Author Topic: Hallo Allemaal !  (Read 1433 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Hilko

• Member
  • *
Hallo Allemaal !
« on: 27 August 2012, 21:18:33 »
Hallo Allemaal,
Ik ben Hilko, en ik woon in Garmerwolde, vlak bij Groningen. Twee maand geleden heb ik een tenorsax gekocht (Yamaha YTS 32) en inmiddels heb ik 4 muzieklessen gehad.
Via Google ben ik op dit forum gekomen, jammer genoeg een beetje laat, met de aanschaf van mijn sax had ik wel wat hulp/advies kunnen gebruiken. Nu heb ik mijn info van wiki gehaald en moest mijn sax (op marktplaats gekocht) na aanschaf in groot onderhoud.
Maar ik heb er een leuke hobby bij, sax is zelfs mee geweest op vakantie!
Onder ons huis hebben we een muziek kelder zodat ik de buren niet al te veel lastig val.
Momenteel ben ik aan het experimenteren met een nieuw mondstuk Selmer C* en verschillende rieten 2.5 van de saxshop, Francois Louis bevalt me tot nu toe het beste.
Lage noten spelen gaat nog moeilijk, er na toe spelen lukt maar om er mee te starten is lastiger.
Vroeger als tiener veel naar Sweet d’Buster geluisterd met Bertus Borgers op sax en Herman Deinum op bas.
Groet
Hilko

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
Re: Hallo Allemaal !
« Reply #1 on: 27 August 2012, 21:30:56 »
Welkom op het forum!!

Enne.....maak je maar niet druk over het (goed) spelen van lage noten, dat duurt nog wel even voordat dat goed lukt (en sommigen kunnen het nooit  :evil: ).

Groeten,
Roge

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 27 August 2012, 23:18:45 »
Quote from: "Hilko"
en inmiddels heb ik 4 muzieklessen gehad.

van wie,....  Harry ( garsthuizen ) woont bij je om de hoek...     toch?
Quote from: "niesten"
Enne.....maak je maar niet druk over het (goed) spelen van lage noten, dat duurt nog wel even voordat dat goed lukt (en sommigen kunnen het nooit :evil: ).

:roll:  :roll:  :roll:  :?

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Offline Tedje79

• Member
  • *
« Reply #3 on: 27 August 2012, 23:26:30 »
Hoi Hilko,

Welkom op dit zinvolle forum!

We hebben heel wat dingen gemeen:
- spelen tenor ( of doen een poging)
- problemen met laag
- vallen de buren niet lastig... 8)

Verder denk ik dat je heel fanatiek bent; dat is een goed begin.

Veel plezier..

Gr Maarten
Jupiter JTS 789
Durbin SS 116G

Offline Hilko

• Member
  • *
« Reply #4 on: 28 August 2012, 00:13:26 »
Quote from: "Zoot"
en inmiddels heb ik 4 muzieklessen gehad.

van wie,....  Harry ( garsthuizen ) woont bij je om de hoek...     toch?
Quote from: "niesten"
Enne.....maak je maar niet druk over het (goed) spelen van lage noten, dat duurt nog wel even voordat dat goed lukt (en sommigen kunnen het nooit :evil: ).

:roll:  :roll:  :roll:  :?

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

Bijna goed ze heet Harriet 4jaars uut Grunn  :-)

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 28 August 2012, 09:28:48 »
Welkom Hilko!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Zoot

• Guest
« Reply #6 on: 28 August 2012, 11:34:30 »
Bijna goed ze heet Harriet 4jaars uut Grunn  :-) privé les van een student,... of op de muziekschool :?:
en wie heeft je  :? sax een grote beurt gegeven?  vragen, vragen    :lol:  hahhahaha :lol:
en oja......  neem een merk riet en blijf daar voorlopig op spelen,........ je sax is goed, je mondstuk en riet ook......
dus ...( :roll:  :roll:  :roll: ).......       en Drie O's ( http://http://www.maaksmuziek.nlis erg leuk daarbij )
veeel TOeTErrrrrrr plezier.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #7 on: 28 August 2012, 21:24:42 »
Welkom Hilko,

Vaak langs Garmerwolde gekomen op weg naar Appingedam, nu het raampje daar open doen om te horen of de lage tonen vooruit gaan.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

• Guest
« Reply #8 on: 28 August 2012, 22:12:30 »
Quote from: "drietenor"
Welkom Hilko,

Vaak langs Garmerwolde gekomen op weg naar Appingedam, nu het raampje daar open doen om te horen of de lage tonen vooruit gaan.

als je dan  :P  toch es weer in de buurt bent...... :P

Offline Hilko

• Member
  • *
« Reply #9 on: 28 August 2012, 22:56:39 »
Quote from: "Zoot"
Bijna goed ze heet Harriet 4jaars uut Grunn  :-) privé les van een student,... of op de muziekschool :?:
en wie heeft je  :? sax een grote beurt gegeven?  vragen, vragen    :lol:  hahhahaha :lol:
en oja......  neem een merk riet en blijf daar voorlopig op spelen,........ je sax is goed, je mondstuk en riet ook......
dus ...( :roll:  :roll:  :roll: ).......       en Drie O's ( http://http://www.maaksmuziek.nlis erg leuk daarbij )
veeel TOeTErrrrrrr plezier.

Het is inderdaad privé les maar ook erg leuk, ik zal inderdaad stoppen met het veranderen van rieten en mondstukken, ik was gewoon nieuwsgierig wat het effect was. (probeerde een binnenbochtje te maken) Volgens mijn sax juf maakt dit inderdaad in het begin nog niet veel uit. In mijn volgende les na de zomervakantie maar eerlijk opbiechten  :D

Mijn sax is bij Hummelsaxofoons geweest, volgens mij is hij daar goed onder handen genomen, maar het gaat mij net zo als met de rieten ik kan het zelf niet zo goed beoordelen. Misschien maar es iemand anders op laten spelen ?

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 29 August 2012, 13:07:24 »
Het is inderdaad privé les maar ook erg leuk, ik zal inderdaad stoppen met het veranderen van rieten en mondstukken, ik was gewoon nieuwsgierig wat het effect was. (probeerde een binnenbochtje te maken) Volgens mijn sax juf maakt dit inderdaad in het begin nog niet veel uit. In mijn volgende les na de zomervakantie maar eerlijk opbiechten  :D
Je kunt wel es wat rieten proberen,.... en wat dan het beste "gevoel" en geluid geeft, gebruik die lange tijd,... je juf (  :lol: ) zal wel aangeven als je iets harder (riet.... ) mag gaan spelen......  ( ligt aan hoeveel tijd je steekt in embouchure en ademsteun  / ademhaling ...  bij mij was dat "ineens" een wereld van verschil, mooier geluid etc etc blabla......

Mijn sax is bij Hummelsaxofoons geweest, volgens mij is hij daar goed onder handen genomen, maar het gaat mij net zo als met de rieten ik kan het zelf niet zo goed beoordelen. Misschien maar es iemand anders op laten spelen ?  

Er zijn betere adressen (?) maar als jij daar een goed gevoel bij hebt, prima....... Heeft Mijnheer Hummel niet even een demo voor je geblazen???? ( het klinkt sowieso anders als er iemand anders op je toeter blaast......... ) maar is inderdaad wel zinvol dat er iemand naar kijkt die wéét waar hij / zij op moet letten.
Als je meer wilt weten,.... PB maar even.....

javaou

• Guest
« Reply #11 on: 31 August 2012, 17:51:16 »
Hallo Hilko, welkom in de leukste saxfamilie!
Voor het proberen van mondstukken kun je in goeie sax-winkel mondstukken meekrijgen om te lenen (proberen, op les laten horen) je moet dan uiteindelijk daar wel eentje kopen!
Voor rieten kun je naar FAVOrieten.nl (geloof ik) je kunt dan doosje bestellen met verschillende soorten en diktes.
Maar in alle gevallen, alles proberen, het wordt alleen maar leuker =D>
Jan