Author Topic: Zoektocht naar een nieuwe clip-on mic  (Read 16129 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Invisible

• Member
  • *
    • http://www.quatreforte.nl
Zoektocht naar een nieuwe clip-on mic
« on: 16 December 2012, 13:33:10 »
Dit weekend weer eens opgetreden met de fussionband waar ik in speel met als microfoon mijn AKG C519 en waar ik in de repetitieruimte die microfoon alleen maar wat gebruik om wat boven de gitaristen en drummer uit te komen (ik hoor mij zelf redelijk goed, maar een beetje versterkte ondersteuning is wel zo prettig om je niet kapot te blazen), is bij een optreden het versterkte geluid uit de zaal- en monitorspeakers z'n beetje het enigste wat ik hoor van mij zelf doordat alles bij een optreden veel luider is dan in het oefenhok. Bij het optreden viel het mij vooral op dat mijn saxgeluid vrij schel klonk en al zal dit ook grotendeels aan de man achter de mengtafel liggen, denk ik ook dat er nog veel winst te halen valt om een wat warmer geluid te krijgen (bij onze muziek is een mooi mengende toon zo nu en dan ook gewenst) door een wat betere microfoon. Zo nu en dan nemen wij onze muziek ook op en daar gebruik ik dan altijd mijn AKG Perception 220 en dan heb ik wel veel meer een warmer geluid, maar dat is een grote condensatormicrofoon die op een standaard moet wat op podium gewoon niet praktisch is.

Ik zoek dus:
-Een clip-on microfoon
-Met een warme klank (dus waarschijnlijk condensator met een wat grotere membraam?)
-Niet duurder is dan een euro of €400,- (al zal meer geen probleem zijn als dat dan ook echt meerwaarde bied)
-Gebruik van phantoomvoeding is niet erg (gebruik een buizenvoorversterker welke phantoomvoeding beschikbaar heeft)
-Hoeft zeker niet draadloos te zijn, liever niet zelfs om de kosten te drukken

Ik zal zeker zelf nog een zoektocht op internet wagen om te kijken wat er te koop is, maar adviezen van hier zijn zeker welkom!
Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
Re: Zoektocht naar een nieuwe clip-on mic
« Reply #1 on: 17 December 2012, 18:58:56 »
Ok. Ik zal je een paar tips geven.

-SD Systems
-SD Systems
-SD Systems
-SD Systems
-SD Systems

en je hebt trouwens ook nog

-SD Systems

:)
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #2 on: 17 December 2012, 19:02:11 »
Dat de AKG clipon schel klinkt ligt trouwens niet aan de man achter de tafel, maar aan de microfoon. Heb een keertje voor schoolopdracht mics getest en naast elkaar gezet en de AKG is duidelijk de schelste.

Bij de preamps van sd kan je de toneregeling zelf bepalen (percentage hoog/laag) en de mic zelf klink opzichzelf al beter omdat er meer aandacht is besteedt. Ik heb zelf de LCM 85 en die vind ik zelf te gek
Sopraan: Yamaha YSS875S, JodyJazz HR*Alt: Selmer Supreme, Le Monde Satellite Brass. Drake NY Tenor: Selmer Mark VI 180xxx, Le Monde Satellite Brass. Retro Revival Super D Bariton: Selmer Mark VI 154xxx, Drake CCII

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #3 on: 17 December 2012, 19:04:28 »
Ah, SD-systems, daar zat ik juist geïnteresseerd naar te kijken  :-D Al kan ik er op internet weinig reviews over vinden, krijg ik zeker het idee dat het goed spul is. Mooi dat je dat voor mij bevestigd Saxy-Benny!

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #4 on: 17 December 2012, 19:51:39 »
Sd LCM85.........  slechts € 399 .... pffffffffffffffffffffffffffffff
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #5 on: 17 December 2012, 19:57:35 »
Sennheiser e908
Heb hem zelfs in een ( niet echt professionele maar niet verkeerde) studio setting gebruikt.
Wel aan de muziekstandaard toen, anders hoor je de kleppen te goed

Toppertje
Check Vrieze in Doetinchem eens.
Zorg er wel voor dat je de versie met adapter hebt zodat je phantoom stroom kunt gebruiken

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #6 on: 17 December 2012, 21:52:18 »
Edwin,

Dus als ik een Art Tube Studio V3 gebruik als pre-amp kan ik de simpelste versie van deze mic. gebruiken ??

Merci!

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #7 on: 18 December 2012, 07:24:43 »
Geen idee, maar lijkt me stug,

Neem aan dat de evolution wireless plug niet op dat apparaat aansluit.

Je moet volgens mij de E908B hebben, die wordt standaard gecombineeerd met de MZA900P in-line-preamp.
Die pre-amps zijn vrij prijzig los trouwens..
En zonder pre-amp dus (zonder aanpassing) alleen bruikbaar op een evolultion wireless

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #8 on: 18 December 2012, 09:55:12 »
Quote from: "Paul"
Sd LCM85.........  slechts € 399 .... pffffffffffffffffffffffffffffff
Ach, zolang het kwaliteit is en je het regelmatig gebruikt is z'n bedrag wel goed te praten hoor (vooral tegen mijzelf weliswaar :lol: ). En vergeet niet, Je kan dan wel honderden euro's in mondstukken en wel duizenden euro's in saxen stoppen, maar wat geluid betreft gaat alles van jou als saxofonist naar het publiek door die ene microfoon en is de microfoon dus al snel de zwakste schakel in de keten. En in plaats van dan een andere microfoon in de zelfde prijsklasse te kopen, ga ik dan liever een segment duurder om dan in één keer klaar te zijn (nou ja, je weet wel hoe dat gaat :-D ).

Quote from: "the martin"
Sennheiser e908
Heb hem zelfs in een ( niet echt professionele maar niet verkeerde) studio setting gebruikt.
Wel aan de muziekstandaard toen, anders hoor je de kleppen te goed

Toppertje
Check Vrieze in Doetinchem eens.
Zorg er wel voor dat je de versie met adapter hebt zodat je phantoom stroom kunt gebruiken
Die e908 destijds toen ik de AKG kocht ook wel bekeken, maar toen door mijn toch wel goede ervaring met AKG-microfoons (maar dat was niet met clip-ons) daar niet voor gekozen. Ik ga denk ik voor die LCM85, vooral omdat deze met de losse preamp meer controle over het geluid bied met de tone-regeling.

Offline Paul

• Member
  • *
« Reply #9 on: 18 December 2012, 10:40:04 »
Quote from: "the martin"
Geen idee, maar lijkt me stug,

Je moet volgens mij de E908B hebben, die wordt standaard gecombineeerd met de MZA900P in-line-preamp.
Die pre-amps zijn vrij prijzig los trouwens..
En zonder pre-amp dus (zonder aanpassing) alleen bruikbaar op een evolultion wireless

Edwin, het begint mij nu te dagen: ik zag de EW uitvoering maar dat is dus voor draadloos!
Dank.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #10 on: 19 December 2012, 13:38:47 »
Zo, de SD-Systems LCM 85 is besteld :D (lang leve kerstgratificaties)

Zit nu alleen nog te kijken naar iets van een reverb stompbox. Live is dat natuurlijk de verantwoordelijkheid van de geluidsman, maar in het oefenhok is het ook wel zo prettig om te hebben en de mixer van de PA daar heeft het zelf niet. Tot nu toe gebruikte ik altijd tussen mijn Art Tube Studio v3 voorversterker en de mixer een Alesis nanoverb II, maar daar ben ik niet zo weg van om eerlijk te zijn en zoek dan ook liever iets wat voor mij op de vloer kan liggen, direct na de preamp van de microfoon, zodat ik hem tijdens het spelen zo in en uit kan schakelen. Zit te denken aan een Helicon voicetone R1 welke weliswaar bedoeld is voor zang, maar wel met microfoon signaalniveau om kan gaan waar andere stomboxen voor gitaar signaalniveau bedoeld zijn (wat dus luider is). Iemand ervaring met zo iets? Of andere basiseffecten zoals delay, boost en compressie welke de moeite waard zijn om je basisgeluid wat aan te vullen?

Nog een andere vraag, zijn er mensen hier die andere buizen in hun Art Tube Studio gezet hebben om zo een ander geluid te krijgen? Niet dat ik dat meteen wil gaan doen, eerst maar eens zien hoe de nieuwe mic gaat bevallen, maar gewoon uit interesse :-D

Offline Ben Rodenburg

• Member
  • *
    • Website
« Reply #11 on: 19 December 2012, 16:55:35 »
SD Systems is idd een prijzig merk, maar de kwaliteit die je er voor krijgt is wel erg goed. Alles is veel robuuster dan de andere merken die er op dit moment zijn, en buiten dat klinken de sd mics beter dan de andere. Niet alle andere microfoons zijn slecht hoor, heb zelf ook nog een DPA 4099T waar ik zeer tevreden over ben, maar deze is dan weer niet robuust, en de klem van DPA is bagger.

Overall, de klem van sd vind ik nog steeds de beste die er is, de sound (is een kwestie van smaak) vind ik ook de beste, de kwaliteit van de spullen zijn perfect (dikke draad, goede plug, goede behuizing van het membraam enz)

Zoot

• Guest
« Reply #12 on: 19 December 2012, 20:43:24 »
Quote from: "saxy-benny"
SD Systems is idd een prijzig merk, maar de kwaliteit die je er voor krijgt is wel erg goed.

hebben ze :-D ééntje met zo'n robuuste klem,...  :P die je nu hebt valt er steeds af  :P

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #13 on: 20 December 2012, 20:24:15 »
Quote from: "Zoot"
Quote from: "saxy-benny"
SD Systems is idd een prijzig merk, maar de kwaliteit die je er voor krijgt is wel erg goed.

hebben ze :-D ééntje met zo'n robuuste klem,...  :P die je nu hebt valt er steeds af  :P
Nou, ik snap helemaal wat Saxy-benny met die klem bedoelt, dat past echt als gegoten en zit als een huis =D>
Vandaag dus de microfoon binnen gekregen, maar nog niet de gelegenheid gehad om hem te testen helaas. Maar ik beloof dat ik van het weekeind nog wel even opnames maak met de oude en de nieuwe microfoon.

Offline Invisible

• Member
  • *
« Reply #14 on: 22 December 2012, 15:02:10 »
Vandaag even wat opnames gemaakt, stelt qua spelen niet zo veel voor :oops: , maar geeft wel een aardig beeld van de verschillen van de twee microfoons (naast elkaar op de beker).

De AKG C519
De SD-systems LCM-85

De AKG is duidelijk een stuk scheller en meer "in your face" dan de SD-systems. Moet nog wat spelen met EQ enzo, maar ben nu al tevreden :lol: