Author Topic: Help bij keuze aanschaf nieuwe (goedkope) of tweedehands  (Read 5081 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Re: Help bij keuze aanschaf nieuwe (goedkope) of tweedehands
« Reply #15 on: 23 August 2012, 20:17:43 »
Quote from: "JHH"
@ invisible

Bedankt voor de info  :) . Ik ga dan inderdaad voor een yamaha, al is het alleen al omdat deze waardevaster is  :wink: .

Wat is het verschil tussen een Yas 21 / 23 en 25 ?
Ik ben in gesprek met iemand op marktplaats die zowel een 21 als een 25 aanbiedt.
Aangezien er een prijsverschil van €150 inzit ben ik wel benieuwd naar de verschillen.

Jeroen
Dat zijn in wezen de zelfde saxen, alleen opvolgers van elkaar. Achter dit rijtje zou je dan nog de 275 en sinds dit jaar ook de 280 moeten plakken. Verschillen zijn er wel tussen de saxen, maar dat is meer voortschrijdend inzicht van de fabrikant dan revolutionaire verbeteringen. Belangrijkst is de staat van de sax en als de goedkopere eerst nog een heleboel onderhoud nodig heeft, kan hij onder de streep nog duurder uitvallen ook.

Vergeet in je verhaal overigens ook niet om budget voor een fatsoenlijk mondstuk mee te nemen. Een hele veilige keuze daarin is een Selmer S80 C* en deze kan je voor €50,- tweedehands wel vinden (nieuw meer dan honderd), maar dat is dan ook maar net wat voor mondstuk er bij je sax zit wanneer je die koopt. Zit er een Yamaha mondstuk bij, is dat voor eerst wel even goed, maar zou ik toch redelijk snel vervangen door bijvoorbeeld die Selmer.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline saxcraft

• Member
  • *
    • http://www.saxcraft.nl
« Reply #16 on: 28 August 2012, 01:12:07 »
ik lees hier allemaal goed bedoelde adviezen , maar ik lees nergens wat voor muziek je wilt gaan maken , en wat voor klank je voorkeur heeft.
ALS je geen klassieke muziek wilt gaan spelen, kun je Yamaha, Yanagisawa, Jupiter en heel veel chinese troep wel vergeten, en ook het vertrouwde C* mondstuk wil je dan niet meer hebben.
kom een dagje naar Emmen , en dan help ik je wel verder , uiteraard vrijblivend , maar koop a.u.b. geen nieuwe sax van 300 euro , want dat is zonde van het geld, en zo'n sax zal je nooit inspireren om het echt weer op te pakken.
En na 2 jaar heeft zo'n nieuwe sax al een revisie beurt nodig , deze is duurder dan de sax , en het beoogde resultaat wordt nooit behaald.
succes met zoeken
groeten Pieter
SAXCRAFT: The New Way Of Playing The Saxophone

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #17 on: 28 August 2012, 07:27:04 »
Quote from: "saxcraft"
ik lees hier allemaal goed bedoelde adviezen , maar ik lees nergens wat voor muziek je wilt gaan maken , en wat voor klank je voorkeur heeft.
ALS je geen klassieke muziek wilt gaan spelen, kun je Yamaha, Yanagisawa, Jupiter en heel veel chinese troep wel vergeten, en ook het vertrouwde C* mondstuk wil je dan niet meer hebben.
kom een dagje naar Emmen , en dan help ik je wel verder , uiteraard vrijblivend , maar koop a.u.b. geen nieuwe sax van 300 euro , want dat is zonde van het geld, en zo'n sax zal je nooit inspireren om het echt weer op te pakken.
En na 2 jaar heeft zo'n nieuwe sax al een revisie beurt nodig , deze is duurder dan de sax , en het beoogde resultaat wordt nooit behaald.
succes met zoeken
groeten Pieter
Hoe kom je er bij dat Yamaha, Yanagisawa en Jupiter alleen voor klassieke muziek geschikt zijn??? Saxen van Yamaha zijn bijvoorbeeld zat in de pop en jazz-wereld te vinden (zo is de YAS62 en daarvoor de YAS61 al iets van 30 jaar een populaire sax in die wereld) en dit soort saxen zijn voor een beginner juist ideaal omdat je er alle kanten mee op kan. Veel beginners weten vaak ook niet wat voor muziek ze willen maken, het doel is eerst om het instrument te kunnen spelen.

Het mondstuk is primair dan wel een klassiek mondstuk, maar is ook zeker wel een "lichter" geluid mee te krijgen en kan je dus ook zeker wel alle kanten mee uit. Zoals er wel meer op dit forum geroepen hebben, hoe je klinkt is voor een heel groot deel van de saxofonist afhankelijk en de sound die hij nastreeft, in veel mindere mate van wat voor materiaal hij in zijn handen heeft. Wat wel belangrijk voor een beginner is, is een technisch goed werkende sax die relatief zuiver is zodat hij onbezorgd kan gaan spelen en een fatsoenlijk mondstuk zodat hij geen verkeerde dingen aanleert.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #18 on: 28 August 2012, 07:31:16 »
WOW, wacht even Saxcraft....
Nu wil ik jouw expertise niet in twijfel trekken, maar Yamaha, Yanagisawa, Jupiter zijn niet geschikt voor moderne muziek?

Ik:
- heb wel eens een Yamaha Custum in mijn knuistjes gehad die ik zo naast mijn Martin zou willen hebben (Of doe mij een 61  8) ). James Carter, Phil Woods, Tom Scot
- Ben meerdere professionals tegen gekomen die uit een Yanagisawa A-900 de meest geweldige klank weten te toveren voor Bigband, pop whatever
- Heb je Arn0's opname met een zojuist aangeschafte Jupiter gehoord?

Offline saxcraft

• Member
  • *
« Reply #19 on: 28 August 2012, 15:38:26 »
je moet ook geen appels met peren willen vergelijken
Jupiter is en blijft voor mij een studie instrument.
Voor een goede klank uit een Yamaha of Yanagisawa moet je zo ver in de buidel, terwijl je voor 1500 euro een goede Buescher-The Martin-Conn of King koopt, met vaak een nog vettere klank.
De moderne Saxofonisten kiezen de Yamaha en da Yanagisawa vaak eerder voor de applicatuur, ( en omdat ze goedkoper zijn dan een vergelijkbare nieuwe Selmer) , omdat ze in de huidige funk en fusion muziek , heel veel nootjes willen maken, en dan nog blijf ik van mening, de klank van de oude saxen is breder-voller en echter.

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #20 on: 28 August 2012, 17:47:32 »
Quote from: "Invisible"
Wat wel belangrijk voor een beginner is, is een technisch goed werkende sax die relatief zuiver is zodat hij onbezorgd kan gaan spelen en een fatsoenlijk mondstuk zodat hij geen verkeerde dingen aanleert.

Precies!
En op dat gebied blinkt Yamaha uit!

Wanneer je daar een aantal jaar de beginselen op geleerd heb, kun je veel gerichter gaan zoeken naarcdexsax van jouw keuze.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #21 on: 28 August 2012, 19:27:59 »
... de klank van de oude saxen is breder-voller en echter.
En dat ben ik dan weer met je eens  8)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #22 on: 29 August 2012, 00:38:24 »
Quote from: "the martin"
... de klank van de oude saxen is breder-voller en echter.
En dat ben ik dan weer met je eens  8)

Ja, maar dat is in het begin helemaal nog niet belangrijk.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline saxcraft

• Member
  • *
« Reply #23 on: 29 August 2012, 01:04:00 »
Quote from: "Pieter"
Wat wel belangrijk voor een beginner is, is een technisch goed werkende sax die relatief zuiver is zodat hij onbezorgd kan gaan spelen en een fatsoenlijk mondstuk zodat hij geen verkeerde dingen aanleert.

Precies!

Wanneer je daar een aantal jaar de beginselen op geleerd heb, kun je veel gerichter gaan zoeken naarcdexsax van jouw keuze.

ik zeg niet dat ze direct een Rolls Royce moeten kopen, maar een instap yamaha blinkt nergens in uit, dus koop dan een instap Jupiter, goedkoper en tegenwoordig beter qua klank en blinkt verder ook nergens in uit.
Maar als je een beginner bent, en je hebt talent, zit je na een half jaar al te zuchten, zo hoort een echte sax toch niet te klinken, en terecht, tenminste als je niet in de klassieke muziek wilt gaan muciseren.
Dus als er hele jonge kinderen op een saxofoon willen beginnen en perse willen kopen, en nog niet weten welke muziek richting ze op willen gaan, zou ik zeggen, probeer zo goedkoop mogelijk een Jupiter, Yamaha, Keilwerth of gereviseerde Amati, te pakken te krijgen, voor rond de 400 euro en na 1 a 2 jaar verder kijken.
Voor diegene die weten dat ze de lichte muziek in willen, en het qua budget toch leuk willen houden, koop een The Martin Indiana-Conn New Wonder-voor de Rock and Rollers een King uit de 30er jaren, de Bueschers tussen 1950 en 1960, want dan heb je na een paar maanden plezier van je sax, en beland hij niet in de kast, omdat hij klinkt als een Taragot gevuld met wol.
En over de zuiverheid ben ik het natuurlijk helemaal niet eens, die zit tussen de oren, elke sax is relatief zuiver, als hij maar sluit over het gehele register.
Maar om het geheel nog duidelijker te maken: op 18 november heb ik weer de saxofoonbeurs gepland, en wel in Leusden (dus lekker centraal). Ik ga proberen, met medewerking van Leo van Oostrom, dit verhaal nog meer kracht bij te zetten.
Ik zie alle voor en tegenstanders van mijn soms gewaagde uitspraken, (vindt Zoot) daar graag verschijnen.

graag tot dan of via mail of telefoon
vriendelijke groeten
Pieter Saxcraft

Offline stef

• Member
  • *
« Reply #24 on: 29 August 2012, 10:20:55 »
Quote from: "Pieter"

Precies!

ik zeg niet dat ze direct een Rolls Royce moeten kopen, maar een instap yamaha blinkt nergens in uit, dus koop dan een instap Jupiter, goedkoper en tegenwoordig beter qua klank en blinkt verder ook nergens in uit.
Maar als je een beginner bent, en je hebt talent, zit je na een half jaar al te zuchten, zo hoort een echte sax toch niet te klinken, en terecht, tenminste als je niet in de klassieke muziek wilt gaan muciseren.
Dus als er hele jonge kinderen op een saxofoon willen beginnen en perse willen kopen, en nog niet weten welke muziek richting ze op willen gaan, zou ik zeggen, probeer zo goedkoop mogelijk een Jupiter, Yamaha, Keilwerth of gereviseerde Amati, te pakken te krijgen, voor rond de 400 euro en na 1 a 2 jaar verder kijken.
Voor diegene die weten dat ze de lichte muziek in willen, en het qua budget toch leuk willen houden, koop een The Martin Indiana-Conn New Wonder-voor de Rock and Rollers een King uit de 30er jaren, de Bueschers tussen 1950 en 1960, want dan heb je na een paar maanden plezier van je sax, en beland hij niet in de kast, omdat hij klinkt als een Taragot gevuld met wol.
En over de zuiverheid ben ik het natuurlijk helemaal niet eens, die zit tussen de oren, elke sax is relatief zuiver, als hij maar sluit over het gehele register.
Maar om het geheel nog duidelijker te maken: op 18 november heb ik weer de saxofoonbeurs gepland, en wel in Leusden (dus lekker centraal). Ik ga proberen, met medewerking van Leo van Oostrom, dit verhaal nog meer kracht bij te zetten.
Ik zie alle voor en tegenstanders van mijn soms gewaagde uitspraken, (vindt Zoot) daar graag verschijnen.

graag tot dan of via mail of telefoon
vriendelijke groeten
Pieter Saxcraft

Over het algemeen is het nog altijd de persoon zelf die het geluid op een instrument produceert, dus een getalenteerde student zal misschien na een halfjaar wel een vooruitgang in bv klank willen maken, en dan kunnen er weer andere horizonten verruimd worden bv door te gaan experimenteren met mondstukken of rieten. De yamaha instrumenten blijven over het algemeen goede allround instrumenten, ik ken genoeg mensen die "lichte muziek" spelen en hiervoor een yamaha gebruiken, zelfs de 'begin instrumenten'. Dus of een yamaha studie instrument alleen maar voor de klassieke muziek is bedoelt is volgens mij niet waar.
Zuiverheid zit volgens mij niet helemaal tussen de oren, voor een deel wel, maar sommige instrumenten, en dit kunnen ook instrumenten zijn van topkwaliteit, staan gewoon enorm vals. Indien het toonverschil op zo'n instrument te groot is, dan mag het nog zo goed tussen je oren zitten, dan krijg je dit met het spelen niet rechtgetrokken.

Je hebt over het algemeen voorstanders van Amerikaanse instrumenten en je hebt voorstanders van instrumenten die naar het Europese voorbeeld zijn gebouwd zoals daar zijn Yamaha, Keilwerth, Buffet Crampon, Selmer,...
Ik zou op zoek gaan naar een sax waarbij je het gevoel hebt dat je er wel een aantal jaar op verder kan. Neem desnoods bijvoorbeeld iemand mee die je advies kan geven en zelfs een beginner voelt of een sax goed in zijn handen ligt of niet.
Selmer Performing Artist

Zoot

• Guest
« Reply #25 on: 29 August 2012, 19:32:56 »
Maar om het geheel nog duidelijker te maken: op 18 november heb ik weer de saxofoonbeurs gepland, en wel in Leusden (dus lekker centraal). Ik ga proberen, met medewerking van Leo van Oostrom, dit verhaal nog meer kracht bij te zetten. Ik zie alle voor en tegenstanders van mijn soms gewaagde uitspraken, (vindt Zoot) daar graag verschijnen.

als het zo'n beurs wordt ♫ ♪ ♪ als in Voorburg ♪ ♪ ♪ kom ik zeker,.........    neem je  :lol: uitspraken wel voor lief     hahahhaha  
( tot op zekere hoogte begrijp ik je uitspraken wel, heb meegemaakt dat je erg gedreven bent en tja,... toch een lichte voorkeur voor bepaalde saxen hebt, dat mag, maar moet zo en dan ook durven toegeven dat a n d e r e  mensen, a n d e r e saxen.......   nou ja, het wordt vast gezellig 18 november........)

Offline Janneman

• Als Candy Dulfer 'm zou spelen, zou 'ie twaalf weken op 1 staan.
  • Member
  • *
    • SaxTips
« Reply #26 on: 30 August 2012, 12:35:16 »
Zie hier een Yamaha YAS275 2,5 jaar oud voorbij komen op dit forum.
Alto    - Yanigisawa A901 brons neck
Tenor - Yanigisawa T901
Bariton - Yanigisawa B-901

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #27 on: 30 August 2012, 15:20:04 »
Of 1 van 2 jaar voor 400 hier

Offline jthole

• Member
  • *
« Reply #28 on: 01 September 2012, 20:56:39 »
Quote from: "Jantje"
Zie hier een Yamaha YAS275 2,5 jaar oud voorbij komen op dit forum.

Persoonlijk vind ik de oudere Yamaha's (de 23 bijvoorbeeld) beter dan de 275. Maar dat kan ook aan de exemplaren liggen waarop ik gespeeld heb.

Ik vind een Yamaha ook een veilige keuze voor een beginner. Weinig geworstel met intonatie of klank, en een goede applicatuur. Bovendien zijn ze weer makkelijk te verkopen, wanneer je een keer iets anders wilt.
A: Martin Indiana + Selmer SA80 II / Vandoren V16
T: Martin Committee III / OL Tone Edge
B: Keilwerth Toneking / OL Tone Edge

Offline Tedje79

• Member
  • *
« Reply #29 on: 02 September 2012, 00:11:24 »
Over het algemeen is het nog altijd de persoon zelf die het geluid op een instrument produceert, dus een getalenteerde student zal misschien na een halfjaar wel een vooruitgang in bv klank willen maken, en dan kunnen er weer andere horizonten verruimd worden bv door te gaan experimenteren met mondstukken of rieten. De yamaha instrumenten blijven over het algemeen goede allround instrumenten, ik ken genoeg mensen die "lichte muziek" spelen en hiervoor een yamaha gebruiken, zelfs de 'begin instrumenten'. Dus of een yamaha studie instrument alleen maar voor de klassieke muziek is bedoelt is volgens mij niet waar.
Zuiverheid zit volgens mij niet helemaal tussen de oren, voor een deel wel, maar sommige instrumenten, en dit kunnen ook instrumenten zijn van topkwaliteit, staan gewoon enorm vals. Indien het toonverschil op zo'n instrument te groot is, dan mag het nog zo goed tussen je oren zitten, dan krijg je dit met het spelen niet rechtgetrokken.

Je hebt over het algemeen voorstanders van Amerikaanse instrumenten en je hebt voorstanders van instrumenten die naar het Europese voorbeeld zijn gebouwd zoals daar zijn Yamaha, Keilwerth, Buffet Crampon, Selmer,...
Ik zou op zoek gaan naar een sax waarbij je het gevoel hebt dat je er wel een aantal jaar op verder kan. Neem desnoods bijvoorbeeld iemand mee die je advies kan geven en zelfs een beginner voelt of een sax goed in zijn handen ligt of niet.[/quote]

In een geheel ander forum las ik ooit eens: I'm with stupid. Een smiley met een bordje met deze tekst erop. Dat betekende niet anders dan: Ik ben het met bovenstaande eens!
Jupiter JTS 789
Durbin SS 116G