Inmiddels is mijn kleine man gaan drummen en werd het tijd om de ervaringen met het prototype - de ikea kast - uit te breiden naar een echte ruimte.
Op de zolder staat nu een hok van 2,5 bij 3,5.
Het resultaat is: gemeten naast de drums / sax: 90 tot 100 db. Meting 1 meter buiten de ruimte: 65 db.
Ik heb gemeten met de 'db meter' app voor Android en een smartphone. Niet super nauwkeurig.
Maar misschien is het resultaat beter te verwoorden als:
"De buurman zegt dat hij vaag in de verte iets hoort.". Bij een ongevraagde test vroeg op zondagochtend werd er niet geklaagd

Deze ruimte is dus zeker niet 100% isolerend, maar goed genoeg voor de buren, en binnen het huis kan ik mezelf nog verstaanbaar maken direct naast het hok, en een verdieping lager is alsof de buren 'nogal hard' muziek draaien. Op de begane grond wordt het geluid al snel overstemt door de radio.
Hoe gedaan:
- een vloer van OSB platen gelegd op rubberen tegelmatjes (1 matje van 10x10cm elke 50 cm)
- op de vloer een frame gebouwd van vurenhouten balken
- op de vloer steenwol gelegd, met daarop weer tegelmatjes in hetzelfde patroon
- op de steenwol is nog een laag OSB geplaatst, maar net iets kleiner dan de ondervloer
- de muren zijn dicht gemaakt met 9,5mm gipsplaten. Alle naden zijn dichtgesmeerd met gips
- tegen de muren is steenwol (3cm) geplaatst (tussen de balkjes klemmen)
- vervolgens is een tweede laag gipslaten geplaatst tegen het frame. In een dwarsdoorsnede zie je dus gips, steenwol, lucht, gips)
- de tweede laag gips is dichtgesmeerd met pasta van Gyprox. (gaat wat sneller dan gips aanmaken).
(achteraf gezien had ik geen steenwol maar glaswol moeten gebruiken, en die ook over de houten balken moeten doen ipv alleen ertussen. Nu is de vurenhouten balk de zwakke plek. Oorspronkelijk had ik een tweede houten frame willen bouwen op de binnenvloer voor volledige ontkoppeling van de wanden, maar dat werd wat te duur).
- de deur staat alleen in contact met de buitenmuur van de constructie. Het is een dubbele deurpost van vurenhouten, met een dubbele deur gemaakt van OSB platen. 1 deur gaat naar buiten open, 1 naar binnen. Ze sluiten naadloos mbv tochtband en sluitwerk van ramen.
- vlak boven de vloer is een gaatje gemaakt waar een badkamerventilator lucht inblaast. De lucht gaat niet rechtstreeks naar binnen, maar via een paar bochten om het geluid te weerkaatsen. De ventilator opening heeft geen invloed op het dempingseffect.
- een tweede ventilator zuigt lucht af vlak onder het plafond.
De temperatuur in de ruimte stijgt in een half uurtje spelen zomaar een graad. Welliswaar met een digitale piano en oude laptop ook aangesloten. Dus effectief met de energie van 2 personen.
De airco installateur komt binnenkort langs.
De luchtkwaliteit wordt duidelijk wel wat minder ondanks de ventilatie, maar ik kan volgens mij veilig een uur spelen.
Ik heb het zuurstof percentage gemeten. Dat veranderd niet in een uur. Er ontstaat ook geen CO, de CO2 kon ik helaas niet meten met de voorhanden zijnde apparatuur.
Alles bij elkaar dus een geslaagd project.
Kosten:
- 3 dagen lange dagen werk
- ongeveer 600 euro materiaal.
Omdat ik het werk grotendeels heb uitbesteed heeft het ongeveer 1400 euro gekost. Een stuk goedkoper dan een 'gekochte' ruimte dus.
En, voor de buren werkt het goed genoeg.
De airco kost inclusief installatie ook iets van 1400 euro, maar dan kan ik wel het hele jaar, dag en nacht, spelen zoveel ik wil.
En de akoestiek is ook geweldig.