Author Topic: Yamaha YTS 25  (Read 6039 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Leonie

• Member
  • *
Yamaha YTS 25
« on: 03 June 2012, 20:42:58 »
Hallo Allen,

Vraagje; ik heb een sax Yamaha YTS 25 met mondstuk Otto link usa 6 Tone Master.

Geen idee of dat wat is, of dat ik dringend naar een andere sax moet zoeken. Deze sax heb ik jaren geleden gehuurd en daarna gekocht.
Heb totaal geen verstand van saxofoons.

Jullie vast wel. Ik lees het wel.

gr. Leonie

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Yamaha YTS 25
« Reply #1 on: 04 June 2012, 07:17:08 »
Hoi Leonie,

De sax die je hebt is teschnisch gezien een prima sax van een prima saxmerk, maar is wel één van de beginnermodellen van Yamaha (voorloper van wat tegenwoordig de YTS275 en YTS280 zijn). Nu begrijp ik dat jij net opnieuw begonnen bent met sax spelen, dus wat dat betreft is dit wel een goede sax voor jou en zou je hooguit deze sax even na kunnen laten kijken bij een reparateur om zo zeker te zijn van een goed werkende sax (en je dus je zelf niet de schuld geeft als iets niet wilt wat eigenlijk aan je sax ligt). Het voordeel van een beginnerssax is dat deze wat makkelijker blaast en uit zich zelf al vrij zuiver is en je daar zelf minder voor bij hoeft te sturen, het nadeel is dat de klank iets minder vol en diep is en de sax een goedkopere kwaliteit is, maar dat is iets waar je je als beginner nog niet al te druk over hoeft te maken. Je kan dan over een paar jaar als je er aan toe bent altijd nog een sax kopen die je helemaal naar jouw smaak uitzoekt.

Dat mondstuk lijkt mij ook prima als je vooral de jazz/pop-kant op wil. Voor het klassiekere werk zal die wat minder geschikt zijn.

Al met al, je hebt goed materiaal, gewoon lekker gaan spelen :lol:
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #2 on: 04 June 2012, 12:08:13 »
Daar sluit ik mij volledig bij aan.. (Hoewel ik een tipopening 6 voor een beginner best fors vind, maar als je niets anders gewend bent gewoon aan de slag)

Offline Leonie

• Member
  • *
« Reply #3 on: 04 June 2012, 18:26:15 »
Bedankt voor de reacties. Ik ga hem inderdaad morgen even na laten kijken. Zo op het eerste gehoor, klinkt hij goed. Maar het kan geen kwaad.
Ik heb een jaar les gehad, maar daarna ben ik er eigenlijk mee gestopt. Toen ze me een kostuum aan wilde meten voor de plaatselijke fanfare. Nu weer volle bak bezig. Helemaal leuk.

Mag ik vragen waarom het mondstuk niet helemaal handig is voor een beginner. Ik ben wel erg blij met het geluid. En mijn voorkeur gaat inderdaad naar de popkant.

Heerlijk om wat te leren van de kenners.

Dus yamaha is een prima merk wat betreft saxofoons. Wat is nou een ultiem merk?
Bij de gitaar kom je al gauw op een Martin oid uit. Bij de sax...... Selmer?

gr. Leonie

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #4 on: 04 June 2012, 18:41:17 »
Staar je niet blind op een merk, dat is ook heel persoonlijk (ik was bijvoorbeeld niet zo weg van Martin gitaren toen ik een gitaar in de prijsklasse €500 tot €700 zocht en ben uiteindelijk met het aziatische merk Faith thuisgekomen), maar bij de sax zijn vooral de oudere type Selmers erg gewild. Maar als je aan z'n instrument toe bent, moet je gewoon van alles proberen wat in jouw budget valt (nieuw en tweedehands) en zo de voor jouw ultieme sax vinden.

Jouw mondstuk is voor de muzieksoort die jij wilt spelen een prima mondstuk, alleen is misschien nog een beetje aan de zware kant voor jou. Met het cijfer 6 (bij jouw mondstuk) wordt de afstand tussen het puntje van het mondstuk en van het riet aangegeven (de tipopening). Hoe groter die is, des te zwaarder je mondstuk blaast en de keuze qua tipopening is ook weer heel persoonlijk, maar als beginner wil je die niet te zwaar hebben. Een Otto Link 6 is nou ook alweer niet zo heel erg zwaar (zeker in combinatie met een lekker licht riet), maar wellicht iets aan de zware kant voor een beginner. Maar als jij daar prima op kan spelen, heeft het voorlopig zeker nog geen zin om een andere te kopen.

Offline Leonie

• Member
  • *
« Reply #5 on: 04 June 2012, 19:05:48 »
Ben zelf nog al weg van de Takamine gitaar. Maar het verschilt enorm per gitaar. Mijn broer heeft een redelijk goedkope Washburn. Maar wat een geluid komt er uit.

wat de sax betreft.... totaal geen verstand van. Dus hoe meer ik er over te weten kan komen hoe beter.
M'n riet is 3. Geen idee...is dat een licht of een zwaar riet. Vind het mondstuk alvast niet zwaar blazen. En het geluid is heerlijk. Er zat een plastic? mondstuk op. Dan vind ik de sax wel een hoog klarinet gehalte hebben.

Wat kost een beetje een goede sax. Dus een gevorderde modelletje. Kan ik alvast gaan sparen :D

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #6 on: 04 June 2012, 23:32:01 »
Met die Yamaha kun je nog jaren vooruit! Qua mondstuk, inderdaad een OL 6 is voor een beginner best open. Misschien eens kijken met je leraar of je kunt ruilen met iets anders?

En anders gewoon oefenen   :wink:
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 05 June 2012, 07:19:59 »
Je hebt GEEN ervaring en speelt een riet sterkte 3 op een OL 6
Petje af...

De meeste beginners beginnen op een C* (0,070", een OL 6 is 0.090", dat is best een forse stap)

Maar nogmaals: Als je lekker blaast, blaas je lekker.
Je moet wel heel goed op je embouchure letten, zo'n OL is veel flexibeler qua intonatie en zo...

Offline Leonie

• Member
  • *
« Reply #8 on: 05 June 2012, 07:50:32 »
Misschien omdat ik niet beter weet, dat het lukt. Ach, ben nog geen Clarence, maar ik heb er veel lol in.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #9 on: 05 June 2012, 07:51:28 »
Quote from: "Leonie"
Wat kost een beetje een goede sax. Dus een gevorderde modelletje. Kan ik alvast gaan sparen :D
Wil je echt een goede stap voorwaarts maken vanaf jouw YTS-25, moet je denk ik wel rekening houden met minimaal een bedrag van €2000,- of meer (jouw huidige sax zou nieuw iets van €1300,- zijn). Tweedehands kan je met minder geld vaak wel een goede sax vinden, maar dat is dan wel weer een hele zoektocht en ook de staat van het instrument is dan erg belangrijk en vaak kan je dus nog wel een paar honderd euro revisiekosten meerekenen.

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #10 on: 05 June 2012, 09:46:53 »
Quote from: "Leonie"
Misschien omdat ik niet beter weet, dat het lukt. Ach, ben nog geen Clarence, maar ik heb er veel lol in.

Pas alleen wel op dat je niet forceert, anders sluipen er makkelijk verkeerde gewoontes in.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #11 on: 05 June 2012, 14:49:18 »
Quote from: "Invisible"
Wil je echt een goede stap voorwaarts maken vanaf jouw YTS-25, moet je denk ik wel rekening houden met minimaal een bedrag van €2000,- of meer (jouw huidige sax zou nieuw iets van €1300,- zijn). Tweedehands kan je met minder geld vaak wel een goede sax vinden, maar dat is dan wel weer een hele zoektocht en ook de staat van het instrument is dan erg belangrijk en vaak kan je dus nog wel een paar honderd euro revisiekosten meerekenen.
Ik ben vorig jaar overgestapt van een Yamaha YAS25 (de altversie van e 25-serie) naar de YAS62. Deze heb ik gereviseerd gekocht bij een muziekhandel voor 1200 euro. En mijn oude toeter verkocht voor 400 euro. Al met al heb ik dus 800 euro betaald voor de upgrade.
En onlangs 200 euro voor een Meyer mondstuk en een rietbinder.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Leonie

• Member
  • *
« Reply #12 on: 05 June 2012, 15:05:35 »
Op die manier valt de schade nog mee. Was net in een sax winkel. Daar stond een hele mooie, oud gemaakte Selmer. Zo'n matte.

Nog ff sparen ben ik bang.....

javaou

• Guest
« Reply #13 on: 06 June 2012, 19:38:44 »
Hoi Leonie, ik ben overgestapt van Yamaha naar P.Mauriat.....maar in alle gevallen gewoon gaan proberen in winkel (altijd iemand meenemen: leraar bv) en probeer eerst es via huur-koop voordat je difinitief gaat kopen. Ik ben erg tevreden en altijd goed geholpen bij Harry Bakker Muiderberg.
Jan

Offline Leonie

• Member
  • *
« Reply #14 on: 06 June 2012, 22:29:56 »
Als ik wat anders zou kopen moet ik inderdaad iemand mee nemen. Want mij kun je zelfs een toeter zonder kleppen verkopen. Mijn sax wordt nu nagekeken. Hij zag er nog erg goed uit. zei de vriendelijke meneer van de winkel.
En hij vond het fijne sax, voor een beginners sax. Of zou hij dat zeggen om mij te lijmen...........
Maar ben benieuwd hoe hij klinkt als hij weer op en top is.