Author Topic: Rieten, er komt geen eind aan ?  (Read 3437 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline saxstudent

• Member
  • *
Rieten, er komt geen eind aan ?
« on: 09 April 2012, 21:28:33 »
Tja, rieten, je leest er veel over op dit forum. En ik vraag me af waar ik aan begonnen ben.
Ik blaas op een tenor sax, sinds 2 maanden nu.
Ben begonnen met een rico royale 2, dat was wel makkelijk maar was er snel op uitgekeken.
Ze is erg zacht en met een beetje vocht, snel uitgespeeld. met een week was er al niet meer op te spelen voor mij.
Daarna een Vdoren Java 2.5, dat speelde perfect meteen uit het zakje. kon er 2 weken op spelen, met 1 a 1.5 uur perdag.
Daarna nam de kwaliteit erg af, en na pak em beet, nu,na 15 minuten doet hij het niet meer.
De 2-e uit het doosje was matig, ruim een week mee gedaan, de derde was nog slechter. Hoe kan dat nu.
Ben benieuwd wat de laatste 2 gaan doen.
Ondertussen een doosje hemke 2.5 gehaald, die zouden volgens de tabellen iets harder moeten zijn. Mijn bevinding, niet waar !?
Kloppen de tabellen niet ?  Ze spelen lekker, maar worden heel snel dof. binnen een week al nog nauwelijks speelbaar. Ook van de hemke, ben benieuwd wat de volgende 4 gaan doen.
Overigens speelde ik de eerste reiten op een yamaha TS-S1 mondstuk, de hemke op een Bufet crampon D. op de yamaha doet hij het bijna niet. Waarschijnlijk omdat hij zo onwaarschijnlijk zacht is. lijkt niet harder dan de rici royale 2, waar ik mee begon.

Ook nog een doosje chineese rietejs gahaald, erg goedkoop, en ze spelen goed, maar heeeeel kort. Kwa prijs zijn ze daardoor niet goedkoper dan de duurdere vandoren etc rieten. Ze worden na een paardagen al dof en je blaast ze acther mekaar dicht.
Piepen enzo..

Ik vraag we af of ik aan een vanDoren Blue 3 op de yamaha ts_s1 een goede keus heb? Ik lees hier ... dat de kwaliteit van de vandorens niet meer is wat het was, Jammer dat het zo wel een dure hobby wordt.

Offline Hades

• Member
  • *
Re: Rieten, er komt geen eind aan ?
« Reply #1 on: 09 April 2012, 21:47:22 »
Blaas je ook pas sinds twee maanden sax of heb je eerder op een ander type sax geblazen?

Ik ben namelijk van mening dat je na 2 maanden spelen nog maar heel weinig kunt zeggen
over de kwaliteit van rieten en dat het zeker niet verstandig is om zoveel te wisselen. Je moet
embouchure opgaan bouwen en daarbij is dit niet bevorderlijk.

Ik doe zelf ongeveer 2 a 3 weken met een riet, Rico SJ Soft 3 (daarvoor vandoren T 2,5 en die
had een vergelijkbare gebruiksduur). Je kunt ook altijd overwegen om voor een kunstofriet
te gaan. Deze gaan veel langer mee. Maar als je echt nog zo kort speelt zou ik het voor alsnog
bij een bepaald type riet houden en over een half jaar eens wat andere rieten uitproberen.

*Edit: Ik zie nu trouwens ook dat je ook al op verschillende mondstukken hebt geblazen. Ben je ervan
bewust dat een riet op het ene mondstuk totaal anders blaast dan op een ander mondstuk. Hoe ben
je tot de selectie van deze mondstukken gekomen? Nogmaals als beginnend saxofoonspeler (waar ik
nu even vanuit gaat dat je dat bent) is het echt niet verstandig om zoveel van materiaal te wisselen.
Zorg dat je een sax hebt die mechanisch in orde is, een goed beginnersmondstuk zoals een soloist C* en
pak gewoon een riet van 2.0 / 2.5 (zeker niet meer) en ga lekker spelen en ervaring opdoen. De rest
komt later wel. (Ik speel zelf ook niet lang, klein jaar nu, maar dit zijn adviezen die ik ook gekregen heb
en die ik steeds beter ben gaan begrijpen.)

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #2 on: 09 April 2012, 22:36:24 »
Wat Hades zegt ben ik het mee eens, als je nog maar twee maanden speelt moet je simpelweg je nog niet druk maken over mondstukken en rieten en is een Selmer S80 (of soloist, maar S80 is wat algemener toegepast) met tipopening C* met een riet 2 meer dan genoeg om je voorlopig bezig te houden. Een veel zwaarder of lichter mondstuk zal er alleen maar tot leiden dat je bepaalde technieken verkeerd aanleert en uiteindelijk ben je zelf voor meer dan 80% verantwoordelijk voor je klank dus kan je beter eerst je techniek goed op orde hebben voordat je jezelf met exotische mondstukken en rieten bezig gaat houden.

Overigens als je zo snel je rieten al kapot blaast, vermoed ik dat je een veel te zwaar mondstuk gebruikt (ik ken dat Yamaha en dat Buffet Crampon mondstuk overigens niet) en je zoveel kracht moet zetten op je rieten dat ze veel sneller kapot gaan. Je zou gewoon eens een C* mondstuk moeten proberen (als je op de saxforummeeting op 22 april komt heb ik wel een C* soloist bij me die je kan proberen en eventueel zelfs kan overkopen) om te kijken hoe dat blaast.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline saxstudent

• Member
  • *
« Reply #3 on: 09 April 2012, 23:18:49 »
Bedankt voor jullie reakties, Ik blaas inderdaad voor het eerst nu op de sax...
Maar ik merk echt het verschil tussen de rieten, dat is niet zo moeilijk. Heb inderdaad ook een fibracell, was ik even vergeten.
het is een S en dioe blaast ook heel makkelijk. Op de CB D beter den de  TS-S2, dat is niet moeilijk vast te stellen.
Toch is het verschil tussen de mondstukken maar 0.1 mm.  1.8  en 1.9. ( ongeveer met een voelermaatje ) Onwaarschijnlijk dat zo'n beetje al zoveel uitmaakt.
Maar dat een slap riet een grotere opening vereist klopt dus. Hoe harder het riet hoe kleiner de opening mag zijn.
Natuurlijk heeft het ook met je eigen kunne te maken, maar er zijn randvoorwaarden, dat is duidelijk.

Ik ben op zoek naar een riet dat wat langer mee zou gaan, de fibracell wint het dan, maar die klinkt absuluut niet zo mooi als een java b.v.  De hemkes klinken goed maar ik had er meer van verwacht, zeker de levensduur valt tegen. Wellicht is het te zacht vor mij.  Van daar mijn zoektocht. En inderdaad wat kanik er van zeggen...

Ik ednk dat ik eerst nog maar een paar van mijn hemkes op-blaas ( hihi ) dan zie ik daarna wel verder. Ik denk dat ik als eerstvolgende toch een VD Blue 3 ga proberen. Kijken of die wat langer meegaan.
Ik hoorde elders dat die makkelijk een paar maanden meegaan, maar er staat niet bij of dat ook geld als je 1 a 1.5 uur per dag speelt.

Waar ik wel mee zit, als het riet harder word, wordt het ook moeilijker zacht spelen, Dat vind ik wel belangrijk dat dat makkelijk kan.

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #4 on: 10 April 2012, 00:55:47 »
Om er voor te zorgen dat rieten langer meegaan is het belangrijk dat je niet direct uren op 1 riet begint te blazen. Als je ineens te lang op een riet blaast worden de vezels in dit riet zodanig soepel en wordt het riet te slap omdat je het riet te vochtig maakt.
Het is belangrijk dat als je een nieuw riet neemt hierop ongeveer 10 min tot een kwartier speelt en nadien overstapt op bv een ander nieuw riet en hierbij hetzelfde doet. Als je een kwartiertje gespeeld hebt op dat riet is het belangrijk dat je het riet weer droogmaakt door bv met een doekje 1 keer met de vezels mee te wrijven. Je zult merken dat je rieten na een week makkelijker spelen en dat de levensduur van het riet vergroot wordt zonder dat er kwaliteit verloren gaat.
Selmer Performing Artist

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #5 on: 10 April 2012, 07:17:58 »
Quote from: "saxstudent"
Hoe harder het riet hoe kleiner de opening mag zijn.
Natuurlijk heeft het ook met je eigen kunne te maken, maar er zijn randvoorwaarden, dat is duidelijk.
Dan draai je het om, je riet bepaald niet wat voor mondstuk je moet hebben, maar je mondstuk bepaald wat voor riet je moet hebben en die kan je dus beter eerst goed uitzoeken. Dat het ook met je eigen kunnen te maken heeft staat echter wel als een paal boven water, hoe zwaar je je mondstuk en riet kan nemen zal in de loop van de tijd toenemen (en op een gegeven moment ook stabiliseren). Dat een miniem verschil in tipopening al zoveel uitmaakt klopt inderdaad ook, maar er spelen meer factoren mee in een mondstuk zoals de grote van de kamer (hoe ruim is hij van binnen) en de aanwezigheid en vorm van de baffle, oftewel een soort verkeersdrempel voor in het mondstuk.

Ik blijf bij mijn eerdere verhaal, probeer eens een Selmer C* mondstuk ten opzichte van jouw huidige mondstukken en ervaar hoe dat blaast. Veel zwaardere mondstukken dan dat moet je simpelweg als beginner nog niet gebruiken. Je kan dan ook beter een lichter mondstuk nemen met een zwaarder riet dan een zwaar mondstuk met een heel licht riet.

Offline saxstudent

• Member
  • *
« Reply #6 on: 10 April 2012, 17:30:59 »
Ook weer dank voor de voorgaande reakties, ik zal eens wat korter op de rietjes blazen als ze nieuw zijn.
Ben benieuwd hoeveel dat uitmaakt, maar inderdaad ik heb dat elders ook eens gelezen.
Ook een selmer C* , zal eens kijken waar ik er een kan lenen of proberen.

Het lijkt er op dat ik de rietjes dus zelf aan gort blaas.  Dat lijkt wel te kloppen als ik terug kijk, Ik speel nu al veel langer achter elkaar dan ik het begin deed. Toen stopte ik al na een (klein) half uur. Behalve de Rico 2, bleef de JAVA toen langer goed, dat zou dus een verklaring kunnen zijn.

Offline saxstudent

• Member
  • *
« Reply #7 on: 13 April 2012, 13:58:42 »
Vooralsnog lijkt het weken van de rietjes een beetje te helpen.
Zelfs de rietjes van .70 cent worden zo bespeelbaar voor mij. Zij het niet voor erg lang... 15 - 30 minuten.
Maar de toekomst zal het leren.
De Rico's ( hemke ) doen het goed. Ik stop nu zodra het lastig spelen wordt en stap over op de volgende.

Hoelang moet je de rietjes zo blijven "voor-weken" ?   Ik doe het nu steeds totdat hat dikke deel vocht laat zien ( donker verkleuren )
De tip zit dan onder water. Dan droog ik ze een beetje af en leg ze weg/ga er op spelen.
Wordt het lastig, dan spoel ik hem en berg hem op.
Dit kan je moeilijk steeds blijven doen zo. ( als ik straks meespeel in de band, dan worden ze daar niet vrolijk van )

Overigens spelen de chineese rietjes een stuk zwaarder dan de rico's. Het lijkt wel of je longen 2 keer zo groot zijn als je op de rico's overgaat.
Toch is de klank zeker niet slecht. Ook het zachter spelen op de rico's is veeeel makkelijker.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #8 on: 13 April 2012, 14:12:33 »
Quote from: "saxstudent"
Overigens spelen de chineese rietjes een stuk zwaarder dan de rico's. Het lijkt wel of je longen 2 keer zo groot zijn als je op de rico's overgaat.
Toch is de klank zeker niet slecht. Ook het zachter spelen op de rico's is veeeel makkelijker.
Dat klinkt mij meer in de oren dat het chineese riedje gewoon zwaarder is dan de Rico. Sowieso kan het riet met sterkte 2 van merk A heel anders uitvallen dan riet sterkte 2 van merk B.

Maar zoals al eerder aangegeven, staar je niet blind op dat je probleem in het type riet zit, zoek het toch vooral in je blaastechniek en speelhouding. Zelfs een niet optimaal nat gemaakt riet (doorgaans hoef je alleen de eerste twee keren dat je een nieuw riet gebruikt deze in het water te zetten voor vijf minuten, daarna is natmaken in de mond genoeg) zou deze problemen niet horen te geven.

Offline saxstudent

• Member
  • *
« Reply #9 on: 02 May 2012, 17:23:54 »
Nou, een paar weken verder.
Ja kan niet zeggen dat een bepaald soort riet "het einde" is. Er zit in alle die ik geprobeerd heb een spreiding.
Het in water laten "weken" help wel, tijdens het spelen af en toe een slok water en het riet nathouden helpt ook veel.
Maar ook bijde duurdere rieten zitten er exemplatren bij die gewoon niet willen.
Ze blazen zwaar, willen niet laag etc.  Jammer maar helaas. Het is een natuurprodukt denken we dan maar.
Toch zou een goede ( nog strengere ) selectie dit kunnen beperken.
Daarom verbaasd het me dat de chineese rieten best goed blazen, al is het wat zwaar blazen. Ze doen het wel !
( somige helemaal niet dus... ook dat )

Nou ik denk dat ik het nu wel weet. Je moet het zelf uitzoeken. Maar nat maken en houden is belangrijk.
Te nat is ook niet goed, dan wordt de zaak te "slap "?  Je blaast dan het riet zo dicht, tegen het mondstuk aan.
Dan komt er echt geen geluid uit. Losser in de mond houden helpt een beetje, maar blaast niet lekker meer.
je verliest gewoon de kontrole, en moet het riet laten doen wat het nog kan, maar dat is niet de bedoeling lijkt me.
Het geluid wordt dan ook dof. Dat is met de Java b.v. veel minder dan het chineese riet. Maar dat mag ook wel gezien de prijs.
( overigens kan een riet dat te droog is gaan piepen. ( Lekker nat maken helpt dan wel )

Bedankt voor de reakties. En puzzel ze maar ... En vooral,   Veel spelen op de sax.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #10 on: 03 May 2012, 11:43:20 »
De eerste jaren zou je helemaal niet moeten wisselen, wat mij betreft. Zeker niet qua mondstuk (een standaard Meyer, OL of Selmer voldoet prima), en liefst ook niet teveel qua rieten. De eerste prioriteit is om een stabiel basis-embouchure op te bouwen, en ook met iedere dag consequent oefenen duurt dat wel een jaar of drie. Pas daarna kun je gaan werken aan het verfijnen van je embouchure, en wordt de mondstukkeuze ook aktueel.

Dat is toch wel een nadeel van de overvloed aan online informatie tegenwoordig; vroeger hadden we gewoon een of twee mondstukken (geadviseerd door de leraar), en daar deden we het mee. Misschien saai, maar wel goed voor de ontwikkeling van je speeltechniek.

Overigens ben ik voor bariton helemaal overgegaan op kunststof rieten (Forestone). Heerlijk dat je een riet erop kunt zetten, en dat het dan altijd werkt. Maar ik weet niet of een kunststof riet voor een beginner een goede keuze is; dan leer je nooit goed omgaan met de afwijkingen tussen de verschillende rieten in een doosje.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #11 on: 03 May 2012, 11:58:51 »
Quote from: "jthole"
Overigens ben ik voor bariton helemaal overgegaan op kunststof rieten (Forestone). Heerlijk dat je een riet erop kunt zetten, en dat het dan altijd werkt.
Zelf speel ik ook meestal op een kunststof riet. Gaat veeeeeeeeeel langer mee, en is inderdaad constant van toon.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline saxstudent

• Member
  • *
« Reply #12 on: 09 May 2012, 14:51:12 »
CynthiaM,  Welk merk kunststof speel jij mee?  Ik heb een Fibracell liggen.  Die gebruik ik weleens, en doet het altijd. Logisch.
Maar de klank vindt ik erg scherp, op het schelle af soms. Dat doet flink veel afbreuk aan de saxklank.

Ik denk er over zo'n nieuw japans bamboo/kunststof riet te kopen,  Forestone.  Dat komt me goed over.

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #13 on: 09 May 2012, 20:56:55 »
Ik speel op een Légère Studio Cut.
Op de site van rieten.nl staat de volgende omschrijving:
De Légère Studio Cut rieten zijn gemaakt van een synthetisch materiaal dat zich gedraagt als riethout in natte toestand. Légère rieten hebben geen porieën en zijn dus ongevoelig voor vuil en veranderingen in vochtigheidsgraad en hoeven niet te worden ingespeeld De Studio Cut rieten van Légère zijn flexibeler dan de standaard rieten en hebben een heldere toon, meer geschikt voor pop en jazz.
Het fabricageproces is dusdanig nauwkeurig dat de sterkte buitengewoon constant is. Dit betekent dat u de Légère rieten kunt gebruiken als een referentie voor andere merken. Rieten vervaardigd van "echt" riethout zijn ook qua sterkte aan schommelingen onderhevig.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Koen88

• Member
  • *
    • soundcloud
« Reply #14 on: 09 May 2012, 22:05:46 »
Quote from: CynthiaM
Ik speel op een Légère Studio Cut.

ik ook!
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell