Enige tijd geleden heb ik voor bijna niets een oude sopraansax gekocht (zoals ik al meldde in
dit topic, en nu heb ik het plan opgevat om deze zomer te beginnen aan de revisie. Het lijkt me leuk en leerzaam om zelf zo’n projectje op te pakken en bovendien denk ik dat de sax een revisie niet waard is. Ik ben totaal onervaren op dit gebied. Onderstaand een lijstje van dingen waarvan ik denk dat ze moeten gebeuren. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met antwoorden op mijn vragen, tips, op- en aanmerkingen en dergelijke. Daaronder volgen foto’s.
Revisieplan• Alle applicatuur loshalen.
• Body richten, zodat de sax weer netjes recht is.
Hoewel de lichte kromming waarschijnlijk niet veel invloed heeft op de klank, past de applicatuur niet goed meer. Langs de ‘bolle’ kant is de applicatuur te kort en aan de andere kant vice versa. Daarom rommelt er van alles.
Iemand ideeën hoe ik dit kan doen? Hoe doen ze het in een professionele reparatieshop? Hoe pak ik het aan met simpele middelen? Ik denk dat dit het moeilijkste gedeelte is.
• Poetsen van de body.
• Polsters vervangen.
Ik denk dat polsters vervangen wel te doen is. Er zijn redelijk goede beschrijvingen van te vinden op internet. Wel heb ik de grote vraag welke polsters ik moet kiezen. Er is best wat varieteit te vinden. Alle tips hiervoor zijn welkom. Ik wil wel investeren in een setje goede polsters, maar ga daar niet in overdrijven, de sax is ookal is deze goed gereviseerd waarschijnlijk niet veel waard.
• Kurk vervangen.
Wederom veel informatie over te vinden. Iemand een idee waar ik het kurk het best kan kopen en waar ik op moet letten?
• Assemblage. Alles weer in elkaar.
• Eventueel op maat de onderste ontbrekende klep en applicatuur maken.
Helaas ontbreekt er een klep. Geluk bij een ongeluk is dat het de onderste klep betreft, waardoor ik denk dat de sax bespeelbaar is zonder die klep (dit resulteert alleen in een nog beperkter bereik), ben erg benieuwd of jullie het daarmee eens zijn. Toch is het natuurlijk leuk om te kijken of ik ook dit gedeelte voor elkaar kan krijgen.
Ik ben student aan de Universiteit Twente en kan daar waarschijnlijk wel om wat gunsten vragen in de metaalwerkplaats. Ook kan ik omgaan met CAD-tekenpakket om mijn wensen duidelijk op papier te zetten. Wellicht dat het mogelijk is om from scratch een klep plus de missende applicatuur te vervaardigen. Maar dit is echt de laatste stap, eerst alle andere klussen maar eens opknappen.
Overige vragen• Mondstuk en rieten
Ik heb nog geen sopraanmondstuk. Dat is natuurlijk lastig als de sax af is, maar ook lastig tijdens de revisie. Ik ben bang dat hier niet echt budget-opties bestaan en dat ik toch zal moeten investeren in een mondstuk. Ik wil dan een jazzmondstuk hebben. Welke mondstukken moet ik uitproberen? Op alt speel ik op een Meyer. Op alt gebruik ik ook Rico La Voz rieten. Is dat voor sopraan ook een goede keus?
Foto's

En
hier vind je dezelfde foto's in hogere kwaliteit (in de gallery kun je op 'Full Size' klikken, waarmee je alle nasty details onthult).