Hallo allemaal!
De zomerweken in Frankrijk, die ik hier al in het forum had aangekondigd, zijn lang en breed achter de rug, het leek me leuk even te laten weten hoe het is gegaan
Er waren twee weken ingeroosterd, vanwege het aantal deelnemende muzikanten, dus twee ensembles van ongeveer tien, hoofdzakelijk, blazers. Ik schreef arrangementen waarin alle deelnemers aan bod kwamen, zodat we bij het slotconcert goed voor de dag zouden komen. Dat was natuurlijk spannend, want ik hoorde pas bij de eerste repetitie hoe het klonk, maar volgens mij was het een succes... ik zal eens wat op YouTube zetten als jullie het leuk vinden.
De eerste week was het ideaal weer - koud is het daar in augustus nooit, maar soms kan het er echt knetterheet zijn. De tweede week liep de temperatuur op, dus gingen we iedere middag even zwemmen met een groepje in de rivier in het dal Een paar mensen hielden niet van zwemmen, die bleven thuis om een boek te lezen, te kletsen of ergens onder een boom wat toonladdertjes te blazen.
Behalve de arrangementen oefenden we uiteraard ook het soleren, wat voor de meesten natuurlijk zo'n beetje de hoofdzaak is. Er werd wat muziektheorie doorgenomen: de toontrappen, hun samenhang en wat je daar dan zoal over kunt fiedelen. Verder natuurlijk heel veel oefenen en repeteren met onze supersaxofonist Arthur, waarbij ik hoofdzakelijk achter de piano zat voor de begeleiding. Aan het eind van de week hielden we het concert, waar we ons best voor hadden gedaan. Ik schreef twee sets met arrangementen, zodat de mensen die twee keer kwamen niet twee keer met dezelfde liedjes zouden worden geconfronteerd. (Er waren twee weken gepland, nietwaar :wink: )
Het repertoire was grotendeels jazz, waarbij er de eerste week een zangeres aanwezig was. 'Lady Be Good', 'Lover Man', 'The Preacher' van Horace Silver deden we, onder andere. Alles bij elkaar zo'n acht stukken per week, zodat we genoeg hadden voor twee sets van drie kwartier en niet omkwamen in de bladmuziek.
Het publiek bestond uit mensen uit het dorp en de nabije omgeving, er is daar sowieso niet zoveel te beleven 's avonds, en al helemaal niet qua jazz, dus er was een goede opkomst en de mensen uit het dorp zijn ontzettend aardig en positief. Na afloop was er dan buiten een borrel met hapjes, georganiseerd door Miny Teeuwen, onze gastvrouw, waarbij het publiek dan kennis kan maken met de muzikanten, reuze gezellig en het werd beide keren natuurlijk laat... In de open lucht, krekels op de achtergrond, met petroleumlampjes en een sterrenhemel... pfff niet te geloven :shock:
Aan het einde van de tweede week werden we uitgenodigd voor een concert van een Belgische saxofoonworkshop, die een kilometer of twintig verderop zit. In de open lucht (onze eigen optredens vonden plaats in een zaal), onder een reusachtige cederboom van honderden jaren oud. Ze hadden ons al gevraagd om een paar nummers mee te spelen (Blue Monk, Autumn Leaves, van die stukjes die we allemaal wel kenden), dat ging lekker, we kregen enorm veel complimenten achteraf. En ook weer hapjes en drankjes, bij een uitzicht van tientallen kilometers - het lag op een plateau en je zag van die reeksen heuvels die in de verte almaar blauwer en waziger worden. De mensen die daar woonden vertelden dat je bij helder weer de Mont Blanc kan zien :shock:
Alles bij elkaar haden we een heerlijke twee weken, het was één grote familie en we hebben ook nog eens hartstikke fijn gespeeld!