Author Topic: aanpassen tenorsax  (Read 3138 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Styntsje

• Member
  • *
aanpassen tenorsax
« on: 15 July 2012, 18:51:03 »
In mijn voorstelrondje noemde ik het al dat ik een vraag had over de tenorsax die ik mee heb van de muziekschool.
Het is een Elkhardt Excellent. Wat ik hierover gevonden heb op het net is heel wisselend, van slecht tot een goede lessaxofoon.
Wat mij betreft komt het geluid niet in de buurt van de mooie blues songs die ik zelf regelmatig beluister.
Aangezien ik nog maar een jaar saxofoon speel, altsax, en geen ervaring heb met verschillende ligaturen, rietjes en mondstukken is mijn vraag of ik met wat aanpassingen van deze het geluid wat voller en warmer kan krijgen.

En misschien weet ook iemand in de buurt van Leeuwarden of Groningen goede adressen om verschillende tenorsaxen te proberen?

Alvast bedankt!

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: aanpassen tenorsax
« Reply #1 on: 15 July 2012, 20:29:07 »
Ik neem aan dat dit een aziatische Elkhart is?
Wat gebruik je nu qua mondstuk, riet ?

Offline Styntsje

• Member
  • *
« Reply #2 on: 16 July 2012, 16:28:55 »
Het mondstuk is een Selmer  ..-80,de inscriptie is versleten. Of Selmer ..- B0.
ik heb nu een riet van Rico, la Voz medium hard erbij.

Op mijn voorstelrondje heb ik als reacties gekregen  dat ik vooral goed/veel moet oefenen.
Daar  zal ook wel de grootste winst te halen zijn :D
Ik probeer elke dag te spelen, voordeel van deze niet zomerse zomer is dat het niet erg is om binnen te studeren. :wink:

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #3 on: 16 July 2012, 17:07:53 »
Quote from: "Styntsje"
En misschien weet ook iemand in de buurt van Leeuwarden of Groningen goede adressen om verschillende tenorsaxen te proberen?
Het dichstbij zal dan nog wel de saxofoonboerderij in Eastermar zijn, maar dat is wel een vrij klein winkeltje dus dan zou je het beste van te voren even contact met hun op kunnen nemen om te vragen wat er bij hun mogelijk is. Verder kan je bij van der Glas in Heerenveen terecht, maar die vind ik op saxgebied vrij waardeloos.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 16 July 2012, 17:21:44 »
Quote from: "Styntsje"

Quote from: "Invisible"
 Verder kan je bij van der Glas in Heerenveen terecht, maar die vind ik op saxgebied vrij waardeloos.
Hummel Groningen,........ tja dito......... Tonica, weinig saxen

Maak er een ♫ ♪ dagje van...... ♫ ♫ door de polder via Almere ( Charlies Muziek ) naar Deventer ( Saxshop ) en daar vlakbij ( Saxpoint ) Terugweg via Klazinaveen ( Saxcraft )   :idea:  Mmmmmmmmm   :roll:  ik wil wel mee,... 8) . jou auto?
 :P

Offline Styntsje

• Member
  • *
« Reply #5 on: 16 July 2012, 21:24:21 »
Toevoeging mondstuk: c**

Inmiddels weer een oefensessie achter de rug, gaat echt steeds beter.
Iets te snel mijn vraag op het forum gezet misschien :oops:
Maar wordt wel echt mega blij van het spelen op een tenorsax... Maar flink sparen denk ik om nog een sax erbij te nemen...

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 16 July 2012, 21:52:10 »
Geef het meer tijd...
Als je sax goed sluit, prettig speelt en zuiver te bespelen is heb je een mooi setje om ervaring mee op te bouwen