nieuwe sax op het forum...

Started by EC75, 19 April 2012, 15:52:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

EC75

Hallo allemaal,
Ik ben Evelyne, 37 jaar en woon in de regio Nijmegen. Ik ben op 9-jarige leeftijd in mijn geboorteplaats Kaatsheuvel op klarinet begonnen bij een harmonie én bijbehorend dweilorkest. Als tiener ben ik bij het dweilorkest overgestapt op alt-sax en nu sinds 6 jaar ook tenor-sax erbij gepakt, vanwege bezettingsproblemen. Bij het harmonie-orkest ben ik vanwege de reistijd 9 jaar geleden gestopt. Ik ben nog wel trouw aan het dweilorkest, ook al moet ik er een uur voor rijden. Gewoon een gezellige club mensen, maar ook hier mis ik een muzikale uitdaging. Tussentijds nog een keer ingevallen bij een andere harmonie, maar eigenlijk wilde ik iets heel anders waar ik mezelf verder kan ontwikkelen als saxofonist en het liefst in de buurt van Nijmegen. Sinds kort val ik op tenor in bij een big band / showorkest (met uiteindelijk doel om lid te worden) maar dan moet er eerst nog een plekje definitief vrij komen. Ik vind dit orkest zo geweldig leuk, dat ik nu helemaal nooit meer bij een harmonie wil. Door deze big band ben ik weer helemaal actief geworden, ben ik verkocht aan de tenor-sax en heb ik m'n muzikale uitdaging eindelijk gevonden. Geweldige muziek, zeker voor saxen.... maar dat hoef ik de mensen hier niet te vertellen.

Reden dat ik op dit forum terecht kom is dat ik (nu pas) zoekende ben naar allerlei informatie en tips.
Zo wil ik graag de jazzy, big band kant op.  Ik wil beter worden, niet zozeer vingertechnisch, maar vooral een minder brave speelstijl ontwikkelen. Ik ben nooit verder gegaan dan C-diploma op klarinet. Sax is self-made :-D  
Prima voor een dweilorkest en ik zeg maar zo..... als je hierop kunt spelen dan kun je overal op spelen en de percussie krijg je er gratis bij   :mrgreen: .

M'n goeie tenor-sax (helaas in bruikleen) is een Selmer SA 80 serie II uit 1986. Hierop speel ik ook met boven genoemd OttoLink mondstuk, momenteel dus in de big band. Super fijn instrument, maar ik vind deze momenteel  te duur om zelf aan te schaffen. (En mijn klarinet is een Buffet Crampon RC en speelt als een tierelier....)

Oja, misschien kan ik dit wel alvast voorleggen: misschien kan ik via via voor een leuke prijs een Buffet tenor-sax overnemen (van een stoppende vereniging, dus altijd interessant). Het type weet ik nog niet, maar mijn reactie was meteen "nee, ik wil een Selmer", maar is dat wel terecht?????

Genoeg voor vandaag, tot snel denk ik....

groetjes Evelyne

elizah

Hoi Evelyne, welkom op t forum.

Leuk verhaal :D En wat fijn dat je t plezier helemaal hebt gevonden nu.

Wat betreft het aanschaffen van n sax... Ik zou gewoon eens naar n goede winkel gaan waar je diverse saxen kunt uitproberen. Selmers zijn zeker goeie instrumenten, maar persoonlijk vind ik de prijs niet altijd gerechtvaardigd. Ik heb zelf ook net n nieuwe tenorsax gekocht en ook diverse saxen uitgeprobeerd, waaronder verschillende selmers, maar ben uiteindelijk op een yana uitgekomen. (mijn bevindingen van deze "testdag" kun je hier vinden)
Maar er zijn meer alternatieven. Zoals ik al zei... t beste is op diverse saxen spelen met eventueel meerdere mondstukken en dan gewoon kijken wat jou t beste past, zonder op n merk te letten.  
Bij Adams in Ittervoort bijvoorbeeld krijg je ruim de gelegenheid om zowel nieuwe als tweedehands saxen uit te proberen en ze geven ook goed advies. Is vanuit Nijmegen zo n anderhalf uurtje rijden denk ik, maar wel de moeite waard.

In iedere geval veel plezier op t forum hier en ook met saxen natuurlijk :D
Yanagisawa S992 (2007) -- Jody Jazz HR7 -- Rico H-Lig. -- Rico Select Jazz Unfiled 3M
Yanagisawa T992 (2012) -- Jody Jazz DV NY 7* -- FL Ultimate Lig. -- Vandoren ZZ 3.5
E: Yamaha WX-5 i.c.m. Native Instruments Kontakt 5 en vele plug-ins

CynthiaM

Hoi Evelyne
Welkom op dit forum; veel plezier, zowel met het forum maar vooral met het saxspelen.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

drietenor

Welkom bij de club Evelyne  8)  8)  8)

Tenor is natuurlijk een vreselijk goede keuze, maar welke tenor

Quote from: "EC75"Oja, misschien kan ik dit wel alvast voorleggen: misschien kan ik via via voor een leuke prijs een Buffet tenor-sax overnemen (van een stoppende vereniging, dus altijd interessant). Het type weet ik nog niet, maar mijn reactie was meteen "nee, ik wil een Selmer", maar is dat wel terecht?????

Waarschijnlijk is je leen Selmer de beste Tenor die je ooit gespeeld hebt.
Dat kan je onderbewustzijn laten kiezen voor een zelfde saxofoon.
Er zijn natuurlijk nog meer saxofoons die minstens zo goed zijn.
Dus laat je onderbewustzijn kennis maken met die tenoren.

Volg het advies van Elizah en ga daarna noordwaarts naar het saxofoonhuis in Deventer en maak kennis met zo veel mogelijk tenoren.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

JR

Welkom Evelyne!

Succes met het zoeken naar je  Big Band- connection 8)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Amanda

Het magische van de muziek is, dat zij erin slaagt ons heimwee te doen krijgen naar iets dat we nooit gekend hebben

Buffet Crampon S1 sopraan - Buffet Crampon S1 alt - Sonora hobo

Zoot

Quote from: "EC75"mijn geboorteplaats Kaatsheuvel op

je woont  :roll: (woonde) daar wel leuk    

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

EC75

Quote from: "Zoot"
Quote from: "EC75"mijn geboorteplaats Kaatsheuvel op

je woont  :roll: (woonde) daar wel leuk    

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Hahaha, heb je m'n buurman nog niet gezien (van die kleine rotpaddestoelen.....) Trouwens wel irritant, de hele dag dat piano-geklingel van die kabouter.... Dat ie maar 'ns sax gaat leren =D>

javaou

Ha, weer een nieuw lid, dus van harte welkom en houdoe hé,
Jan

Willem

Hoi Evelyne,

Van ♥♥♥  welkom op het saxforum!!!
Veel plezier hier!

Groetjes,

Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Sebo