Author Topic: G met octaaf wil niet goed lukken  (Read 45194 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
Re: G met octaaf wil niet goed lukken
« Reply #30 on: 03 August 2015, 22:56:05 »
Hoor de toon voor je hem speelt

Octaaf sprongen

Drie OOO's

Elke sax is anders het mechanisme wat jij in je lijf hebt gekregen door jaren Alt te spelen gebruik je nu op de tenor en werkt je tegen

Veel spelen

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #31 on: 03 August 2015, 23:11:37 »
Zo dat is een snelle reactie! Dankje.

Horen wat ik ga spelen. Ja dat doe ik door van de F naar de G te gaan, dan gaat het prima prachtige G, dan hoor ik de hoge G dus goed.
Als ik daarna de G opnieuw aanzet (en volgens mij helemaal NIETS verander, in strottenhoofd en zo) komt er een vreselijk geluid uit!

En ja OOO: ik doe niet anders!

Als ik nou maar wist wat ik zou kunnen proberen.........
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis
Tenorsaxofoon Selmer 80 Super Action

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #32 on: 04 August 2015, 04:12:05 »
Nog een tip.

Van een kleiner naar een groter instrument moet je er ook aan wennen om iets meer mondstuk in je mond te nemen.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #33 on: 04 August 2015, 09:48:47 »
Sluit de G-klep wel? Is de veer misschien aan de zware kant?
Tiprail van het mondstuk in orde?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #34 on: 04 August 2015, 11:06:30 »
G is zowel op alt als tenor een lastige toon. Het is eigenlijk al ondoenlijk om met bv 2 spelers tegelijk een lange G zuiver te spelen. Het is een instabiele  toon die bij het minste of geringste gaat zweven.  Je denkt dan ook dat je fysiek niets verandert, maar dat doe je wel.
Mits je toeter in orde is, is de kans dat je strottenhoofd niet goed staat om die G te treffen groot. Je moet niet alleen weten hoe het moet ( het horen  voordat je speelt) maar dan ook vooral het trainen van de spieren van je strottenhoofd en embouchure.
Ik studeer op dit moment een stuk wat eindigt met een hoge E,  7 tellen, tempo kwartnoot 50. Begin p eindigend naar pp. In het begin kwam ik tot tel 3, daarna zakte de toon weg tot een gebrom, nu speel ik hem uit. En dat zou dan nog allemaal  weer anders zijn wanneer ik een stuk met zo'n noot begin in plaats van ermee eindig. Fysiek voel ik het verschil ook niet maar het is er wel!
Hoge noten zijn supermoeilijk, ondanks dat veel mensen het daar niet mee eens zullen zijn. Blazen is ook niet zo moeilijk, maar spelen.....
Een goeie saxofoondocent is heel wat waard en onontbeerlijk  in dit soort zaken.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Leonatic

• Guest
« Reply #35 on: 04 August 2015, 14:29:22 »
Eigenlijk wil elke noot een eigen octaafklep hebben. Dat zou nogal een complex instrument opleveren. Het wordt met een octaafmechaniek opgelost dat in tweeën gesplitst is. De omslag zit bij de G. Daarboven gaat het klepje op de nek open. De G is dus de noot die een beetje tussen wal en schip valt. Bij beginnende saxofonisten geeft hij dan ook een paar weken een soort dubbeltoon. Misschien is het op de ene sax wat lastiger dan op de andere maar met een goede (niet te slappe) embouchure (zie de goede oefeningen van Pieter) verdwijnt het snel. Echt niet iets waar je de vervolgens je hele leven aan hoeft te werken.

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #36 on: 04 August 2015, 15:22:28 »
Bedankt voor al jullie reacties en tips.
En Leonatic, ik hoop dat je voorspelling uit komt en dat ik het eens onder controle zal krijgen, dat geeft weer moed.

Ik speel nu in totaal 1 jaar en 5 maanden altsaxofoon, en kan me nog vaag herinneren dat de hoge G op de alt in het begin ook 'raar' deed. De hoge G is dus duidelijk mijn zwakke plek!

Nu speel ik 3 weken op de tenor, en weer is het de G die 'raar' doet. En deze doet wel 'héél erg raar'.
Bij de alt was het snel over, waardoor het is opgelost weet ik echt niet.
Dus met de tenor blijf ik ook oefenen, zal 'm vriendelijk toespreken dat ie een voorbeeld moet nemen aan de alt en svp een keurige toon moet laten horen. Net zoals de andere tonen, want die geven een prachtige klank!

In mijn oefeningen zal ik al jullie tips verwerken, en wie weet.

Als iemand nog meer andere tips heeft houd ik me natuurlijk nog steeds aanbevolen.
Hoe meer (en hoe gekker) hoe liever.
Altsaxofoon Yanagiawa WO1; mondstukken Selmer S80 C*, Yamaha 4C en ESM 5*Alt Classic; rietbinder François Louis

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #37 on: 05 August 2015, 08:20:34 »
Controleer eens of je G# klep wel sluit...
Die wordt namelijk door de F dicht gedrukt, als die beweegt als de je F los laat...

Nee, dit is niet logisch, aangezien je van A->G geen probleem hebt..

Long notes...

Intervallen naar de G toe
F->G
E->G
D->G
C->G

En natuurlijk
G->G

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #38 on: 05 August 2015, 09:58:34 »
C okt - g okt gebonden is bij veel saxen zeer lastig.

Gaat het oktaafklepje op de buis voldoende open en !!! blijft het oktaafklepje op de hals wel dicht?
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Zoot

• Guest
« Reply #39 on: 06 August 2015, 10:16:57 »
Gaat het oktaafklepje op de buis voldoende open en !!! blijft het oktaafklepje op de hals wel dicht?
Sluit de G-klep wel? Is de veer misschien aan de zware kant?
Tiprail van het mondstuk in orde?

Ben ermee naar de saxofoonwinkel in Deventer geweest, waar het instrument al jaren in onderhoud is.  Ze hebben er wel een half uur serieus naar gekeken en allerlei dingen geprobeerd, maar kunnen niets vinden. Als ze er zelf op blazen is er niets aan de hand.

de Toeter is het probleem niet,.............   ::)

Veel ToeterPlezier en echt,... het komt wel goed... ♫  7 x O, ♪ 11 x O...  ♫♪  19 x O  .....♫♪    ooit ;D

Offline the martin

• Member
  • *
« Reply #40 on: 06 August 2015, 12:56:00 »
Probeer eens wat meer mondstuk in je mond te nemen!?
En ontspan je embouchure wat meer.. (Minder spanning dan op een alt)

probeer je keel te openen/ontspannen, zing de noot en probeer die ontspannen keel stand ook in je spel te gebruiken.
Verder, goede ademsteun
Je bent niet de enige die dit probleem heeft hoor. Schijnt vrij normaal te zijn bij overstap van alt naar tenor...

Veel lange G's komende van F, als eerste. En maak die klank zo open en mooi mogelijk

En toch nog even controleren of je G# klep sluit..
Kun je makkelijk met je rechterhand even aandrukken als de G speelt

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #41 on: 06 August 2015, 20:31:30 »
Bedankt weer allemaal, ook voor de bemoedigende woorden.
De saxofoon is het probleem echt niet, de mensen van  de saxofoonwinkel in Deventer hebben ze alles heel goed onderzocht.
Het ligt 100% aan mij.
Gisteren ging het al een paar keer goed!!! Acht keer een losse hoge G achter elkaar gespeeld met de juiste klank.

Vandaag (tegen mijn gewoonte in) heb ik nog niet op de tenor geoefend. Beetje druk programma, maar:
vanmorgen om 8.00 uur!! hebben we met een deel van de fanfare op één van de chaletparken in ons dorp een serenade gegeven voor twee jarige bewoners.
In de stukken die we speelden kwam geen hoge G voor, ha ha dat speelde lekker vrij. En de halve camping kwam luisteren. Allemaal wakker geblazen door ons. Best leuk, een aantal spelers kwam met hun instrument per punter aanvaren (de camping ligt aan het water).
En zo zijn ze om ca. 9.00 uur(na het nuttigen van koffie en sommigen zelfs bier!) weer weggevaren.

Ha ha, doen jullie ook wel eens zoiets ludieks?

Zoot

• Guest
« Reply #42 on: 06 August 2015, 22:31:23 »

jah,.... wij drinken ook wel eens bier.....        :P

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #43 on: 07 August 2015, 00:05:14 »
Ha ha, doen jullie ook wel eens zoiets ludieks?

Ja, bijvoorbeeld het concert voor rioolpijp (diameter 32 cm bij ongeveer 2 meter lengte).

Fijn dat de G eraan komt.
En, ik was het helemaal vergeten,  welkom bij de tenoristen.

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Jannaa

• Blazer
« Reply #44 on: 08 January 2016, 16:35:24 »
Heb ondertussen veel saxofonisten geraadpleegd en uiteenlopende tips gekregen.
Maar niets hielp. Ik werd er bijna moedeloos van.

Tot ik gisteravond een nieuwe tip kreeg, geheel anders dan de tips tot nu toe.
Ik wil niet te vroeg juichen maar, vandaag zijn alle hoge G's goed gegaan!

En de tip is zo simpel dat je het bijna niet kunt geloven:
je tong met een iets groter gedeelte tegen het riet 'aanklakken' en: voila!!!!!