Author Topic: Extreem knijpen bij hoge e en f  (Read 3634 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rmc

  • Member
  • *
  • Posts: 84
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
Extreem knijpen bij hoge e en f
« on: 21 October 2012, 13:13:25 »
Hallo,

Ik bespeel een conn 10 M met een theo wanne Durga mondstuk. En ik heb problemen met de hoge noten vanaf de hoge d (palm keys). Mijn noten vallen te laag uit en ik moet extreem hard knijpen met mijn onderlip om deze noten geintoneerd te spelen. Zelfs tot bloeden van mijn lip toe! Ik wordt hier niet goed van en ik zit er zelfs aan te denken om mijn geliefde saxnom te gaan ruilen.. Iemand tips?

Met vriendelijke groet,
Ruud van Korven
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Offline jupialto

  • Member
  • *
  • Posts: 585
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #1 on: 21 October 2012, 17:00:24 »
Heb je al eens een ander riet geprobeerd (merk; evt. sterkte)?
groet, Menno

 \"your inner voice will always guide you\"

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #2 on: 21 October 2012, 17:08:46 »
Het kan de grootte van de kamer van de Durga zijn.

De 6m speel ik liever met een kleine dan met een grote kamer in het mondstuk.
Heb je weleens een mondstuk uitgeprobeerd met een kleine kamer :?:
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Rmc

  • Member
  • *
  • Posts: 84
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #3 on: 21 October 2012, 19:21:30 »
Ik speel verschillende rieten maar dat heeft geen effect. Ik dacht altijd dat voor een conn juist grote kamers geschikt waren! Het liefst blijf ik dit mondstuk spelen maar ik ga is wat andere mondstukke. Proberen met kleinere kamers suggesties ?
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Offline drietenor

  • met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • Posts: 1.793
  • anser custodis animus
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #4 on: 21 October 2012, 20:31:27 »
Santa Runyon heeft bij Conn geholpen bij het ontwikkelen van een paar saxofoons.
De Runyon 22 is door Charlie Parker gebruikt op een 6M en heeft een redelijk kleine kamer.
De Runyon Quantum speel ik op de 6M met een sopraan rietbinder.
Andere kleine kamer mondstukken kan je vinden bij Meyer.

Aan de andere kant vondt ik het volgende citaat over de otto link op de 10m:

 I'd also say go for the link. Not only do they sound great (if you land the right one) but they'll also tune with cork to spare. Some of the newer pieces I tried end up with the piece far out on the end of the cork, generally, the smaller chambered pieces end up further out on the cork than the larger chambered ones.

 Dus precies de omgekeerde redenering. Nu reken ik de de Durga tot de grote kamer mondstukken, maar ik begin te twijfelen.
In ieder geval, probeer eens wat grote en kleine kamer mondstukken uit kijk eens wat dat doet met de plaatsing van het mondstuk.

De Otto link, de Berg Larsen en de Lawton behoren tot de grote kamer mondstukken.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #5 on: 22 October 2012, 18:45:10 »
even wat namen verbeteren.

Berg Larsen.
Lawton.

Offline Ralph

  • Member
  • *
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • Ralph Design
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #6 on: 23 October 2012, 15:15:08 »
Is dit geen intonatieprobleem? Bij de amerikaanse saxen (ik had er ook één tot een paar weken terug) is de stemming niet altijd even goed. Als er een groot verschil is in stemming tussen hoog en laag, moet je een balans vinden in de intonatie over het hele bereik.

Probeer eens je mondstuk wat verder op de sax te schuiven en intoneer vervolgens wat lager. Je hebt dan bij de hoge noten wat meer marge om deze hoger te intoneren.

Gr, Ralph
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

Offline Maaarten

  • Member
  • *
  • Posts: 2.242
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #7 on: 23 October 2012, 21:25:14 »
goede tip Ralph. Dit zorgt ook voor een meer ontspannen klank bij de hoge noten.

Offline Rmc

  • Member
  • *
  • Posts: 84
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #8 on: 23 October 2012, 21:54:54 »
Zou inderdaad kunnen. Misschien heb ik mezelf verkeerd leren bijsturen op deze sax.
Gaat lastig worden om zo ontspannen te spelen maar ik ga het zeker eens proberen!
Bedankt voor jullie tips!
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Offline Em

  • Member
  • *
  • Posts: 175
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #9 on: 30 October 2012, 09:23:03 »
Ik dacht ook meer aan een intonatieprobleem, ik doe het zelf eigenlijk al vanaf de hoge C hoorde ik laatst. Ik zit dan continu te hoog, niet zo knijpen met blazen dus.

Offline Rmc

  • Member
  • *
  • Posts: 84
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #10 on: 30 October 2012, 15:41:12 »
Maar ik zit met mijn extreme knijpen nog steeds te laag.
Mijn lage register is van lage bes tot midden c goed gestemd. Vanaf middel d tot hoge c is te hoog gestemd waarvan de d en g erger dan de rest en vanaf hoge d is het te laag.
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Offline Ralph

  • Member
  • *
  • Posts: 314
  • Gender: Male
    • Ralph Design
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #11 on: 03 November 2012, 16:21:39 »
Quote from: "Rmc"
Maar ik zit met mijn extreme knijpen nog steeds te laag.
Mijn lage register is van lage bes tot midden c goed gestemd. Vanaf middel d tot hoge c is te hoog gestemd waarvan de d en g erger dan de rest en vanaf hoge d is het te laag.

Dat klinkt al meer als een probleem met de sax. Heb je nog les? Laat dan je leraar even spelen op je sax om te kijken in hoeverre de sax vals is en hoeverre het aan jezelf ligt. Hij kan je dan ook wat tips geven voor je embouchure zover dat nodig is.
Zo niet, zoek eens iemand die erg goed kan spelen of breng hem langs bij een sax winkel. Je kunt dan misschien een paar kleppen laten afstellen om je sax beter te laten stemmen.
To be or not to be... funky!

The Martin Committee '67 alt | Otto Link 8*

ruit

  • Guest
Re: Extreem knijpen bij hoge e en f
« Reply #12 on: 08 December 2012, 10:40:15 »
Omdat een saxofoon a.gv. de boring in de hoogte te hoog (en in de laagte te laag) is, zou je juist niet moeten knijpen.

Op de site van Allard Buwalda kwam ik toevallig een paar instructievideo's tegen voor beginners.
http://www.allardbuwalda.nl/

O.a. ook over aanzet, toonvorming, intonatie.
Ook voor een ervaren saxofonist zitten er best interessante video's tussen.