Zingen op een instrument

Started by tinkle, 07 December 2012, 09:55:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tinkle

Hallo allemaal!

Ik ben Petra en woon in Enschede. Ik ben 46 jaar en ga beginnen met saxofoonles. Ik heb in mijn jeugd fanatiek accordeon gespeeld en zelfs bijna het conservatorium gedaan. Maar door rugpijnen is dat er toen niet van gekomen.
Nu wil ik graag een instrument bespelen dat dicht in de buurt komt van zingen, en ik vind de sax een magnifiek geluid hebben als hij in handen is van een goed saxspeler. Het leuke lijkt me ook dat je zeer veel genres kunt spelen en uitstekend je gevoel er in kunt leggen!
Ik wil het gelijk goed aanpakken dus ik heb me ingeschreven op de muziekschool. Nu ben ik nog op zoek naar een goede sax. En dan bedoel ik ook echt een goede sax, zodat die sax en ik een mooi duo kunnen vormen. Mijn voorkeur gaat uit naar de altsax. Ik denk toch echt aan een Selmer Mark VI, serie III, of Reference 54.
Ik hoop zo snel mogelijk een instrument te vinden dat bij me past, maar wil wel een bewuste keuze maken.
En dan oefenen en genieten van het muziek spelen!!!

Leuk dat dit forum er is, om zo kennis te maken met andere saxofoonspelers en saxliefhebbers!

Groet,
Petra
Sinds 29-12-2012: Selmer Reference 54 Hummingbird, Selmer C*, 3

Steph Saxin' Spé

Welkom, en succes met je zoektocht naar een passende sax!

Invisible

Hoi Petra, welkom hier.

Ik wil je één tip meegeven, wacht een paar jaar met het maken van een grote investering voor de sax van je dromen en doe het eerst een paar jaar met een instapmodel. Is waarschijnlijk niet wat je wil horen, maar ik zal het uitleggen. De sax van jouw dromen is niet perse een oude Selmer, al zijn dat inderdaad wel vaak hele goede instrumenten, maar de sax die past bij jouw manier van blazen en is dus iets waar je het liefst de tijd voor neemt door van alles uit te proberen bij winkels. Daarnaast heb je als beginner veel meer aan een sax die technisch gewoon goed is (dus relatief zuiver, goed sluit en makkelijk en over het hele bereik egaal aanspreekt) zodat je je puur kan richten op het ontwikkelen van jouw techniek dan een sax die wellicht een mooie klank heeft, maar bijvoorbeeld bij bepaalde noten bijgestuurd moet worden om hem zuiver te krijgen (intoneren). Als je dan een paar jaar verder bent (en überhaupt nog sax speelt, niet iedereen houdt het lang vol omdat het toch wel veel werken is) heb je de kwaliteiten in huis om je sax beter aan te voelen en kan je op zoek naar een sax met de klank die jij wilt en die ook bij jou past qua blazen. Voor het zelfde geld val je helemaal voor de klank en feel van oude Amerikanen.

Vergeet niet, bij de sax ben je zelf de helft van het instrument waar je bij een accordeon "slechts" (niet denigrerend bedoeld hoor :D ) het instrument bedient. Ze zeggen ook wel dat de klank 80% afhankelijk is van de muzikant en slechts 20% van de sax. Eén "de beste" sax bestaat dus niet, die is voor iedereen anders.
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Zoot

Quote from: "tinkle"Nu wil ik graag een instrument bespelen dat dicht in de buurt komt van zingen,

zoiets?    :lol:  :P

veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom         hier            8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT  8)

MMonroe

Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

CynthiaM

Hoi Petra
Welkom en veel plezier met toeteren.
Ik sluit me bij mijn voorgangers aan: begin met een goede studiesax.
Dan kun je later een instrument kopen dat bij je past.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

JR

Welkom Petra.

Spelen op de sax als zingen is ook mijn ideaal, succes!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

drietenor

Welkom Petra

Aan de enorme hoeveelheid goede raad wil ik nog toevoegen dat hoe dichter bij de mens zit hoe meer invloed het op het zingen heeft.
Het mondstuk is, hoewel dit tegen het gevoel ingaat, belangrijker dan de saxofoon.
Charkie Parker kon op elke altsaxofoon zingen, maar gebruikte daarbij wel zijn eigen mondstuk.
Het juiste mondstuk is voor iedereen weer net iets verschillend.
Hierdoor zijn mondstukken te vergelijken met kikkers.
Je moet heel veel kikkers kussen voordat je een prins vindt.
muziekje op de achtergrond: someday my prince will come van Churchil

succes ermee

8)  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

tinkle

He mensen, dank voor alle wijze raad waar ik zeker iets mee ga doen!
Ha die Zoot ik hou wel van een grapje! :lol: Zo'n ding had ik vroeger toen ik klein was ha ha!
Hm kikkers kussen dus....ik had me het iets anders voorgesteld. :-D  Maar ok, if that is what it takes to make real music dan wil ik wel een paar kikkers kussen hoor!
Eerst maar eens gewoon techniek oefenen..
en ik hou jullie op de hoogte ok?!

Em

Hai Petra,

Welkom op dit forum en veel plezier met lessen, welke leraar heb je in Enschede? (speel zelf in Enschede bij een muziekvereniging, daarom)

Noëmi.

Maaarten

Welkom. Je ziet het goed. De saxofoon is een heel expressief instrument. Het kan van zacht tot keihard. Je klinkt zoals je je voelt haast. Zingen kun je er ook op, maar dat doe ik zelden haha.

Veel succes met het vinden van een leuke sax. Let er ook op dat de kleppen goed sluiten etc. Niet alleen het model of merk is relevant. Heel erg belangrijk voor fijn spelen!

Willem

Hoi Petra,
Veel plezier op het forum.
Zoals je ziet krijg je meteen al een hoop goede tips mee
Zie hierboven o.a. invisible en zoot  :wink:
Succes met sax zoeken.
gr. Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

Luzz

Hi Petra,

Ik zit in hetzelfde schuitje hoor. Ben nog maar een beginner en mijn leraar heeft een heeeeeele mooie ouwe Selmer alt. Toch op zijn advies een YAS280 aangeschaft, en over een paar jaar begint dan de grote zoektocht naar de perfecte alt.... Hebben we in ieder geval iets om naar uit te kijken collega... :wink:
Have fun, Luzz
Yamaha YAS280 met OttoLink eboniet en Vandoren Java 2 1/2

tinkle

Ik heb inmiddels een zeer fijn instrument gevonden! Selmer Alt Reference 54 (Hummingbird). Een mooie oplossing tussen oude Selmers en een studiesax.
Mijn leraar heeft hem gecheckt en hij is prima. Voorlopig kan ik even vooruit.  :D
Ben al druk aan het oefenen en aan het ontdekken waar alle mollen en kruisjes zitten :-)
Het is nog lang geen zingen en ik moet er nog veel bij nadenken dus nog niks op de automatische piloot, maar ik voel wel dat het er in zit! Het is nu heel leuk sax spelen!

Petra

JR

Quote from: "tinkle"Ik heb inmiddels een zeer fijn instrument gevonden! Selmer Alt Reference 54 (Hummingbird). Een mooie oplossing tussen oude Selmers en een studiesax.
Mijn leraar heeft hem gecheckt en hij is prima. Voorlopig kan ik even vooruit.  :D
Ben al druk aan het oefenen en aan het ontdekken waar alle mollen en kruisjes zitten :-)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"