Ik heb EXACT hetzelfde probleem!
Ik mag van de fanfare op een prachtige verzilverde tenor van de vereniging spelen : 40 jaar oude Selmer 80 Super Action
(tot nu toe speelde ik altsax).
Als ik op de tenor gebonden van de hoge F of van de hoge A naar de hoge G ga is er helemaal niets aan de hand.
Echter als ik als losse noot met de hoge G begin te spelen is het een vreselijk geluid er speelt/blubbert/piept nog een toon mee met de G. Met de Gis hetzelfde probleem, maar in mindere mate.
Ben ermee naar de saxofoonwinkel in Deventer geweest, waar het instrument al jaren in onderhoud is. Ze hebben er wel een half uur serieus naar gekeken en allerlei dingen geprobeerd, maar kunnen niets vinden. Als ze er zelf op blazen is er niets aan de hand. Ze hadden dat nog nooit meegemaakt....... ben helaas onverrichter zake naar huis gegaan. Als pleister op de wonde hoefde ik niets te betalen, service!
En nu oefen ik me weer suf, heb al verschillende mondstukken en rieten geprobeerd, maar niets helpt tot nu toe.
Is er iemand die me de gouden tip kan geven? Die ben ik dan heel erg dankbaar!!!