Na wat interessante gesprekken links en rechts heb ik kunnen rekenen aan het ventilatieverhaal. Ik heb nu geleerd dat de warmte die ik produceer, en de warmte die het geluid produceert (geluid wordt omgezet in warmte) betekenen dat er zo'n 461000 liter lucht per uur door de ruimte gepompt moet worden om de temperatuur constant te kunnen houden. Dat komt neer op ongeveer het viervoudige van de huidige capaciteit.
Grofweg heb ik deze opties om de temperatuur beter te beheersen:
1) de ruimte groter maken zodat er meer lucht is die ik kan verwarmen.
2) de afzuigcapaciteit verhogen
3) airco
Dat heb ik allemaal niet gedaan, maar wat ik wel heb gedaan:
- de 20watt halogeenspot vervangen door een 8watt led lamp (de verlichting produceert nu ruim 50% minder warmte)
- de gamma geluidabsoptiematten van de bodem gehaald. Dat werkte wel goed voor de akoestiek, maar betekende ook dat ik de warmte van mijn voeten niet kon overdragen naar de kast. Als ik nu met blote voeten speel kan ik mijn warmte beter kwijt aan de vloer. Dat scheelt iets, en voelt veel beter.
Echter, na een paar dagen in de kast gespeeld te hebben, merk ik ook dat de kamer zelf opwarmt en de luchtkwaliteit daalt.
Oftewel, de kast beter ventileren gaat alleen helpen als ik de kamer zelf ook beter ventileer. Dat zou in dit geval betekenen dat het raam open moet, wat dan weer niet gaat helpen voor de buren

De deur open laten helpt heel goed. Voor de buren maakt dat niet zoveel uit, voor mijn medebewoners weer wel.
Ik geloof dat de eindconclusie van dit verhaal is:
- met een stevige ikea kast en een paar tientjes voor tochtband, luchtslangen en een ventilator van de gamma kan je in één middag een oefenruimte maken die het geluidniveau terugbrengt naar een voor de buren acceptabel niveau.
- als je telkens maximaal 1 uur speelt en dan gaat luchten, heb je 2 tot 3 graden temperatuurverschil.