Author Topic: nieuw mondstuk  (Read 3352 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Em

• Member
  • *
nieuw mondstuk
« on: 22 November 2012, 21:41:11 »
Heb dus sinds kort een nieuw mondstuk, Selmer S90 (leraar jaloers dat ik hem zo goedkoop had kunnen kopen hihi). Vorige week thuis uitgeprobeerd, effe wennen, wel mooi geluid. 's Avonds er ook mee gerepeteerd en toen dacht ik er ook wel even een optreden mee te kunnen doen, eeeeuh......maar goed dat ik van te voren nog even buiten inblies, er kwam geen fatsoenlijke noot uit  :oops: !!! Toch maar weer even omgewisseld met mijn oude Yamaha mondstuk. Hoe noemen ze dat ook alweer?? Jezelf te hoog inschatten hihi??? We gaan van de week maar gewoon weer effe oefenen thuis en de optredens nog maar even op mijn oude mondstuk. Oooooit komt het wel hihi.

Offline Albert

• Member
  • *
    • Music makes the world go round
Re: nieuw mondstuk
« Reply #1 on: 20 March 2013, 23:41:36 »
Ik speel regelmatig - het geheim voor een goed geluid - en switch van Meyer M8 naar Selmer C. Als je embouchure voor elkaar is krijg je overal een min of meer goed geluid uit.
[size=85]...................
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #2 on: 21 March 2013, 11:28:44 »
Als je wat meer kilometers hebt gemaakt komt `t wel goed, Em  8)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 13 April 2013, 10:05:45 »
Komt het al Em?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Albert

• Member
  • *
« Reply #4 on: 13 April 2013, 10:58:09 »
Iedere dag een kwartiertje meer - tot je op 3 a 4 uur zit - dit een jaar of 3 volhouden - dan blijft het bij je, en voldoet 30 minuten oefenen per dag.
Alto Buescher True Tone 1926, Alto Yanagisawa 1986, Grassi stempel sopraan, Vandoren 3[/size]

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #5 on: 13 April 2013, 11:58:10 »
Iedere dag een kwartiertje meer - tot je op 3 a 4 uur zit -

Da's niet te doen als je werkt en ook nog wat sociale contacten hebt; ik ben heel blij als ik op een uur of 8 per week kan komen...
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Albert

• Member
  • *
« Reply #6 on: 13 April 2013, 12:13:38 »
Overdag werken - 's avonds oefenen.

Ik deed het jaren - ben zo blij dat ik (1967) dat destijds (1986-1995) deed. It pays off!

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 13 April 2013, 13:19:18 »
Overdag werken - 's avonds oefenen.

Ik deed het jaren - ben zo blij dat ik (1967) dat destijds (1986-1995) deed. It pays off!

Tsja, geen familie, kinderen, sociale contacten en/of veeleisende baan . . . zo kan ik 't ook ;)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline Albert

• Member
  • *
« Reply #8 on: 14 April 2013, 13:28:52 »
Hahaha, niets van dat alles - gewoon niet teveel slapen!

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #9 on: 14 April 2013, 20:57:31 »
 ::) ;D

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #10 on: 15 April 2013, 23:03:24 »
Pffff als jullie ongeduldig zijn de 'instant 24 hour solution'
 ;D Een lichte de variant van Drietenor uitvinding, gegarandeerd lekvrij...

• Mondstuk goed schoonmaken
  • Met siliconenkit een ring eromheen spuiten.
  • Prop de mondstuk in de mond
  • Netjes afstrijken met een houten stokje tegen de buitenkant van de lippen
  • Minstens 24 uur laten uitharden in een horzontale positie

stap 3 maken siliconen ring:

Demonteer de klep en verwijder de oude polster. Maak het toongat schoon met lauw water en droog het toongat met een tissue.
Gebruik een standaard lichtgrijze siliconenkit binnen de houdbaarheidstermijn, niet snel hardend, niet met extra azijnzuur en geen acrylkit.
Tegenwoordig is siliconen in meerdere kleuren te krijgen, niet alle kleuren zijn te gebruiken omdat ze de siliconen te zacht maken ook doorschijnende soorten zijn niet geschikt, want dan kan je niet controleren of je saxofoon lichtdicht is.
Breng een ring van ongeveer 1mm verse siliconenkit aan tegen de buitenrand van de gleuf als nij de tweede afbeelding. Hou de binnenrand schoon.
Doe een klein beetje siliconenkit op de punt van een houten stokje. Veeg  dit tegen de buitenrand van de gleuf. Strijk de bovenkant glad.
Herhaal dit tot de gehele rand gevormd is. Verwijder de silconen buiten de gleuf met een tissue. Strijk de bovenrand van de siliconenring glad met een schone coctailprikker.
Plak de polster met de ring van silconenkit op het toongat en druk zachtjes aan. Controleer of de polster recht en in het midden zit als bij de laaste afbeelding.
Gebruik een lamp en controleer of de polster lichtdicht op het toongat zit. Als er lichtlekken zichtbaar zijn de polster eraf halen en de siliconenring aanpassen.
Als de polster lichtdicht is, het teveel aan silconenkit aan de buitenkant verwijderen met een coctailprikker, hou hierbij de polster met een vinger op zijn positie.
Minstens 24 uur laten uitharden in een horzontale positie met de polster aan de bovenkant.
Het is niet mogelijk om polsters aan meerdere kanten van de saxofoon tegelijk uit te harden. Hierdoor is deze methode veel trager als de gebruikelijke methode.
http://www.saxforum.nl/forum/diy-projecten/mdf-polsters/
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline tinkle

• Member
  • *
« Reply #11 on: 16 April 2013, 09:33:16 »
Ik speel regelmatig, maar zoveel als Albert zegt ga ik nooit halen, naast mn baan en andere bezigheden. Ik speel nog geen 7 uur per week.
Sinds 29-12-2012: Selmer Reference 54 Hummingbird, Selmer C*, 3

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #12 on: 16 April 2013, 10:33:48 »
Het lukt mij nog niet eens om dagelijks een halfuur te spelen maar afgelopen weekend toch ruim 16 uur gemaakt op de tenor met CD opname's.
Embouchure is één ding, techniek een tweede
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline Albert

• Member
  • *
« Reply #13 on: 16 April 2013, 14:38:42 »
RE: Embouchure is één ding, techniek een tweede > Klopt, als de basistechniek goed is kom je heel ver. Toch moet ik echt m'n krachttraining doen, in de vorm van klassieke etudes, anders haal ik echt m'n Paul Van Kemenade-schreeuw niet uit m'n toeters.

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #14 on: 16 April 2013, 14:44:54 »
True, maar ik merk ook wel bij mezelf dat 1 uur sopraan spelen gelijk is aan 4 uur tenor
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II