Dit weekend de Amati recht gekregen. Wel een klusje van het type "don't try this on your selmer mark VI".
De Amati bleek bij nader inzien dus aardig krom te zijn. Dat is te zien als je vanaf de mondstukzijde door de sax kijkt. Dan hoor je netjes een gecentreerde cirkel van het andere eind van de sax te zien. Bij de Amati kon ik niet meer de hele cirkel zien.

Ik had zelfs de indruk dat de speling op sommige assen kwam door de kromming van de sax. De posten komen in principe verder uit elkaar te staan aan de ene buitenzijde van de kromming en dichter bij elkaar aan de binnenzijde van de kromming.

Daar moest dus iets aan gedaan worden. Nu had ik op de site van ferrees tools gelezen dat er met een speciaal hulpstuk dat aan de mondstukzijde van de sax wordt geplaatst een flinke tik geeft (sommige laten de sax zelfs kantelen en op de werkbank stuiteren. Na één of twee keer is de kromming eruit.

Mij lijkt dat een beetje te link. Vooral omdat de kromming vooral in het lage gedeelte van de sax zit. Straks zit ik het een S-vormige sax.
Het leek mij het beste om een vorm te maken die exact in de sax past. Ik heb dus een mal gemaakt op de houtdraaibank van een centimeter of 60.

De vorm bleek netjes in de sax te passen. De vorm heb ik stevig in de binnenzijde geduwd en vervolgens een paar tikken met het uiteinde op de werkbank en de sax was weer recht!

Mijn verwachting was dat de speling op de assen ook verminderd zou zijn. Dat blijkt nauwelijks het geval. Eigenlijk wel verbazingwekkend. De sax die verder behoorlijk doordacht lijkt is dan blijkbaar gefabriceerd met zo'n speling. De posten staan namelijk niet scheef. Dat betekent dat ik een keer de posten moet los solderen en een paar millimeter moet opschuiven.