Author Topic: Bari shopping in België  (Read 2254 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mabo1024

• Member
  • *
Bari shopping in België
« on: 13 July 2012, 18:53:41 »
Hallo,

Na een aantal jaren niet meer gespeeld te hebben, heeft de muziekmicrobe me opnieuw te pakken.
Ik heb dit jaar een serieuze meevallen en trek een hoop terug van de belastingen, en zou een Baritone sax willen aanschaffen,
liefst een nieuwe (ben een beetje huiverig bij 2de hands omdat bari's toch makkelijker schade oplopen door hun grootte)
Half augustus ben ik in verlof en dan zou ik er willen gaan saxshoppen.
Graag had ik jullie advies gehad bij de keuze van het merk en eens horen of jullie (goede of slechte) ervaringen hebben
met winkels, (welke zijn aanraders, en waar blijf je best weg).

Keuze merk:
Vroeger heb ik op een Yani B901 gespeeld en ik vond dat wel een goed instrument,
die ga ik dus al zeker gaan bekijken, ik vraag me ook af of er een groot verschil is met een B991.
Als ik op de site van Yanagisawa kijkt, lijkt het dat er geen groot verschil is, behalve dat die steviger gebouwd is
met een ribbon constructie voor de posts waaraan de kleppen gemonteerd zijn.

Indertijd heb ik ook het geluid van een Yamaha (geen idee welk type, is te lang geleden) gehoord,
en dat leek me nogal blikkerig te klinken in vergelijking met de Yani (gespeeld met mijn eigen mondstuk en riet)
dat lijkt me dus niet zo een goed idee, tenzij jullie me vertellen dat dat ondertussen fel verbeterd zou zijn.
Op internet zie ik ook commentaren dat de kwaliteit van Jupiter stevig verbeterd zou zijn.
Ik zit dan ook te twijfelen wat het beste zou zijn, het instapmodel van Yanagisawa of het topmodel van Jupiter,
die ongeveer in dezelfde prijsklasse zitten.

Selmer vind ik te duur,
en bovendien hoor ik hier en daar dat de afwerking en de staat waarin die nieuw afgeleverd
worden zodanig is dat je hem best al eerst bij een reparateur optimaal laat afregelen.
Geen idee of dat maar blabla is of echt.

Keuze winkel
Ik woon in BE, ongeveer in het midden tussen Brussel Leuven en Mechelen, en ben op zoek naar een
winkel waar er mogelijkheid is om verschillende instrumenten uit te proberen, en waar je ook
terecht kan voor kwaliteitsvolle herstellingen of afregeling.
Ik heb al wat op het internet rondgekeken en onderstaande winkel lijkt me op het eerste zicht wel interessant
http://www.music-company.be/NL/NL_index.htm
Er staan wel geen prijzen bij, maar het lijkt me dat ze wel heel sterk zijn op het vlak van onderhoud.

Graag jullie mening, waar kan je best terecht (ruime keuze, betrouwbare onderhoudsdienst)

KoenD

• Guest
Re: Bari shopping in België
« Reply #1 on: 13 July 2012, 19:09:54 »
Ik denk dat je het meeste keus bij Adams in Diest zal vinden.
Of naar Nederland rijden: Adams Ittervoort, Harry Bakker, Saxshop Deventer enz...

Wat betreft je keuze lijkt Yanagisawa mij zeker een van de beste opties.

Succes en groet van een landgenoot.

Offline Surion

• Member
  • *
    • Beaufour Saxophone Quartet
« Reply #2 on: 14 July 2012, 22:38:35 »
Wat ik je zeker ook kan aanraden is eens contact op te nemen met LC Sax Europe. De verdeler daarvan is een Bruggeling, op dit forum heet hij Shofar als ik me niet vergis.
je kunt hem bereiken via http://www.lcsax.eu/)
Vorig jaar heb ik enkele saxen getest voorhem, waaronder een bariton. Ik was enorm onder de indruk van zijn instrumenten, en ze zijn zeer betaalbaar.
Beaufour Saxophone Quartet: http://www.beaufour.be
Mainstream Music Band: http://www.mmband.be
S, Jupiter JPS-747, Selmer E | A, Le Monde Universal Vintage, Selmer E  & Otto Link n°7 | T, 1934 Couesnon Otto Link n°8 | B, Selmer Serie II 80 Super Action

Offline Shofar

• Member
  • *
    • http://www.adolphesax.be
« Reply #3 on: 16 July 2012, 21:16:57 »
Quote from: "mabo1024"
Graag jullie mening, waar kan je best terecht (ruime keuze, betrouwbare onderhoudsdienst)

Nicolas is een saxofoontechnieker van rond Brussel - ik kreeg zijn naam van een Brusselse pro en ik moet zeggen dat ie idd heel erg fijn werk kan leveren:
http://www.musicartisan.be
Marc Briers uit Paal-Beringen is ook een zeer goed technieker met een scherp oog voor detail.

En verder kan ik je idd de LC baritons aanbevelen  :-D
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Offline Rei

• Member
  • *
« Reply #4 on: 23 July 2012, 19:40:01 »
DEP in Antwerpen misschien...
Ik weet het niet zo goed wat hij qua bari's heeft staan.

Je redenering waarom geen tweedehands lijkt me niet echt steek te houden ... een nieuwe kan evengoed vallen, en dan ben je gelijk een smak geld kwijt. En die oude bari's zijn wss al een paar keer gevallen, en hebben dus al bewezen dat ze wel ergens tegen kunnen :).

ik denk dat je bij een bari echt prijs/kwaliteit een tweedehands moet proberen op de kop te tikken, een oude king zephyr of buescher heb je toch al in de range 1500-2500 euro. Jammer genoeg zijn er niet echt vintage shops in België zoals je dat in NL hebt...

ben zelf ook op zoek :)
a: Conn 6M Lady Face (1949) / Meyer ebonite 6MM
t]Yamaha YTS-61(1973)[/color] / Otto Link STM 7*

Offline mabo1024

• Member
  • *
« Reply #5 on: 01 August 2012, 22:55:26 »
Bedankt alvast voor jullie reakties.

Ondertussen ben ik in een 3 tal winkels geweest als eerste verkenningsronde.
Ik dacht dat pas in mijn verlof half augustus te doen, maar .... geen houden meer aan.

Mijn eerste idee was, ik koop de duurste sax die ik me kan veroorloven, dat zal dan wel een goede zijn,
met Yanagisawa als favoriet omdat ik daar vroeger al op gespeeld heb en tevreden van was.
Het was ook de bedoeling om de sax te kopen bij een winkel die betrouwbaar is voor herstellingen.

Bij Adams hadden ze 4 Yani's, 3 B901 en 1 B991.
De toetsen vielen goed in de vingers en voelden vertrouwd aan, ze spraken makkelijk aan.
Ik was enorm verrast dat er tussen instrumenten van hetzelfde type zoveel verschil was.
Ik was niet echt onder de indruk van de out of the box kwaliteit.
Nummer 1 had een volledig geblokkerde klep, bij nummer 2 speelde de hoge do vals,
dat kwam volgens mij door dezelfde klep die bij nummer 1 volledig geblokkeerd zat en bij deze maar gedeeltelijk openging,
en nummer 3 was redelijk.
De B991 was goed.
Ik vermoed echter dat de B901's ook wel goed zouden zijn als ze deftig geregeld zouden zijn, wat je van een
splinternieuw instrument dat net uit de fabriek komt toch zou mogen verwachten volgens mij.
--> kwaliteitscontrole in de fabriek lijkt me niet OK bij Yanagisawa.
Ik lees her en der op het internet dat Selmers ook eerst een afregelbeurt kunnen gebruiken als ze uit de fabriek komen.
Voor zulke dure instrumenten lijkt me dat toch wel een minimum eis, raar vind ik.

Indruk van de winkel/verkoper:
Lijkt me betrouwbaar voor herstellingen, en als je in de winkel bent laten ze je rustig proberen,
zonder je in een of andere richting te duwen, enkel voor wat betreft mondstukken lijken ze me nogal
conservatief, enkel Selmer.

Lemca in Antwerpen was mijn 2de winkel.
De fanfare waar ik vroeger speelde kocht daar al hun instrumenten.
Ze lieten me een Yamaha 62 en een Buffet Crampon proberen
De toetsen van de Buffet lagen me niet lekker in de vingers, het voelde niet comfortabel aan.
Qua toon vond ik het wel OK, maar sprak iets moeilijker aan.
De Yamaha voelde wel comfortabel en sprak goed aan, maar de toon vond ik wat te clean, te steriel.

Ik voelde me niet echt op mijn gemak, geen idee waarom.
Ze leken me ook een beetje teveel in de richting te duwen die zij wilden, en ik was daar dus rap buiten.

Op aanraden van mensen hier en op het Cafesaxophone forum ben ik ook eens gaan kijken bij
Dep in Antwerpen, een voor mij totaal onbekende winkel.
Een Yani hadden ze op dat moment niet binnen, maar ze konden er binnen een paar weken wel eentje hebben.
Ik wel een 3 tal andere merken uitgeprobeerd
Keilwerth: toetsen voelen comfortabel aan, spreekt goed aan en de toon vond ik ook OK
Le Monde: toetsen voelen niet comfortabel aan en staan op voor mij persoonlijk rare plaatsen, toon is redelijk
System 54: vond ik de beste, sprak goed aan, iets minder klassieke toon, met wat meer punch, waar ik naar op zoek was.
                 De toetsen voelden ook erg comfortabel en vertrouwder aan, leek me beter dan de Yani
                 enkel met het standaard meegeleverde mondstuk kon ik niet goed overweg,
                 fantastische sound in het lage register, maar ik speelde er zo vals als een kat mee
                 in het hogere register.
                 Het mondstuk van de Keilwerth klonk het beste op deze sax, en het was ook geen probleem
                 om bij aankoop het Keilwerth mondstuk mee te nemen ipv het S54 mondstuk

Ze doen ook zelf herstellingen, dat leek me dus OK, we hebben ook een tijdje over afregeling van saxen gepraat.
Ze hadden een ruime keuze in bari's en mondstukken, heel vriendelijke mensen
die je interessant advies geven, zonder je te pushen of in een of andere richting te duwen.
Kortom een zeer interessant bezoek waarbij ik totaal de tijd uit het oog verloren ben.
Ik bleef maar vragen stellen en dingen proberen, en bij ieder probeersel gaven ze feedback
en stelden voor om bij een bepaalde saxen eens te proberen of een ander soort mondstuk niet beter klonk
en kwamen dan met een paar mondstukken af om een te proberen hoe die klinken.
Als ik buitenkwam was het door al dat gepraat en geprobeer al een uur na hun sluitingstijd,
en ze hebben nooit iets laten merken dat het eigenlijk tijd was om te sluiten, ze bleven maar
doorgaan met advies geven en me alternatieven geven om toch ook nog eens uit te proberen.
Ik denk dat ik daar wel ga kopen.

Toch nog een vraagje:
Qua gevoel zou ik de System 54 bari willen gaan kopen.
Voor mij is dat een merk waar ik nog nooit van gehoord had.
Heeft iemand hier ervaring hoe het zit met de bouwkwaliteit en duurzaamheid ?
Ik wil niet een instrument kopen dat je om de haverklap moet binnendoen omdat de
kleppen niet goed meer sluiten of omdat de mechaniek slecht begint te werken
en moet bijgesteld worden om comfortabel te kunnen blijven spelen.

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #6 on: 02 August 2012, 11:52:15 »
nooit wat slechts over gehoord. In elk geval een stuk voordeliger dan een yana in de aanschaf.
Een sax die weinig onderhoud behoeft, lastig... Je zou dan toptone pads (saxshop deventer) moeten hebben en op een aantal plekken ook rubber ipv kurk ofzo.
Daarbij kan een klep weleens verbuigen ofzo.