Over verstemming gesproken.
Ik heb daar eens even aan gerekend.
Als ik uitga van een boog van 20cm lengte en een maximale uitwijking van 1cm (zo erg was het lang niet).
Dan heeft de boog een verlenging van ca. 0,33mm.
De kortste afstand tussen twee toongaten in dat gedeelte is ca. 24mm.
De verstemming is dan circa 1,5%.
In 'The art of Saxophone playing' van Larry Teal kom ik de volgende lijst tegen van intonatie tendens van een alt (helaas niet van een sopraan)
lage bes +4
lage b +1
c -3 (min!)
cis +8
d -7
dis -10
e -5
f -4
fis -3
g -4
gis -7
a -3
bes -4
b 0
c +2
cia 0
d +8
dis +5
e +10
f +6
fis 0 (= tuning note)
g +3
gis +1
a +7
bes +4
b +4
c +8
en daarboven boven de +10 en meer :?
(Je moet bij een sax dus constant corrigeren. Larry adviseert ook regelmatig zuiver spelen te oefenen met een tuner ernaast om je zuivere gehoor te oefenen, anders wen je aan de fouten in de intonatie van je sax)
Voor een sopraan kan dat er heel anders uit zien, maar die 1,5% valt qua ordegrootte dus best mee

.
Ik ga nog wel eens een vergelijking maken tussen mijn yana en deze amati.
@drietenor : er zit geen bolling onder de posten, de binnenzijde is daar gaaf.
P.S. nog een aanvulling, de bovenstaande lijst is de gemiddelde tendens van 26 opnames van alt saxofonisten.