Main Menu

wat is leeftijd?

Started by zestigplus, 01 January 2013, 16:17:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zestigplus

Het was precies 21 maart 2001 toen ik samen met mijn vrouw een plaatselijke muziekwinkel binnenschuifelde, met het voornemen om een tenor sax te gaan kopen.
Een uurtje later stond ik trots buiten met een mooie saxkoffer met daarin ....... een alt sax merk Bundy11.
Volgens de adviseur van de winkel was dat voor een echte beginneling een betere keus dan een tenor, ik geloofde dat wel maar toch??
Direct aan de slag bij dat bedrijf met een leraar waar ik totaal geen klik mee had(zal wel aan mij gelegen hebben).
Na een paar maanden oefenen kreeg ik van mijn vrouw het opbeurende commentaar, "Het klinkt niet zo vals meer :D " dat gaf de burger moed.
Echter in juli 2001 overleed mijn vrouw onverwacht, het licht ging voor mij rampzalig uit en het duurde jaren voor het weer aanging.

Vorige maand heb ik mijn Bundy weer uit de koffer gehaald en ik weet het nu zeker... ik wil een tenor punt uit.
Al de sax muziek die ik mooi vind komt uit een tenor.
Inmiddels ben ik gepensionneerd en wil naast het gaan spelen op een sax, deze mooie instrumenten ook gaan reviseren.
Geen ervaring met saxen,maar wel met Amerikaanse oldtimers reviseren dus een grote uitdaging.
Hoewel het spelen erop mij toch wel moeilijker lijk,t want na al die jaren duurde het weer een half uur voor er weer een redelijke C uit de Bundy kwam.
Zeker omdat bij de sax mijn hart ook bij de Amerikanen ligt wil ik de Martin saxen gaan kopen.

Het liefst zou ik van iemand buiten de sax ook een werkplaats met specifieke gereedschappen en onderdelen van Martin saxen kopen.
en wat te reviseren saxen, van iemand die er mee stopt.

Als vervanger van de Bundy zoek ik een The Martin of Commitee I - II

Zoot

Quote from: zestigpluseen werkplaats met specifieke gereedschappen en onderdelen van Martin saxen kopen.

de geruchten gingen dat De Saxofoonboerderij te koop was ( is ? ) <!-- m -->http://www.saxofoonboerderij.nl<!-- m -->
twee linker handen??? 

veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom         hier             <!-- s8) -->8)<!-- s8) -->  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   <!-- s8) -->8)<!-- s8) -->

Maaarten

MMonroe

Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

johanj

Ha 60plusser welkom.
Nog een saxsleutelaar is altijd welkom.
Meld vooral veel over je revisie avonturen op het forum (er is een afdeling saxresque of dit forum://http://www.saxforum.nl/viewforum.php?f=143.

Een goede manier om aan een opknap sax te komen is gewoon op marktplaats vragen om een opknapsax.

vrgr (50plusser)
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

JR

Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Willem

.

Hoi 60+,

Succes met alle plannen :!:
Laat eens wat horen over het vervolg van e.e.a.
Veel plezier op dit forum, en natuurlijk ook met sax spelen en repareren .

gr. Willem.
Dolnet Paris  tenor    + Dukoff mondstuk  + Rico / LaVoz riet
Schenkelaars bariton + King of Yanagisawa mondstuk + Rico / LaVoz riet

drietenor

Welkom bij de club en inderdaad de tenor heeft iets, het is de foute, maar o zo leuke oom van de saxofoon famillie.

Beginnen met reviseren zonder dat je zelf behoolijk kan spelen is lastig.
Het is dan handig om iemand in de buurt te hebben die een goed geluid een saxofoon kan krijgen.
Heb je al eens een lampje in de Bundy ii gestopt, het kan zijn dat die inmiddels wat minder goed afsluit.

Als je het zoeken van een werkplaats groots wil aanpakken, er is wel een gerucht dat de tooling van de super olds, ontworpen door een ex-Martin employee, nog ergens in een schuurtje in nederland staat te roesten. Dat zou perfect passen bij je ambitie.

Quote from: "zestigplus"Het liefst zou ik van iemand buiten de sax ook een werkplaats met specifieke gereedschappen en onderdelen van Martin saxen kopen.

Mischien dat iemand van dit forum hier nog iets meer van afweet,

8)  8)  8)

QuoteIt is an Olds SUPER Model. Here is a history from the SOTW archives:

"The Olds Super Sax history, from a former executive at F.E. Olds & Son.

The Kanstul family runs Kanstul Music, a producer of Brasswinds previously associated with Benge. Zig Kanstul keeps business hours, but other Kanstul's appear throughout the web site for the company. He started his career working for FE Olds in the early 50's as a technician reaching the top of the company and overseeing it's success and decline. Kanstul Music has an amazing history of its own.

An alternate explanation of the Olds Super saxes. According to Mr Kanstul the Olds Super sax was made in very numbers run just before the start of WWII in the Los Angeles F.E Olds Plan. The company hired a former Martin Sax employee who had moved to the LA area(I failed to note his name during our discussion) As a result of this hire Olds developed the Olds Super sax models intended for the professional market. This was part of the companies evolving product line.

The instruments were produced in small numbers untill WWII interrupted civilian production. Mr Kanstul thought less than 2000 were produced, something beyond a prototype run, and enough to build interest in the new line. Full production wasn't ever achieved, the tooling was put in storage. The serial numbers reflect the pre-production nature of the Olds Super line. The instruments were not produced for the WWII effort, or under government contract, but they were new west coast instruments at the beginning of the war.

The similarity to Martin instruments is explained by the former Martin employee who did the design and tooling. Based on the timeframe, the Olds Super has common roots with he Martin Committee II line. In order to avoid Patent problems, the tooling was Olds proprietary production hardware and much of the construction differs from Martin instruments. The keywork, tone hole shapes 8va mechanism, and guards were unique to the Super Olds line.

Post war Olds Saxes were all made for the European branch of Olds.(the more familiar Ambassador and Parisian models). The US Olds plant never produced additional Olds Super saxes. The tooling was shipped to a sax manufacturer in Holland as Olds production ended. It was last known to be rusting in a container in a small plant in Holland. (I failed to note the name of the company)

Given Olds popular brasswind productss, and their postwar outsourcing of saxes, the Olds Super sax wasn't important to the company. No one noted it's production, serial numbers, and it faded away. Mr. Kanstul considered the sax line as a product that never developed it's own market. Much like art, it becomes more interesting when the artist can't make more.

Conclusions... A Super Olds isn't a Martin Stencil, although it shares manufacturing techniques.

Many thanks to David Browne of Anaheim Band Instruments for listening and providing references. And to everyone who in the last 10 years has listened, rendered opinions played my set of Olds Super's. Many thanks to L&L Music in Gaithersburg for repair, restoration, and patience. It's a world filled with amazing people and instruments.

The author of this article (Scott B.) is the son of a big band trombonist who loved Olds instruments. I've been playing sax since the 70's and still own my first tenor (50's Buescher 400 TH&C) I purchased my first Olds Super (Alto # 268) in 2000 as a tarnished used instrument. L&L put it in playing condition, and I still love it. I'm the L&L employee who brings my restored Super (#760) to the sax symposium, and I work part time at L&L corrupting youth, and working with players and their instruments."
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Zoot

Quote from: "drietenor"er is wel een gerucht dat de tooling van de super olds, ontworpen door een ex-Martin employee, nog ergens in een schuurtje in nederland staat te roesten.  

:idea: en jij weet vast wel waar........   :-D

drietenor

Het is helaas niet mijn schuurtje, zal wel van Schenkelaar in Eindhoven zijn geweest.
Mischien weet de man van kleppen en polsters het, zijn vader werkte daar.

Quote(Willem) Ik zag dat ze bij Adam in Ittervoort enkele tweedehandse Schenkelaars saxen hebben staan.
Volgens mij heeft Adam lang geleden de hele Schenkelaars toko opgekocht.
Misschien weten zij iets meer.

Hoewel, twee jaar geleden heb ik een Olds ambassador alt saxofoon met de gravure "made in Holland" gezien.
In Eindhoven zullen ze dat er waarschijnlijk niet zo snel opzetten.

Quote(trompetmuseum) De Schenkelaars muziekinstrumentenfabriek werd in 1928 opgericht door Harry Schenkelaars (08-11-1896/27-02-1979). Schenkelaars was gevestigd in Eindhoven. Eind jaren 80 ging de fabriek failliet en werd de inventaris verkocht aan de firma First Brass in Noordwijk (Music All In). Daar werden nog enkele jaren instrumenten gemaakt. In de jaren 90 werd de Schenkelaars inventaris doorverkocht aan Adams muziekinstrumenten in Thorn.

Noordwijk klinkt weer wat logischer voor "made in Holland".
Datniettegenstaand "made in Holland"komt vaker voor, bijvoorbeeld:

http://www.ebay.nl/itm/300841190833?ssP ... 1438.l2649

Waarschijnlijk had Hammerschmidt na de tweede wereldoorlog geen zin om "made in West Germany" op zijn saxofoons te zetten.
Tja Zestigplus de geschiedenis van de saxofoon zit vol onduidelijkheden en losse eindjes.

8)  8)  8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Paul

Hi zestigplus,

Welkom van een zestiger-precies!
Goeie actie m.n. de keuze voor een The Martin .... maar ja, ik ben natuurlijk niet "neutraal".
Vwb de revisie: ik zou me eerst op het spelen toeleggen. Heb zelf ooit één sax gereviseerd (Buescher Aristocrat) en dat is toch wel echt vak-werk! Is me uiteindelijk wel gelukt maar daar is het wel bij gebleven!

Succes en veel blaasplezier!!
Paul(beginner sinds 1998).
*The Martin Committee 1956 + Otto Link Florida 7* +Fibracell riet

wiki

60+ welkom.
Stoer om naast het spelen ook meteen aan het reviseren te slaan.
Ik heb alleen aan spelen al mijn handen vol. (en tijd.)

wiki.
"I\'ll Become A Professional Saxophonist or Die Trying."

T: Conn 10 M Lady Face. TM: Selmer s80 C** / Otto Link super Tonemaster 6 / Otto Link Vintage Eboniet 7.

CynthiaM

Ook van mij een warm welkom.
En je bent nooit te oud om te leren.
Ik wens je veel toeterplezier.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Espresso

Welkom! mijn droom is om in Amerika eens een paar weken de pan shop af te lopen.
Een optie is er een van ebay.com te halen.

Me dunkt als je oldtimers kan restaureren dat je een sax overhaul wel onder de knie krijgt.

Dus welkom op het forum. =D>

En leg de liefde voor je vrouw in de muziek. Speel voor haar.
Want de pijn verdwijnt en de liefde verschijnt als je aan haar denkt!
THE Martin tenor met Otto Link 8*

zestigplus

Beste nieuwe forum vrienden.
Wat een warme en leuke reacties heb ik hier van jullie gekregen.
Bedankt allemaal!
Ja inmiddels is er wel het een en ander aan het rollen (en blazen) gegaan.
Om te beginnen heb ik een fantastische sax leraar gevonden.
Alle begin is moeilijk,maar hij heeft de gave mij nog enthousiaster te maken dan ik van mijzelf al ben. En als bijkomstigheid weet hij erg veel van de ongelooflijke wirwar van fabrikanten en stencils.
Mijn "The Martin" is gekocht en wat een verschil met mijn Bundy,mijn goede keuze is bevestigd.
Inmiddels is een tweede The Martin onderweg uit de USA om aan te gaan sleutelen.
Ook heb ik de mazzel gehad om van een goede muzikant en sleutelaar, die om gezondheids redenen moet stoppen twee saxen met onderdelen etc. heb kunnen kopen.
Alles bij elkaar heb ik nu een acht oude saxen om aan te gaan sleutelen.
Samen met het lessen en oefenen heb ik voorlopig genoeg te doen.