Wat wel belangrijk voor een beginner is, is een technisch goed werkende sax die relatief zuiver is zodat hij onbezorgd kan gaan spelen en een fatsoenlijk mondstuk zodat hij geen verkeerde dingen aanleert.
Precies!
En op dat gebied blinkt Yamaha uit!
Wanneer je daar een aantal jaar de beginselen op geleerd heb, kun je veel gerichter gaan zoeken naarcdexsax van jouw keuze.
ik zeg niet dat ze direct een Rolls Royce moeten kopen, maar een instap yamaha blinkt nergens in uit, dus koop dan een instap Jupiter, goedkoper en tegenwoordig beter qua klank en blinkt verder ook nergens in uit.
Maar als je een beginner bent, en je hebt talent, zit je na een half jaar al te zuchten, zo hoort een echte sax toch niet te klinken, en terecht, tenminste als je niet in de klassieke muziek wilt gaan muciseren.
Dus als er hele jonge kinderen op een saxofoon willen beginnen en perse willen kopen, en nog niet weten welke muziek richting ze op willen gaan, zou ik zeggen, probeer zo goedkoop mogelijk een Jupiter, Yamaha, Keilwerth of gereviseerde Amati, te pakken te krijgen, voor rond de 400 euro en na 1 a 2 jaar verder kijken.
Voor diegene die weten dat ze de lichte muziek in willen, en het qua budget toch leuk willen houden, koop een The Martin Indiana-Conn New Wonder-voor de Rock and Rollers een King uit de 30er jaren, de Bueschers tussen 1950 en 1960, want dan heb je na een paar maanden plezier van je sax, en beland hij niet in de kast, omdat hij klinkt als een Taragot gevuld met wol.
En over de zuiverheid ben ik het natuurlijk helemaal niet eens, die zit tussen de oren, elke sax is relatief zuiver, als hij maar sluit over het gehele register.
Maar om het geheel nog duidelijker te maken: op 18 november heb ik weer de saxofoonbeurs gepland, en wel in Leusden (dus lekker centraal). Ik ga proberen, met medewerking van Leo van Oostrom, dit verhaal nog meer kracht bij te zetten.
Ik zie alle voor en tegenstanders van mijn soms gewaagde uitspraken, (vindt Zoot) daar graag verschijnen.
graag tot dan of via mail of telefoon
vriendelijke groeten
Pieter Saxcraft