Main Menu

Zuiverheid/intonatie/klank

Started by gOldenlOve, 21 March 2013, 20:11:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

gOldenlOve

Hoi allemaal :)

Ruim 1,5 jaar speel ik op een Yanagisawa A991 met Selmer C* mondstuk en VanDoren rieten (sterkte 3). Mijn probleem is dat ik totaal niet zuiver ben bij alle tonen boven de G (met octaafklep). Mijn D, E en F klepjes heb ik al afgeplakt met leukoplast zodat ze iets minder ver open gaan maar dat helpt minimaal. Vooral mijn B is heel erg onzuiver. Dit hoor ik ook meteen bij orkestrepetities. Maar, alles vanaf de G naar beneden is wel zuiver. Hebben jullie nog tips om mijn hoge noten lager te intoneren? Eventueel met hulpkleppen? Ik zit voor de hoge noten al aan m'n max qua embouchure betreft.

Daarnaast heb ik nog een vraag, hebben jullie nog tips om de toon ronder/warmer te krijgen. Op dit moment is het namelijk nogal scherp  :-[. Het kopen van een ander mondstuk lukt helaas niet daar het niet mijn eigen saxofoon/mondstuk is. Ik probeer zo veel mogelijk te spelen met een "o" vorm in mijn mond, maar als mijn mond moe wordt lukt dat soms niet altijd.

Ik hoop zo dat jullie nog tips en trucs hebben! :)
Marianne

Pieter

Wanneer je hoge Cis, D, Dis speelt moet je altijd je onderhand erbij nemen. Je sluit dan dus ook de kleppen f, e en d. Dat maakt je toon niet alleen lager, maar ook veel mooier van klank. Verder moet je je realiseren dat het goed intoneren en mooie hoge noten spelen een kwestie van jaren is.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

the martin

Wat is onzuiver? Te hoog te laag?

Klinkt als een prima moment om aan voicings te gaan werken...
Stand van de keel ten opzichte van de noot die je speelt..

ikJaap

Marianne vraagt om tips om hoge noten lager te kunnen intoneren :)

Ik loop eigenlijk tegen hetzelfde aan als jij, Marianne. In mijn zoektocht naar een 'oplossing' ben ik wel bij het volgende gekomen, waarvan ik merk dat het erg helpt.

Ten eerste is ademsteun erg belangrijk. Met een goede ademsteun hoef je minder spieren aan te spannen rond je hals, nek en mond om (hoge) tonen eruit te krijgen. Want dat is het belangrijkste: probeer de spieren rond je keel en nek ontspannen te houden.

Mocht je ademsteun een beetje onder de knie hebben, dan moet je eens een melodietje (wat je wel eens speelt) proberen te zingen. Let daarbij op dat als de tonen hoger worden, je de spieren rond je nek niet extra gaat aanspannen en je keel niet kleiner maakt. Dit is echter wel verleidelijk, en heb ik zelf ook lang gedaan (en doe het nog erg vaak). Probeer het hogere zingen alleen met behulp van je strottenhoofd te bereiken, en probeer dus andere spieren rond je keel, nek en mond ontspannen te houden. Dan zul je met het zingen al merken dat je klank voller blijft.

Probeer ditzelfde ook met het spelen op je saxofoon. Dus zoals gezegd: probeer zoveel mogelijk spieren ontspannen te houden in je nek, keel, enzovoort. Dan zul je ook merken dat je klank rijker en voller wordt en dat de hoge tonen minder ver afwijken. Soms helpt het bij mij ook om tijdens het spelen me in te beelden dat ik het aan het zingen bent.

Maar, zoals Pieter ook aangeeft, dit is een kwestie van veel oefenen en ik heb het zelf ook nog lang niet helemaal goed onder de knie. Succes :)

Pieter

Wanneer je hoge D echt extreem te hoog is, kun je de lage C klep iets naar beneden schroeven.
Verder moet je gewoon veel op een stemapparaat spelen. Het draait voornamelijk om klankvoorstelling. Je moet de toon die wilt hebben in je hoofd horen voordat je hem speelt. En je embouchure moet goed ontwikkeld zijn om uberhaupt goed te kunnen intoneren. Je kaken moeten ontspannen zijn. Wanneer je ook maar een beetje gespannen bent ga je harder knijpen en dan wordt je toon hoger. Dit lost allemaal op door heel veel te spelen en veel geduld te hebben.
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

gOldenlOve

Dankjulliewel voor de reacties :)
Ik ben inmiddels op het stemapparaat gaan spelen en oefen veel op klank en intonatie van hoge tonen.

Daarnaast let ik er goed op of mijn spieren rond mijn keel, nek en mond zoveel mogelijk ontspannen zijn. De ene keer lukt het heel goed en de andere keer totaal niet maar dat zal een kwestie van oefenen zijn ;)

Zoot

Quote from: gOldenlOve on 26 March 2013, 10:28:02maar dat zal een kwestie van oefenen zijn ;)

nee, nee,...........  D R I E    O'S:D

DaKnoodle

Quote from: Zoot on 26 March 2013, 11:34:17
Quote from: gOldenlOve on 26 March 2013, 10:28:02maar dat zal een kwestie van oefenen zijn ;)

nee, nee,...........  D R I E    O'S:D

Dubbele ontkenning is ook een ja!
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

the martin

Of BOE natuurlijk....
Bewustzijn, oefenen, ervaring

drietenor

De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

niesten

Wat een hoop DLA, zeg .... OOO, BOE, OBK, .... :o :P

(DLA=Drie Letter Afkorting)

Jeroen Goedhart

wat de embouchure betreft is het meeste al gezegd denk ik maar je had ook nog een vraag over het dunne geluid.
Je speelt al op een Vandoren 3. Maar je hebt meerdere rietkeuzes/ merken. Naast het kopen van een ander mondstuk kan je ook al heel erg veel winnen door daar eens te gaan zoeken.
Probeer eens andere rieten uit .Vandoren is al redelijk klassiek te noemen ( tenminste als je de standard rieten hebt, blauwe verpakking dacht ik ) , maar je zou ook eens naar Legere kunnen gaan kijken. Die zijn erg rond kwa klank en klinken lekker vol. Alleen zijn het geen houten maar kunststof rieten.
http://www.saxshop.nl/contents/nl/p53.html
Daarnaast kan je ook Rigotti ( zeg ik het zo goed :)  ) proberen, die zijn ook ronder wat klank betreft.
Kom je daar niet uit zou je ook nog andere rietbinders kunnen proberen. B&G zijn daar best oke in.
http://www.saxshop.nl/contents/nl/d25_rietbinder.html
Die halen de boventonen er wat uit. Als je geen geld wil uitgeven daaraan kan je ook dikkere tie-ribbs gaan uitproberen. Gewoon bij de gamma halen om je riet en mondstuk spannen en blazen maar. Knip wel even het overtollige materiaal weg  ::). Ik heb daarmee best wel lang mee gespeeld en het beviel prima. Bij mij zaten er 3 ribs over het tenor mondstuk.
Succes met je zoektocht  ;)

the martin

Ik vind 1,5 jaar ervaring erg weinig...
Ga nog niet experimenteren...
Veel blazen, bewust blazen, en nog meer blazen....

Arn0

Quote from: the martin on 28 March 2013, 00:05:03
Ik vind 1,5 jaar ervaring erg weinig...
Ga nog niet experimenteren...
Veel blazen, bewust blazen, en nog meer blazen....
Maak het inderdaad niet te bont met experimenteren.... maar pas ook op dat je niet gedemotiveerd raakt door materiaal dat niet goed bij je past.

gOldenlOve

Haha, volgens mij denken jullie dat ik nog maar 1,5 jaar in totaal speel. Nee, ik speel zo´n 7/8 jaar sax nu en daarvan 1,5 jaar op m'n Yanagisawa ;)

Maar ik kan al een hele boel met de bruikbare tips die ik hier lees :)