Tja, rieten, je leest er veel over op dit forum. En ik vraag me af waar ik aan begonnen ben.
Ik blaas op een tenor sax, sinds 2 maanden nu.
Ben begonnen met een rico royale 2, dat was wel makkelijk maar was er snel op uitgekeken.
Ze is erg zacht en met een beetje vocht, snel uitgespeeld. met een week was er al niet meer op te spelen voor mij.
Daarna een Vdoren Java 2.5, dat speelde perfect meteen uit het zakje. kon er 2 weken op spelen, met 1 a 1.5 uur perdag.
Daarna nam de kwaliteit erg af, en na pak em beet, nu,na 15 minuten doet hij het niet meer.
De 2-e uit het doosje was matig, ruim een week mee gedaan, de derde was nog slechter. Hoe kan dat nu.
Ben benieuwd wat de laatste 2 gaan doen.
Ondertussen een doosje hemke 2.5 gehaald, die zouden volgens de tabellen iets harder moeten zijn. Mijn bevinding, niet waar !?
Kloppen de tabellen niet ? Ze spelen lekker, maar worden heel snel dof. binnen een week al nog nauwelijks speelbaar. Ook van de hemke, ben benieuwd wat de volgende 4 gaan doen.
Overigens speelde ik de eerste reiten op een yamaha TS-S1 mondstuk, de hemke op een Bufet crampon D. op de yamaha doet hij het bijna niet. Waarschijnlijk omdat hij zo onwaarschijnlijk zacht is. lijkt niet harder dan de rici royale 2, waar ik mee begon.
Ook nog een doosje chineese rietejs gahaald, erg goedkoop, en ze spelen goed, maar heeeeel kort. Kwa prijs zijn ze daardoor niet goedkoper dan de duurdere vandoren etc rieten. Ze worden na een paardagen al dof en je blaast ze acther mekaar dicht.
Piepen enzo..
Ik vraag we af of ik aan een vanDoren Blue 3 op de yamaha ts_s1 een goede keus heb? Ik lees hier ... dat de kwaliteit van de vandorens niet meer is wat het was, Jammer dat het zo wel een dure hobby wordt.