ART Tube MP Studio V3

Started by Paul, 25 June 2012, 21:11:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Paul

Hi ervaringsdeskundigen......

Iemand hier met ervaring met deze pre-amp voor (o.a.) de sax-mic ???

//http://www.thomann.de/nl/media_bdbviewer_AR_155628.html?image=0

Dank voor reacties alvast!!!
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Invisible

Yep, gebruik die als voorversterker voor mijn clip-on mic (AKG) en voor wat hij kost doet hij zijn werk prima. Maakt je toon net even iets warmer en geeft je een extra volume control naast het mengpaneel en bied ook phantoomvoeding voor als je een condensatormic gebruikt. Het is wel makkelijk om je geluid te oversturen hiermee (daar zijn buizen goed in), maar met de VU meter en clippingled zie je dat gebeuren en kan je het bij regelen. Een voordeel vind ik zelf ook dat hij twee uitgangen heeft (1 xlr en 1 jack) zodat je hem ook meteen als splitter kan gebruiken. Zo gaat er bij mij één kabel direct het mengpaneel in en één kabel naar een kleine effectmodule (met wat dingen zoals reverb en chorus) die na de module ook naar het mengpaneel gaat. Zo kan ik op het mengpaneel de mix tussen "nat" en "droog" bepalen.

Mijn wedervraag is, wat hoop jij met deze voorversterker te bereiken?
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Paul

Invisible,

Dank voor je reactie.
Ik kon er hier eentje aanschaffen voor € 45 en heb een simpele SamsonH40 op mijn beker zitten naar een Samson mengpaneel waar ook de zang op zit en wat ik toch wel wil is
a) wat meer warmte in mijn geluid krijgen en
b) uitproberen of ik bij sommige solootjes in verschillende nummers niet wat kan veranderen aan mijn geluid. ( Cocaïne-solo wil ik toch wat anders hebben dan het geluid bij bijv.Mustang Sally ) Er zitten nogal wat knoppen op dat ding ............!!

Heb hem nog niet uit kunnen proberen maar werd wel weer getriggerd door jouw effectmodule: wanneer gebruik je dat meestal???

NB: ben een echte nitwit op dit terrein en had de illusie dat ik wel zonder mic tegen het gitaargeweld op kon !!!
NB: wat zit er in de genen van gitaristen dat ze ALTIJD zo hard moeten????

Groet,

Invisible

Quote from: "Paul"NB: ben een echte nitwit op dit terrein en had de illusie dat ik wel zonder mic tegen het gitaargeweld op kon !!!
NB: wat zit er in de genen van gitaristen dat ze ALTIJD zo hard moeten????
Groet,
Ja, gitaristen zijn erg op dat gebied :lol: maar dat is ook een kwestie van volumes goed inregelen en ook de plaatsing van de gitaarversterkers kan heel veel schelen. Wat vaak mis gaat is dat deze gewoon op de grond staan en onder de gitarist door blazen en zij het zelf niet zo luid horen en hem dan maar harder zetten. De gene die dan wat verder op staan horen het dan juist wel hard. De oplossing daarvoor is dan ook om de gitaarversterkers hoger neer te zetten of een beetje achterover gekanteld.

Deze voorversterker maakt je geluid wel wat warmer, maar verwacht er geen dag en nacht verschil van. Wellicht valt er wel nog het één en ander te halen op het mengpaneel door bijvoorbeeld wat hoog weg te draaien en wat laag en mid er bij. En natuurlijk is de microfoon ook erg van invloed. Clip-ons zijn handig, maar je levert wel in op klankkwaliteit. Wil je echt een mooi vol geluid, zou je moeten denken aan een grootmembraancondensatormicrofoon (galgje?) zoals een AKG perception welke aan een micstand hangt met alle beperkingen qua bewegingsvrijheid die daar bij komen. Ook een simpelere mic zoals de bekende Shure SM57 kan al heel wat schelen.

Ik gebruik zelf deze effectmodule waar je wel leuke dingen mee kan doen en niet meteen al te duur is. Je kan deze module aansluiten zoals ik doe (dus beide uitgangen van de pre-amp gebruiken waarvan één kabel naar de effectmodule gaat en je dus twee aansluitingen op het mengpaneel hebt), maar je kan ook met één kabel van je pre-amp naar de effectmodule en daar van uit met één kabel naar het mengpaneel. Je kan dan op de effectmodule ook nog instellen hoe de mix van "voor" en "na" is en met een optionele voetschakelaar kan je ook nog de hele effectmodule in één keer bypassen (zoals dat met gitaareffecten ook vaak werkt).

Ik zelf heb op dat effect gewoon standaard wat reverb staan wat subtiel meegemixt wordt. Vooral in combinatie met gitaren die (afhankelijk van je muziekgenre) vaak standaard wel wat reverb gebruiken is dat wel aan te raden omdat jouw droge geluid daardoor nog droger klinkt.

Dit is mijn koffertje met apparatuur wat ik altijd naar de bandrepetities mee neem, hier zit echter nog niet de effectmodule in die nu onder het mengpaneeltje zit wat precies past. Aan de linkerkant zit dan nog een Zoom H4N recorder welke het gemixte geluid van het mengpaneel op kan nemen. Vanaf mijn mengpaneeltje ga ik dan met één kabel (op deze foto nog twee) naar het mengpaneel van de PA.

Paul

Dank, dank voor deze info enne..... mooi koffertje.......met inhoud!!!
Zover ben ik nog niet met mijn setup  :-D

Ik zal me eens verdiepen in de verschillende mic's: omdat ik helemaal geen ervaring had en heb, ben ik maar even eerst op de goedkope, 2e-hands toer gegaan om überhaupt een idee te krijgen hoe dat allemaal werkt en klinkt met mijn The Martin.
We hadden toevallig afgelopen weekend een optreden waar ik gewoon mijn kabel aan een profi-geluidsman kon geven en daar konden we wel horen wat een verbetering het is als je geluid goed geregeld is/wordt!@  (gelukkig hebben dat soort jongens hier in Frankrijk wel een goede engelse woordenschat voor alle muziekbegrippen  :o )

Ik begrijp nu ook wat je met "droog" bedoelt!!!!!!
NB: jij hebt zelf ook een eigen mengpaneeltje vóórdat je geluid naar het mengpaneel gaat ???

Muziekgroet,

Invisible

Quote from: "Paul"Ik begrijp nu ook wat je met "droog" bedoelt!!!!!!
NB: jij hebt zelf ook een eigen mengpaneeltje vóórdat je geluid naar het mengpaneel gaat ???
Muziekgroet,
Ja klopt, maar ook deels uit noodzaak omdat het mengpaneel in de oefenruimte nog maar twee ingangen over heeft en ik vaak via mijn mengpaneel ook nog mijn telefoon (voor het even wat opzoeken op youtube) en zo nu en dan nog een tweede saxofonist aangesloten heb. Bij optredens sluit ik mijn clip-on mic gewoon direct aan op de PA van de zaal, dan moet je zelf niet te veel bezig zijn met je geluid, daar is een geluidsman voor. Het voordeel van dit koffertje is dat ik bij de repetities zo klaar ben met aansluiten. Het nadeel is dat je weer extra volumeregelingen hebt waardoor het goed inregelen wel eens een aardige klus is.

Eén van de gitaristen bij mij in de band heeft zoiets om zijn versterker op te zetten wat goed werkt.

"droog" is geluid zonder effect zoals het van je mic afkomt, "nat" is dus met effecten zoals galm (reverb).

Paul

jaja.... zo wordt ik weer een stuk wijzer!!!!

Ga vanmiddag even 1 speaker en het mengpaneel ophalen bij de "geluidsman" en dan ff uitproberen ..........................
Wellicht heb ik nog wat vragen over de juiste instellingen ????? Zal best!

Alvast un grand merci voor deze info!!!

Saxgroet uit een warme maar natte Morvan,