Author Topic: Virtual Music School  (Read 6751 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline dc_sax

• Member
  • *
Virtual Music School
« on: 26 July 2012, 09:40:17 »
Kennen jullie die? De http://www.virtualmusicschool.org/ (VMS) is van trompetist Bart Noorman.
Ik werd erop gewezen door mijn sax leraar en ik merk na een paar dagen al veel resultaat.

De FUNdamentals DVD (voor in de computer) laat met Flash filmpjes en PDF naslagwerken alle fundamentele theorie passeren.
Wat het FUN maakt, is dat Bart de focus legt op wat je met de theorie kunt. Geen eindeloze verhalen over toonladders dus en ze komen ook niet alle vier miljoen letterlijk voorbij. Hij vertelt wel hoe ze in elkaar steken (zodat je het echt snapt) en wat je ermee kunt. En omdat het filmpjes zijn, kan je het ook horen met een soort karaoke weergave, zie ook de demo op zijn site.
De opbouw is heel logisch en daardoor voel je je kennis groeien.

Voor de DVD dacht ik de theorie al wel te kennen, maar nu weet ik ook wat ik ermee kan en hoe het klinkt, zodat ik er wat aan heb.

Ik ben al een tijdje bezig met het trainen van mijn gehoor via Band-a-box, met de ear trainer. Ik wil graag kunnen horen welk akkoord de ritmesectie speelt, ivm het improviseren. Ik zit al een tijdje op hetzelfde niveau, en nu, na vier dagen VMS, scoor ik opeens veel beter.
Dat komt omdat de DVD mij geleerd heeft hoe ik een interval kan horen. De kenmerken van de intervallen worden uitgelegd en zo weet ik eindelijk waar ik eigenlijk naar moet luisteren.
De DVD bevat heel veel van dit soort 'daar heb je nou echt wat aan' tips die ik in andere boeken nog niet gezien had. Dat maakt het extreem waardevol.

Naast theorie bevat de DVD ook trainers om op een interactieve wijze met de theorie aan de slag te gaan. Je kunt bijvoorbeeld oefenen met het zingen van een paar maten, waarna je kunt horen of je interpretatie klopte.
Ik heb dat nooit gewild, maar Bart legt uit waarom het zo goed is voor je muzikale ontwikkeling, doet het voor (zonder een stem waardoor je zelf niet meer durft) en vooral ook hoe je het voor elkaar kan krijgen om iets te zingen op de juiste toonhoogte. Het heeft mij ertoe aangezet om het toch ook maar eens te proberen en ik merk nu wat Bart uitlegt: als ik  een nieuw stukje muziek zie kan ik me nu wel juist(!) voorstellen hoe het moet klinken, en kom ik er niet pas halverwege achter waardoor het niet als muziek klonk.

Je snapt het wel, ik ben nogal enthousiast omdat ik eindelijk iets gevonden heb wat helpt om heel snel meters te maken.
Er is ook nog een DVD over gevorderde onderwerpen zoals improviseren. Dat wordt de volgende bestelling.

(fundamentals kost 39 euro ex btw, de vms met geavanceerde onderwerpen kost 99 euro ex btw).
ProSax vintage, Otto Link super tone master 6, VanDoren Traditional 2.5