Rigotti Reeds fabrieksbezoek

Started by KoenD, 25 December 2012, 21:18:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

KoenD

Quote from: "Maaarten"Ik ga ze denk ik ook proberen. Ik twijfel alleen of ik nou 2,5 of 3 moeten nemen. (ter vervanging van la voz medium). Nah ik denk maar dat ik voor 3 ga haha.

Dat ze in dezelfde fabriek als FL worden gemaakt is heel leuk. Als de grondstoffen anders zijn heb je echter al een ander soort rietje als resultaat.

Rigotti heeft geen aparte rietvelden voor FL hoor :-)

KoenD

Quote from: "Invisible"Zijn er ook proefexemplaren te verkrijgen van deze rieten? Jullie maken mij wel benieuwd namelijk :-D

Dealer zoeken die ze verkoopt en samples vragen. Rigotti heeft dat wel degelijk, zijn per 3 verpakt,van één bepaalde sterkte en je krijgt 1 light, 1 medium en 1 strong.

Maaarten

Ah ik zie het ook. Apart dat er ook nog onderscheid is tussen light,  strong etc.
Toch vat ik het niet helemaal  :|

Invisible

Sopraan: Selmer Mk.VI (1972) + Yamaha custom 4CM
Alt: Yamaha YAS-62 Purple label (~1985) + Selmer SD20
Tenor: Selmer Reference '54 (2013) + Selmer soloist + Ponzol M2 110

Maaarten

Ik ben benieuwd wat je ervan vindt invisible.

Invisible

Quote from: "Maaarten"Ik ben benieuwd wat je ervan vindt invisible.
Ik zelf ook wel :lol: ze zijn in ieder geval verzonden dus morgenavond kan ik ze als het goed is al testen. Vooral dat er naast sterkte nog keuze is in hardheid spreekt mij wel aan omdat ik bij Vandoren het altijd lastig vind een riet te vinden met een goede balans tussen goed aanspreken, maar ook een goede klank heeft.

yanamayo

Ik kan alleen maar een keuze in sterkte (2 t/m 4) vinden, en ik heb ze ook bij Saxcompany besteld. Waar vind ik dat dan :? .
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Le Monde Universal goudlak sopraan - Yana 5 - FL Ultimate lig. - Hemke 2,5
- Howarth S50C hobo

Invisible

Quote from: "yanamayo"Ik kan alleen maar een keuze in sterkte (2 t/m 4) vinden, en ik heb ze ook bij Saxcompany besteld. Waar vind ik dat dan :? .
In die proefverpakking waar ik naar toe linkte zitten drie rieten, van elke hardheid één met allen de zelfde sterkte. Of ze per doorsje van 10 ook in één bepaalde hardheid te koop zijn heb ik nog niet bekeken...

yanamayo

Ik heb nog zo'n pakje  van 3 liggen (jazz cut 3) maar die waren nog iets te zwaar. Heb dus even gekeken, maar kan niets ontdekken op verpakking of rieten zelf, wat duidt op 'light, medium of strong'.

Misschien dat Koen iets meer hier van weet. Misschien hebben ze in België nog andere verpakkingen!
[size=85]- Yanagisawa 901 alt -  Selmer Soloïst C* - Selmer (1 schr.) lig. - Rigotti 2,5
- Howarth S50C hobo

Maaarten

dat probleem had ik dus ook. Bij saxcompany zie ik ook enkel sterktes 2-4.  Op ebay vind je ook zulke dingen, als medium enzo, naast dat het sterkte 3 is.

KoenD

Even wat duidelijkheid.
Rigotti heeft wel degelijk van elke sterkte 3 subvarianten.

Op de doosjes per 10 staat er geprint of het over een Light / Medium / Strong gaat. Je moet het ook expliciet bij je bestelling vermelden. Ik denk ook dat er handelaars zijn die van elke sterkte maar 1 variant binnennemen, omdat ze anders met gigantisch veel verschillende doosjes op stock zitten waar toch veel geld inkruipt om op voorraad te nemen.

De 3-packs (platte verpakkingen) worden door Rigotti gebruikt als Samples.  Ik twijfel of Rigotti dit apart verkoopt, ik denk het niet.  Als handelaars natuurlijk samples beginnen te verkopen, dat is een ander geval. Op deze 3-packs staat nooit of het een Light / Medium / Strong is, en ik kan niet zeggen welke rieten er gaan inzitten. (alle 3 dezelfde of effectief 3 varianten, het blijven nu éénmaal samples)

Maar je kan het zien op de onderkant van het riet!
Als de D (van GolD) opgekleurd is met zwarte inkt spreken we van een STRONG variant.
HELAAS ben ik vergeten wat de code voor LIGHT EN MEDIUM is.
Geen enkele letter opgevuld en de O (van gOld) opgevuld zijn de andere markeringen dacht ik.  Ik vraag het na bij Rigotti.

Hopelijk is het wat helderder nu...

Invisible

Dank je wel Koen!!

Ik meen ergens anders gelezen te hebben dat in die proefverpakkingen van het Gold type (van dat jazz-cut-type zou ik het niet weten) de drie verschillende soorten zitten, maar kan zo niet meer vinden waar ik dat gelezen heb, waarschijnlijk een buitenlandse webshop ofzo. Maar morgen weet ik het en laat ik het wel weten 8)

KoenD

Ondertussen bevestiging gekregen:

Onderkant vh riet kijken naar het woord GOLD:
Geen enkele letter opgekleurd:  MEDIUM
De letter O is opgekeurd: LIGHT
De letter D is opgekleurd: STRONG

Mensen die in hun 3-pack de 3 verschillen hierboven beschreven hebben, beschikken dus over een sample-pack.
Ook kan het zijn dat een lokale distributeur (er is een Rigotti distributeur in Nederland) deze 3-packs zelf maakt.
Ik ben wel benieuwd wie een 3-pack heeft gekregen met de LIGHT/MEDIUM/STRONG erin.

groet!

yanamayo

Ben even aan het kijken geweest. De 3-pack (Jazz) 3 bevat alleen maar medium rieten (geen enkele letter opgevuld). Van de eerdere zendingen 3-packs kan ik nog nagaan dat de meeste rieten ook medium waren. Toch kan ik me herinneren dat ik een keer een riet met een opgevulde d (strong) heb gezien (ik heb niet alle oude rieten meer).

Het doosje van 10 (Rigotti Gold 2,5) bevat 5 light en 5 medium rieten.

Maar wat nu als ik alleen maar medium rieten wil?
- Howarth S50C hobo

KoenD

Quote from: "yanamayo"Ben even aan het kijken geweest. De 3-pack (Jazz) 3 bevat alleen maar medium rieten (geen enkele letter opgevuld). Van de eerdere zendingen 3-packs kan ik nog nagaan dat de meeste rieten ook medium waren. Toch kan ik me herinneren dat ik een keer een riet met een opgevulde d (strong) heb gezien (ik heb niet alle oude rieten meer).

Het doosje van 10 (Rigotti Gold 2,5) bevat 5 light en 5 medium rieten.

Maar wat nu als ik alleen maar medium rieten wil?

Hoogst bizar.
Staat er op je doosje dat het M (of L/S) is? Van mijn doosjes staat dat er altijd op.
Zoja, dan zou je toch verwachten dat je 10 dezelfde rieten krijgt, zo is het toch althans van mij,
ik heb ze alle 10 gecontroleerd.  Zou er een fout in het verpakken gebeurd zijn?
[attachment=0:1ti02f6z]2013-01-17 09.57.41.jpeg[/attachment:1ti02f6z]

[verwijderd door de beheerder]