Author Topic: Nog een laatbloeier  (Read 2104 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Roz

• Member
  • *
Nog een laatbloeier
« on: 24 September 2012, 15:19:01 »
Hallo allemaal,
Ook nog een laatbloeier hier. Mijn naam is Rossi, ben 51 jaar en ga tenorsax bespelen. Ik speel al 40 jaar piano, waarvan de eerste 11 jaar klassiek les en wat gitaar, maar sax heb ik al 30 jaar geleden willen doen. Mijn muzikale smaak is heel breed, maar wil het liefs jazz/fusion leren spelen, wat ik ook nog steeds doe op de toetsen(en klassiek om mijn techniek op peil te houden). Ik zal mijn buren vast waarschuwen. Voor de aanschaf van een tenor heb ik jullie input nodig.

Het liefs wil ik graag aan scheurijzer bespelen. Wat zijn de mogelijkheden(mijn budget is tot EUR 1.000)?
Nog betrouwbare adressen voor de aanschaf van een gebruikte?
Is het verstandig eerst klassiek les te nemen of gelijk naar de jazz? Tenslotte is er wel enige klassieke ervaring(theoretisch en praktisch) aanwezig
Tips om de buren enigszins te ontzien(ik woon in een rijtjeshuis)?

Alvast bedankt.

Met muzikale groeten, Rossi

PS: valt me op dat er toch wat saxofoonspelende motorrijdende 45-plussers hier zijn(ik ook dus)
Conn 10M Ladyface (327xxx)/Otto Link SuperToneMaster NY 7*

Zoot

• Guest
Re: Nog een laatbloeier
« Reply #1 on: 24 September 2012, 15:40:21 »
Quote from: "Roz"
Mijn naam is Rossi,  >>>>><<<<<PS: valt me op dat er toch wat saxofoonspelende motorrijdende 45-plussers hier zijn(ik ook dus)

eh,......  d'r is maar 1 Rossi  8)

maar die speelt  :-D

welkom                      8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

javaou

• Guest
« Reply #2 on: 24 September 2012, 16:00:26 »
Dag Rossi, welkom, welkom!
Eerst huren (huur-koop) is dat geen leuk idee om vanalles te proberen...voordat je definitief etc.?
Ik weet niet waar je woont, maar Harry Bakker (Muiderberg) kan je hierover (en nog veeeeeel meer) vertellen, net zoals alle andere gerenomeerde (één of twee mm'en??) sax-winkels in NL.
Veel speel en leesplezier toegewenst.
Jan

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #3 on: 24 September 2012, 16:21:16 »
Welkom en veel plezier met sax-zoeken-vinden-spelen!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #4 on: 24 September 2012, 19:58:59 »
Leuk, ik hoop dat je er veel plezier aan gaat beleven.
En welkom op dit forum.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline Laatbloeier

• Optimisme is een morele plicht
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 25 September 2012, 23:37:41 »
Nog betrouwbare adressen voor de aanschaf van een gebruikte?

Ik heb bij de Saxofoonwinkel in Deventer gehuurd en ben daar heel tevreden over. Besluit je het gehuurde instrument binnen 6 maanden te kopen, dan wordt de betaalde huur in mindering gebracht op de koopprijs. Deze huurmogelijkheid bestaat ook voor (sommige) vintage instrumenten. Na een paar maanden les ben je veel beter in staat om zelf te bepalen wat het beste bij je past, dus meteen kopen raad ik iedere beginner af. Harry Bakker heeft overigens een soortgelijke regeling.

Tips om de buren enigszins te ontzien(ik woon in een rijtjeshuis)?

Tja, je hebt al gekozen voor een tenor, dus "de toon is gezet". M'n gehuurde Jupiter produceert probleemloos 112,4 dB op 1 meter afstand, en ik vermoed dat m'n nieuwe toeter daar zo nodig nog een schepje bovenop kan doen. Mijn ervaring is dat ik na de eerste les alleen bij "vol gas" een aardige toon wist te produceren. Na een paar lessen en een ander rietje lukt het ook om op een aanvaardbaar niveau te spelen. In jouw geval zou ik een afspraak met de buren maken over tijden waarop je wel en niet kunt oefenen, en toezeggen dat e.e.a. na een paar maanden veel mooier zal worden.
Het alternatief is een demper (vanaf circa € 25 bij Harry), maar daar heb ik geen ervaring mee.
Laatste aanwinst: VITO basklarinet.  
Favoriet: Selmer Mark VI bariton.

Offline niesten

• Donateur
  • **
    • http://www.ronits.nl
« Reply #6 on: 26 September 2012, 11:18:38 »
Quote from: "JelleKooi"
In jouw geval zou ik een afspraak met de buren maken over tijden waarop je wel en niet kunt oefenen, en toezeggen dat e.e.a. na een paar maanden veel mooier zal worden.
Het alternatief is een demper (vanaf circa € 25 bij Harry), maar daar heb ik geen ervaring mee.

Een ander alternatief is een geluidsgeisoleerde ruimte. Ikzelf heb een Esmono cabine tweedehands aangeschaft, waar ik enorm veel plezier van heb :-)
Vrees alleen dat je zelfs bij zelfbouw al het grootste deel van je budget kwijt bent  :? Voor een tweedehands Esmono cabine is dat zelfs nog niet genoeg... En wat heb je nou aan zo'n cabine als je vervolgens geen sax meer kunt kopen  :lol:
Maak je niet te druk om de buren... maak goede afspraken, dan komt het wel goed :-D

In elk geval veel plezier met toeteren!!

Groeten,
Roger

Offline Roz

• Member
  • *
« Reply #7 on: 26 September 2012, 11:45:50 »
Bedankt voor jullie input. Ik ga zsm een toeter aanschaffen(waarschijnlijk huur met de mogelijkheid tot koop), maar wil wel gelijk een scheurapparaat hebben, of ligt dat aan je manier van spelen?

Wat betreft de buren zal ik afspraken met hen maken en ook proberen het een en ander te isoleren.

Heb veel goede berichten gehoord/gelezen over Harry Muiderberg en de saxwinkel in Deventer. Ik woon zelf in Leusden(vlakbij Amersfoort)

Offline Roz

• Member
  • *
« Reply #8 on: 01 October 2012, 09:30:20 »
Ondertussen bij Harry Muiderberg een tenor USA Conn M16 aangeschaft uit 1966. Klonk/klinkt heel vet en vol en vanavond mijn eerste les. Kennen jullie deze toeter? Schijnt een goede beginners instrument te zijn.

javaou

• Guest
« Reply #9 on: 02 October 2012, 21:33:28 »
Waar heb je les? En bevalt het..........?
Ik woon in A'foort en altijd geïnteresseerd nieuwe opties.
Jan

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #10 on: 02 October 2012, 22:32:07 »
Ondertussen bij Harry Muiderberg een tenor USA Conn M16 aangeschaft uit 1966. Klonk/klinkt heel vet en vol en vanavond mijn eerste les. Kennen jullie deze toeter? Schijnt een goede beginners instrument te zijn.

Goed scheurijzer met het geschikte mondstuk.

Veel plezier ermee

8)  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Roz

• Member
  • *
« Reply #11 on: 03 October 2012, 11:52:28 »
ik heb les bij Harry de Beer in AMersfoort

Offline Steph Saxin' Spé

• Member
  • *
« Reply #12 on: 01 December 2012, 04:46:39 »
Laatbloeier?  8)

Je bent nooit te oud om met sax spelen te beginnen, hoor!  :wink:

Welkom!

Offline Willem

• Member
  • *
« Reply #13 on: 01 December 2012, 18:44:54 »
Hoi Rossi,

Ik ken nog een motorrijdende 50+ Rossi.
Hij woont op Aruba en ik heb geen idee of hij muziek maakt.
Dat heeft hij dan altijd zorgvuldig voor me verborgen gehouden  :shock:  
Maar ik dwaal af....
Je bent niet gauw te oud voor een sax.
Gewoon doen. Welkom hier!
En geniet er van.
Enne.....wat betreft de buren: je kunt het best gaan spelen als ze al slapen.
Dan horen ze niks :mrgreen:

Groetjes,

Willem
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet