te sparen ga ik eerst kijken of het op een andere manier opgelost kan worden.  Kost meer tijd maar geeft veel meer voldoening.
De conische factor tussen beker en hals lijkt groot, maar de Hohner blijkt net iets extremer te zijn.
Uiterlijk een heel mooie saxofoon, jammer van het buigende metaal.
Ben benieuws hoe die gaat klinken. Ik denk niet dat die gaat zoemen, meer een kamerbreed geluid.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

• Guest
Re: Julius Keilwerth van Hall tenor
« Reply #1 on: 06 April 2012, 11:07:06 »
Quote from: "drietenor"
 Kost meer tijd maar geeft veel meer voldoening.

22 april.... :roll: ..  je hebt nog even...   :P  
nu  :idea: alvast wat foTOOOO's  :?:  :?:  :?:

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 07 April 2012, 09:04:47 »
Als ik vandaag wat gevoelige platen ga gieten dan kunnen de foto's de 22ste klaar zijn :smt081  :smt081

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 11 March 2021, 19:24:19 »
Na een jaar of negen heb ik de van Hall tenor spelend. Een beetje lang maar ik had hem destijds gekocht als een interessante project voor later. Ze zijn vrij zeldzaam. Ik denk niet dat ik er nog een tegen zal komen. Er zijn bijvoorbeeld geen You tube filmpjes met deze saxofoon erin. De tenor lijkt het meest op de H.Couf  Superba 1. Een stencil van Keilwerth voor de Amerikaanse markt.
 Hiervan zijn wel filmpjes te vinden, meestal in het scheurende genre.

Het bijzondere aan deze saxofoons is dat de onderste bocht een stuk wijder is dan bij de meeste saxofoons. Dit idee is ooit gestart door Buescher en kan gevonden worden in de top hat and cane reeks. Maakt dat wat uit? Ja, Bij het rond de bocht gaan is de klank veel regelmatiger. Daarnaast is de weerstand bij het blazen extreem laag. De klankmogelijkheden komen dicht in de buurt van die van de huidige Keilwerth saxofoons. De applicatuur is natuurlijk een paar generaties ouder en hij heeft geen ringen rond de toongaten.

Met een Runyon custom mondstuk krijg ik een mooi klassiek geluid, dat verdwijnt zodra je er een mondstuk met een beetje baffle op zet. Dan wordt het scheuren als Clarence Clemmons.
Nu veel spelen.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #4 on: 12 March 2021, 10:53:46 »
Boeiend en informatief verslag van je ervaring, Drietenor.
Ik heb vrij lang op een SX90R tenor uit 1995 gespeeld. Dat deed ik met een ebo Morgan Excalibur 8* en een kunststof  Black Bamboo MH riet van Forestone
De wijde onderbocht zou het mekkeren van de lage(re) tonen voorkomen.
De sound van de SX90R vond ik zeer vergelijkbaar met de Conn 10M uit 1942, maar dan een fractie gematigder.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap