onderhoud Taiwanese en chinese toeters

Started by Jeroen Goedhart, 27 February 2013, 13:48:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Jeroen Goedhart

Hoi allemaal,

wellicht dat ik binnenkort een andere tenor sax ga kopen maar her en der lees ik dat de taiwanese en chinese saxen moelijker/ duurder in onderhoud zijn in vergelijking tot de gevestigde orde.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? IK weet dat Benny sax er goede ervaringen mee heeft maar hoe is het met andere leden?
keuze is er genoeg ( mauriat, system54, RBR, le monde enz. ).
Overigens wel een erg leuke revieuw van verschillende mauriats vs MkVI

http://www.youtube.com/watch?v=VvaXF6-qWYs

Gr. Jeroen

Maaarten

Dat valt wel mee. Als de kwaliteit maar goed is.

Shofar

Ik zou zo niet direct kunnen raden waarom Taiwanese toeters duurder zijn in onderhoud...en ik ben al sinds 2008 bezig met "LC Sax" uit Taiwan. Ik ben sinds vorig jaar gestart met "Adolphe Sax & Cie", waarvan de onderdelen ook uit Taiwan komen. Ik ben nog geen noemenswaardige problemen tegengekomen - en ik werk samen met behoorlijk strenge technici die niet te beroerd zijn om te zeggen waar het op staat.

Vergelijkingen zoals het youtube clipje zijn best aardig en kunnen "iets" vertellen...maar hetzelfde mondstuk gebruiken op verschillende saxofoons is niet altijd recht doen aan het instrument. Ik was vorige week in Deventer om alle mogelijke mondstukken uit te testen op mijn nieuwe "Adolphe Sax & Cie" saxofoons omdat ik merkte dat ik met Otto Link niet lekker zat. Bij mijn LC Sax saxofoons past een OL dan wel prima. Uiteindelijk 4 prachtige mondstukken geselecteerd die ik erg goed vond bij die saxofoons.

Als ik mijn nieuwe AS&Cie saxofoons tov een The Martin zou zetten met een OL, dan zal de Martin winnen. Als ik echter bijvoorbeeld één van de Drake mondstukken zou gebruiken op de AS&Cie, dan is die Martin weggeblazen.

Een andere opmerking die velen negeren: oude toeters zouden veel duurzamer zijn...ze gaan vlot 50 jaar mee...maar ze zijn dan ook al vaak 2 tot 4 maal in revisie geweest.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Espresso

Jah duh, dat is niet fair.
Jou Adolphe Sax heeft wat design vernieuwingen met de juiste keuze van de materialen waardoor het 'simpelweg' een verbetering is.

Maar goed je moet weten waar je zoekt. Er zijn hele goede fabrieken en hele slechte fabrieken.

De eerste keuze is wil je een Selmer, Yamaha of Yanagisawa kloon/geluid.

In China spreken we van kwaliteit A,B,C,D. Een fabriek kan dus dezelfde sax in verschillende kwaliteiten afleveren.

Zelfde model en bouw maar verschillende materialen. A is het beste en D is budget.

Als je minder risico wilt lopen is Taiwan een veiligere keuze.
Als je weet welke fabriek uit China dan is het wel okay.

1 laatste opmerking. De sax bij aankomst even geheel afstellen.
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Shofar

Quote from: Espresso on 27 February 2013, 20:32:23
Jah duh, dat is niet fair. Jou Adolphe Sax heeft wat design vernieuwingen met de juiste keuze van de materialen waardoor het 'simpelweg' een verbetering is.

Niet fair? Ik kom net te vertellen dat als ik een Otto Link op mijn AS&Cie zet, The Martin met Otto Link toch lekkerder klinkt. Als ik echter een Drake gebruik is de AS&Cie lekkerder. Ik denk dat iedereen doorgaans in de eerste plaats zal oordelen op klank, daarna pas op speelgemak en juistheid. In het eerste oordeel ben je dus met gelijke wapens
aan het oordelen. Luisterend naar youtube clipjes kan je ook niet verder oordelen dan dat - tenzij de speler opmerkingen maakt.
Wil je iets weten, specifieke vragen? Contacteer me rechtstreeks - ik volg niet altijd alle berichten op!
I play Adolphe Sax & Cie tenor Dinant - Conn Ladyface alt - belachelijk veel soorten mondstukken, rieten en rietbinders

Koen88

ik speel al een aantal jaar op een (taiwanese) Cannonball alt en nu heb ik een Jupiter te leen. geen problemen. spelen goed klinken goed. en na 1.5 jaar flink bespeeld te zijn had de alt nauwlijks slijtage en hoefde er ook weinig aan bij te stellen.
Alten| Selmer Sa 80 II. |Cannonball Big Bell
C-Melody| Martin Handcraft Stencil uit ca. 1923|
Tenor| Amati Toneking (1960-1670)| Mondstuk

Espresso

Haha met 'niet fair' heb ik je kunnen stangen. Was eigenlijk een beetje jaloers omdat ik weet dat ie met het juiste metalen mondstuk een stuk lekkerder klinkt dan mijn Martin..

...shit...zeg ik dat nou echt....

Maar het geheim zit hem in de maker. Ik kan niet wachten op het geluid van de eerste toeters van Belgische bodem...

Gewoon een goeie sax ontwerp. De taiwanese fabrikant heeft er heel veel bijgeleerd.
En eigenlijk noem je dit gewoon een nieuw verbeterd ontwerp die geheid gekloond gaat worden.

Zeg niet dat die Martin slecht speelt. Maar je moet erop 'leren spelen'. Daar zit hem ook de charme in.
THE Martin tenor met Otto Link 8*

the martin

En om op de oorspronkelijke vraag terug te komen.

Ik denk dat het probleem qua onderhoud hem zit in de slechte materialen van te goedkope toeters. Zeg maar de 200 euro toeters.
Met de mauriats, la mondjes, System 54 etc zou ik geen hogere kosten verwachten..
Mogelijk moeten ze wat vaker afgesteld worden, m[size=78%]aar de vraag bij de reparateur neerleggen voor aanschaf geeft zekerheid[/size]

Shofar

Quote from: Espresso on 27 February 2013, 23:16:53
Haha met 'niet fair' heb ik je kunnen stangen.
:P

Quote from: Espresso on 27 February 2013, 23:16:53Was eigenlijk een beetje jaloers omdat ik weet dat ie met het juiste metalen mondstuk een stuk lekkerder klinkt dan mijn Martin..

Ik heb zelfs geen metalen mondstuk nodig - zitten bijzondere mondstukken tussen die Drakes. Eéntje klonk feller dan een varken die een gedwongen (zonder verdoving) castratie ondergaat...voor eboniet kan dat tellen... Er zit ook een heerlijk donker en edgy mondstuk bij: Son of Slant

Quote from: Espresso on 27 February 2013, 23:16:53
...shit...zeg ik dat nou echt....
Jahaaa

drietenor

Quote from: Shofar on 28 February 2013, 17:10:13zitten bijzondere mondstukken tussen die Drakes. Eéntje klonk feller dan een varken die een gedwongen (zonder verdoving) castratie ondergaat...

Jahaaa dat begint erop te lijken, ik neem op de saxforumdag een Dukoff tenormondstuk mee om uit te testen op een AS&CIE en dan lang zal ie leven op zijn Texaans spelen.

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

the martin

En dan vergelijken we hem met mijn TMT
Mijn TMA zal dan waarschijnlijk nog niet klaar zijn helaas