Author Topic: Zoektocht naar een nieuwe clip-on mic  (Read 16128 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

• Guest
Re: Zoektocht naar een nieuwe clip-on mic
« Reply #15 on: 26 December 2012, 18:39:38 »
Ik ben niet geheel overtuigd :oops:
De AKG klinkt wat mij betreft iets natuurgetrouwer dan de SD. De SD lijkt een dip in de frequentiekarakteristiek te hebben.
Toen ik vroeger zelf zo'n ding had (AKG), viel me op dat het nogal nauw kwam hoe hij op de beker gepositioneerd was. Misschien dat je daar eens wat mee kan experimenteren? (ik zeg natuurlijk niet dat ik gelijk heb :wink: ).

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
« Reply #16 on: 26 December 2012, 18:47:41 »
Quote from: "Arn0"
Ik ben niet geheel overtuigd :oops:
De AKG klinkt wat mij betreft iets natuurgetrouwer dan de SD. De SD lijkt een dip in de frequentiekarakteristiek te hebben.
Toen ik vroeger zelf zo'n ding had (AKG), viel me op dat het nogal nauw kwam hoe hij op de beker gepositioneerd was. Misschien dat je daar eens wat mee kan experimenteren? (ik zeg natuurlijk niet dat ik gelijk heb :wink: ).
Oh daar heb ik zeker wel mee geëxperimenteerd hoor. Het verschil tussen de twee mics hoor je denk ik nog wel het meeste over de PA heen, daar blijft het geluid van de SD gewoon mooier over waar het geluid van de AKG erg "penetrant" en schel wordt. Bij de bandrepetitie vonden ze het ook een aangename verbetering, klinkt beter hard zonder luid te worden zeg maar, dus aangenamer om aan te horen, vooral in een krap oefenhok :-D
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Arn0

• Guest
« Reply #17 on: 01 January 2013, 12:43:22 »
Nou, hij klinkt idd wel beter. Waarschijnlijk moet een microfoon soms een beetje compenseren voor de tekortkomingen van pa-systemen. Die zijn vaak nogal schel.

Verder wil ik je de ongevraagde tip geven om je eens wat meer op je articulatie te concentreren ;-)

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #18 on: 01 January 2013, 13:02:25 »
Nou, hij klinkt idd wel beter. Waarschijnlijk moet een microfoon soms een beetje compenseren voor de tekortkomingen van pa-systemen. Die zijn vaak nogal schel.
Dat speelt zeker mee. Een beetje schelle toon die met een paar honderd Watt de zaal in geslingerd en gewoon met geweld je oren binnen dringt of een opname op wat oordopjes of computerspeakers van 5 Watt afgespeeld op een vrij laag volume, wereld van verschil. Zelfde zie je met gitaarversterkers, die komen ook pas tot hun recht als ze vol open kunnen op een volume dat je buren beginnen te klagen en op dat volume ga je ook pas de kwaliteitsverschillen merken.

Verder wil ik je de ongevraagde tip geven om je eens wat meer op je articulatie te concentreren ;-) In de band ben ik daar ook veel bewuster mee bezig en heb ik mijn volle aandacht daarbij, dit was gewoon even wat spelen met twee microfoons op mijn sax en een koptelefoon op om het verschil tussen de twee mics te ondervinden en niet echt letten op wat ik speel, was nog niet eens warm gespeeld 8)

En nog de beste wensen voor 2013 :D
Het zelfde!!

Arn0

• Guest
« Reply #19 on: 03 January 2013, 23:10:25 »
Oké, ik dacht, ik hou je even scherp...hahaha :-D

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #20 on: 03 January 2013, 23:20:34 »
Oké, ik dacht, ik hou je even scherp...hahaha :-D

Punt is dat ik steeds moet switchen tussen klassiek spelen met het kwartet met een Selmer mondstuk en jazz/fusion met de band met een Peter Ponzol mondstuk. Vooral naar het Ponzol mondstuk omschakelen kost mij wel een half uurtje om me daar op aan te passen en die tijd heb ik voor deze opname even niet genomen omdat het niet om het spelen maar om de microfoons ging. Maar afgezien daarvan is articulatie niet mijn sterkste punt hoor :lol:

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
« Reply #21 on: 04 January 2013, 12:55:40 »
ik vind de AKG best mooi klinken eigenlijk. Wel veel mid, maar er zit ook veel hoog in. Dat hoog mis ik bij de SD.
Het is alsof de SD een limiet heeft mbt de frequentie.

Ik vind de AKG na een paar x luisteren gewoon beter, ondanks het allicht iets overdreven mid.

Ik weet niet in hoeverre alles bewerkt is?

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #22 on: 04 January 2013, 14:23:23 »
Quote from: "Maaarten"
ik vind de AKG best mooi klinken eigenlijk. Wel veel mid, maar er zit ook veel hoog in. Dat hoog mis ik bij de SD.
Het is alsof de SD een limiet heeft mbt de frequentie.

Ik vind de AKG na een paar x luisteren gewoon beter, ondanks het allicht iets overdreven mid.
De preamp van de SD heeft een tone-knop welke inderdaad het hoog wat afkapt en dia had ik wat op gehoor afgeregeld wat over de PA speakers goed klonk. Had dan voor de vergelijking beter de toonregeling helemaal open moeten draaien.

Ik weet niet in hoeverre alles bewerkt is?
Verder geen bewerking op wat lichte compressie om wat pieken er uit te krijgen (en dus wellicht ook wat het schelle van de AKG achter bekeken 8) ) en normailizing om het volume maximaal te krijgen na, verder geen EQ of reverb enzo.

KoenD

• Guest
« Reply #23 on: 05 January 2013, 12:34:10 »
Jammer dat er toch compressie is gebruikt. Dat kan toch de bedoeling niet zijn van een microfoon test. Die hoor ik graag "as is"

Arn0

• Guest
« Reply #24 on: 05 January 2013, 12:43:28 »
Quote from: "KoenD"
Jammer dat er toch compressie is gebruikt. Dat kan toch de bedoeling niet zijn van een microfoon test. Die hoor ik graag "as is"
En het leidt een beetje tot verwarring onder de luisteraars... Dus, Invisible, doe nog eens een poging... :-D

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #25 on: 05 January 2013, 13:09:31 »
Quote from: "KoenD"
En het leidt een beetje tot verwarring onder de luisteraars... Dus, Invisible, doe nog eens een poging... :-D

Overigens is het echt het minste van het minste aan compressie om alleen de grote pieken er uit te halen zodat het normaliseren beter gaat, daar hoor je echt vrijwel niets van terug. De dynamiekcompressie (niet de datacompressie) van de conversie naar mp3 zal meer hoorbare verschillen geven schat ik in.

Dus poging twee, eerst half uur inspelen, Mic op standaard er naast voor nog meer vergelijking, geen compressie, toonregeling op preamp helemaal open en files in .wav houden :-D

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #26 on: 17 March 2013, 12:52:08 »
Ok, toch maar even laten weten dat ik een SD LCM85 MII heb aangeschaft .......... niet nieuw maar in orde! En voor € 140 kon ik hem niet laten liggen na de lovende kritieken van m.n. Benny. ! Kompleet met zender/ontvanger.
Heb hem nog niet in huis maar volgende week eens kijken of ik mijn Arte Tube Studio V3 er nog tussen nodig heb ..... als dat uberhaupt kan. Ben benieuwd !!

Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #27 on: 21 March 2013, 09:49:03 »
Kompleet met zender/ontvanger.

Sorry : kompleet met pre-amp moet dit natuurlijk zijn.
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Zoot

• Guest
« Reply #28 on: 21 March 2013, 12:32:57 »
  Kompleet met zender/ontvanger.
Sorry : kompleet met pre-amp moet dit natuurlijk zijn.

ik dacht al,... heb de hele dag de radio aan,  ;D maar had je niet gehoord..............   ;D