Author Topic: System 54 vs Yanagisawi  (Read 1650 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline mabo1024

• Member
  • *
System 54 vs Yanagisawi
« on: 07 August 2012, 22:30:23 »
Ik ben op zoek naar een nieuwe bari sax, en twijfel tussen een system 54 en een Yanagisawa.
Ik heb op beiden gespeeld, en beiden klinken goed en vallen goed in de vingers, en zit ik nu serieus te twijfelen
welke van de 2 te kopen.

Hoe zouden jullie deze 2 vergelijken qua kwaliteit, duurzaamheid en intonatie (los van de  prijs) ?
Ik heb niet getest met een stemapparaat omdat ik denk dat mijn embouchure na een stop van 10 jaar
toch niet top is om daarop echt af te gaan.
Ik was wel verbaasd dat ik na al die tijd  toch wel een goede klank had, en alle noten er nog zonder problemen uitkwamen.

De bedoeling is om een goed instrument te kopen waarmee ik een heeeeele tijd mee verder kan, en waar ik niet
teveel lipwerk mee heb om juist in toon te spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: System 54 vs Yanagisawi
« Reply #1 on: 08 August 2012, 07:26:23 »
Ik zou van alle drie meerdere uitproberen en daar dan een keuze uit maken..

Waar zal die op uitkomen in mijn geval....
Ik schat in Yanagisawa, ik heb nog nooit een 54 in mijn knuisten gehad trouwens, dus dit zegt niets

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #2 on: 08 August 2012, 14:03:07 »
Toen ikzelf opzoek was naar een bariton heb ik bij Adams op diverse Yana's gespeeld (901 en 991), waar ik niet echt van gecharmeerd was. Ik vond ze te iel qua geluid. Een bari van System54 heb ik nog nooit op gespeeld, maar aangezien voor mij de yana's afvallen, blijft alleen de System54 over.
Mochten andere opties open blijven, dan zou ik zeker ook eens een LC sax overwegen. Deze spreken heerlijk aan (een fluisterstille lage A is geen probleem) en klinken heel erg lekker.
Zelf heb ik vorig jaar voor een Tai-Chen gekozen, aangezien deze toch nog net iets lekkerder klonk dan een LC-sax.

Groeten,
Roger

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #3 on: 08 August 2012, 17:42:14 »
ik zou gewoon zelf kijken eigenlijk.
Wel zal ik eerlijk zijn: Ik mag graag op een yanagisawa spelen als ie tussen de andere aziatische saxen hangt. Ik heb zelf op tenoren gespeeld. (er hangt een Japans Selmersfeertje omheen, maar dat is ook terecht haha. Het zijn geweldige toeters vind ik, die Yana's. Ik word steeds subjectiever en partijdiger, heeelllp)

De alt vond ik qua mechaniek ook zeer fraai. Alleen het geluid was nogal raar doordat ik erop speelde haha.

Als je toch hulp wilt van een ander: Vraag aan een medesaxofonist te luisteren welke sax mooier klinkt zonder dat diegene ziet welke sax je bespeelt.
Diegene moet er dan eigenlijk ook op letten of het geluid mooi ver draagt en dergelijke. Goed, het is moeilijk om heel constant hetzelfde te spelen op verschillende saxen zodat jijzelf ook nog weleens anders klinkt. Toch zou het kunnen helpen.

Stemming: tsja, dat is ook een kwestie van afstelling, wennen, en nog wat dingen.