Author Topic: mdf polsters  (Read 41973 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: mdf polsters
« Reply #15 on: 06 April 2013, 00:46:49 »
Ik heb ooit trespa gebruikt in plaats van mdf. Dat is mooi hard materiaal en ook goed waterbestendig.
Het ziet er wel uit als heel nauwkeurig freeswerk.

Trespa is een prima grondstof, maar de hechting aan siliconen is niet voldoende doordat het graffiti bestendig is. De vezelige structuur van MDF versneld ook het uitharden.

Het freeswerk is met een laser gedaan.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #16 on: 12 April 2013, 11:29:22 »
De truc is dat de siliconen juist aan het toongat plakken.

Had Selmer niet al zoiets bedacht? De lederen ringen op de toongatranden en metalen "pads" in de kleppen?
Die TopTone pads uit Groningen, dacht ik, werden decenia geleden al uitgevonden door Selmer Bundy. De Ajust-A-Pad.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #17 on: 12 April 2013, 13:35:15 »
Nee, al die voorbeelden gaan over voorgevormde pads, die in de saxofoon geplaatst worden en een klein beetje ingedrukt.
Bij dit systeem wordt de luchtdichte afsluiting in vloeibare vorm in de saxofoon geplaatst om in de goede vorm uit te harden. Een heel ander principe.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #18 on: 12 April 2013, 17:54:28 »
Nico Bodewes, geen onbekende in saxofoonland, heeft  me een Selmer met lederen ringen op op de toongatrand laten zien. Niks voorgevormde pads. Nou drietenor weer.

Zoot

• Guest
« Reply #19 on: 12 April 2013, 23:44:21 »
leer is juist het probleem
Nadat ik twintig jaar geleden met een afrikaanse saxofonist had gesproken over hoe vaak je je polsters moet vervangen in de tropen heb ik altijd naar oplossingen gezocht die langer goed blijven.
  Kom je ze ook beluisteren en bekijken zondag?
Dutch wooden sax pad

Zoot

• Guest
« Reply #20 on: 12 April 2013, 23:57:47 »
Nico Bodewes, geen onbekende in saxofoonland,

zegt mij niks....   maar je bedoeld waarschijnlijk deze?
#Invalid YouTube Link#  haha F A N T A S T I S C H

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #21 on: 13 April 2013, 08:38:06 »
Nico Bodewes, geen onbekende in saxofoonland, heeft  me een Selmer met lederen ringen op op de toongatrand laten zien. Niks voorgevormde pads. Nou drietenor weer.

Dat is de padless saxophone van Buescher, uitvinding gebruikt in sommige versies van de  Selmer Signet. Zolang de leren ringen niet in een vloeibare vorm in de saxofoon worden ingebracht is het een ander principe.
De constructie van de messing rand waarin de leren ringen zitten is een kunststuk op zich.
De padless saxophone heeft het nadeel dat het razend moeilijk is om hem goed sluitend te krijgen. Een vriend van mij heeft er een en kan hem alleen bespelen in een heel nauw temperatuur gebied. Het uitzetten van metaal door temperatuur is al voldoende om de saxofoon niet goed te laten sluiten. Een mooie uitvinding maar een beetje onpraktisch in het gebruik.
Ze zijn maar een half jaar gemaakt, en behoren tot de zeldzaamste saxofoons. In Breda, de hoofdstad van de oude jazz, ken ik er maar twee.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #22 on: 13 April 2013, 12:38:26 »
Drietenor heeft gelijk. Het was de padless. Bodewes is ook van mening dat het een mislukt principe.

Zoot

• Guest
« Reply #23 on: 18 April 2013, 20:45:02 »
In Breda, de hoofdstad van de oude jazz, ken ik er maar twee.
   ???   ;) loop je de boel weer te stangen  ;) of is dat echt zo...    ???

Dé Dutch Wooden Sax Pad staat op z'n plekje,.... nog bedankt.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #24 on: 18 April 2013, 21:38:04 »
Eentje staat er op een site:

http://www.brameigemanmuziek.nl/assets/images/Instrumenten/Gebruikt/Saxofoons/Padless-Selmer-altsax-(1).jpg

En de andere is van een tenorist waarmee ik in de all time music band heb gespeeld.

En aankomende hemelvaart weer een halve week jazz festival.
In de parade daarvan speel ik bariton.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #25 on: 22 April 2013, 16:48:11 »

Dat is de padless saxophone van Buescher, uitvinding gebruikt in sommige versies van de  Selmer Signet. Zolang de leren ringen niet in een vloeibare vorm in de saxofoon worden ingebracht is het een ander principe.
De constructie van de messing rand waarin de leren ringen zitten is een kunststuk op zich.
De padless saxophone heeft het nadeel dat het razend moeilijk is om hem goed sluitend te krijgen. Een vriend van mij heeft er een en kan hem alleen bespelen in een heel nauw temperatuur gebied. Het uitzetten van metaal door temperatuur is al voldoende om de saxofoon niet goed te laten sluiten. Een mooie uitvinding maar een beetje onpraktisch in het gebruik.
Ze zijn maar een half jaar gemaakt, en behoren tot de zeldzaamste saxofoons. In Breda, de hoofdstad van de oude jazz, ken ik er maar twee.

Niet alleen in sommige versies van Selmer Signet, maak ik voorzichtig op uit de tekst en fotos op blz 66 e.v. in "Vintage Selmer Saxophones" van Ludwig Toepfer.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #26 on: 04 September 2013, 21:49:07 »
Vorige week viel er een leren polster uit de A-greep cup van mijn Hohner President tenor.
Deze was een jaar of vier geleden nieuw erin geplakt door een Duits bedrijf.
Kan gebeuren.

Gelijk er  een mdf polster ingezet.
Normaal met leren polsters moet je ze allemaal tegelijk vervangen omdat leren polsters na inzetten gaan werken door het vormen van een ring in het vilt.
Gelukkig hoeft dat niet met mdf polsters.

Na uitharden van de polster speelt de saxofoon makkelijker.
Het verschil zit in het tweede octaaf bij de overgang van de octaafkleppen. De rest van het bereik is hetzelfde gebleven.
Normaal moest ik hier mijn embouchure een beetje aanpassen om de klank gelijkmatig te houden.
Nu is dit niet meer nodig, wat meer speelgemak geeft.

De verklaring die ik kon bedenken is dat de mdf polster in de A-greep cup iets meer reflecteert dan de vervangen leren polster. Normaal smeer ik een laagje siliconenkit op het midden van de mdf polster om dat te compenseren, maar daar was ik bij deze polster nog niet aan toegekomen.

Misschien een goed idee om meer reflectie te gebruiken op de twee laatste polsters die open zijn bij de octaafklepovergangen, de lage C en de A.

Of wordt dat al toegepast?

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #27 on: 19 November 2013, 22:51:33 »
De uitvinder van de leren polster gevuld met vilt is Ivan Mueller zo rond 1810.
Hiermee maakte hij de eerste echte clarinet mogelijk die als niet zo belangrijke nieuwlichterij werdt ontvangen door de muzikale wereld.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #28 on: 23 January 2014, 12:29:50 »
Bestaat er al een filmpje op Youtube over de fabricage van de mdf polsters? Want het siliconen-pasta gedoetje is me nog steeds niet duidelijk. Uit de beschrijving van Drietenor maak ik op dat de siliconen-pasta ring aan de toongatrand vastzit; uitwendig neem ik aan. Uit reactie 3 maak ik e.e.a. in elk geval op. In mijn voorstelling is dat het padless principe met andere materialen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #29 on: 23 January 2014, 13:33:25 »
Tijdens het drogen zitten de siliconen vast aan de rand van het toongat. Daarna trek je ze ervan af zodat de siliconen aan het mdf in de cup blijven zitten en niet meer aan het toongat.
De siliconen hebben dan omgekeerde vorm van de toongatrand zodat de afsluiting perfect is.
Om dat te kunnen doen heb je siliconen nodig die beter aan MDF dan aan metaal blijven plakken. Omdat er veel soorten MDF en siliconen bestaan is het even zoeken naar de goede combinatie en werkwijze.
Door het overlijden van een famillid staat het project even stil.