Author Topic: wisselen mondstuk met baffle en zonder baffle  (Read 2401 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Rmc

• Member
  • *
  • Www.facebook.com/saxophonerootsman
    • Rootsman
wisselen mondstuk met baffle en zonder baffle
« on: 20 February 2013, 13:30:57 »
ik heb 1 jaar gespeeld op mijn Theo Wanne Durga 8 mondstuk die net iets te zwaar voor me bleek te zijn vandaar dat ik een maand geleden een Theo wanne Ambika 7* erbij gekocht heb.
in deze maand heb ik mijn Durga mondstuk niet meer aangeraakt en nou wilde ik net mijn Durga mondstuk weer eens bespelen en het spelen viel heel erg tegen! in de hoogte begon het te piepen het aanblazen was zwaarder en ik kreeg er geen mooi warm geluid meer uit zoals voordat ik de Ambika erbij had.
(Durga mondstuk is met hoge baffle en Ambika is zonder baffle)

hebben jullie ook zulke ervaringen met het wisselen van mondstukken?
Ik vind het erg jammer want ik hield heel erg van het geluid van mijn Durga maar nou kan ik hem net zo goed verkopen...
Tenor: Yanagisawa t992, Theo Wanne Ambika 7*, Rigotti Gold jazz Cut 2,5
Alt: Conn 6M ladyface 1937, Theo Wanne Durga 8, Rigotti gold jazz cut 2,5

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: wisselen mondstuk met baffle en zonder baffle
« Reply #1 on: 20 February 2013, 16:22:34 »
Het is mogelijk om verschillende mondstukken bij verschillende saxofoons te gebruiken.
Het afgelopen jaar heb ik zes alt mondstukken, vijf tenormondstukken, drie baritonmondstukken en twee c-melodiemondstukken regelmatig gebruikt zonder grote problemen met de klank.
Wel wat aanpassingsproblemen met het verschil in stemming van verschillende mondstukken
Mondstukken met baffle vragen iets subtielere mondbewegingen bij het blazen als mondstukken zonder.
Als je bezig bent met wisselen is het makkelijker om van een zwaarder naar een lichter mondstuk te gaan als omgekeerd. Dus mischien gaat het wisselen beter als je eerst Durga speelt en daarna wisselt naar Ambika.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: wisselen mondstuk met baffle en zonder baffle
« Reply #2 on: 22 February 2013, 15:13:29 »
klinkt als een knijpprobleem.