Author Topic: mdf polsters  (Read 41974 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
mdf polsters
« on: 02 April 2013, 17:53:10 »
Na drie en half jaar knutselen aan mijn laatste uitvinding ben ik er tevreden over.
Het zijn mdf polsters voor saxofoons, nee het is geen 1 april grap, ik heb speciaal een dag gewacht.
Nadat ik twintig jaar geleden met een afrikaanse saxofonist had gesproken over hoe vaak je je polsters moet vervangen in de tropen heb ik altijd naar oplossingen gezocht die langer goed blijven.
Alle huidige kunststof polsters hebben het nadeel dat ze alleen goed werken op een glad geveild toongat. Dat betekend dat je ze niet kan gebruiken voor oude saxofoons die al tot het maximum gevijld zijn.
Toen kwam het simpele idee: waarom maak je geen polster ter plekke in de saxofoon en laat deze uitharden in de gewenste vorm? Het antwoord kwam na 57 prototypes.
Een mdf profiel met een siliconen ring van ongeveer 1 mm dik. Het sluit goed af en je kan het geluid een beetje sturen door de reflectie van de polster in te stellen.
De overblijvende prototypes zijn nu te koop op Ebay aanbieding nummer:

261194939376

(Ebay openen, nummer ingeven en zoeken indrukken)
Er staat ook een gebruiksaanwijzing bij.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Maaarten

• Member
  • *
    • http://www.flickr.com/photos/48214269@N08/
Re: mdf polsters
« Reply #1 on: 02 April 2013, 20:11:36 »
mdf is toch ontzettend gevoelig voor vocht? Het idee is wel mooi.

Ik snap nog niet hoe je nu iets vormt naar het toongat.
Het idee van een polster gieten voor een toongat is wel leuk!

Zoot

• Guest
« Reply #2 on: 02 April 2013, 21:41:17 »
een laagje plasticfolie ( zwarte vuilniszak wil heel goed )  over de siliconenkit voorkomt dat het vastplakt aan de toongatrand en plakt niet aan siliconenkit,... dus na droging prima te verwijderen...  of de toongatrand dunnetjes insmeren met vaseline....   idem effect...

maar
mdf is toch ontzettend gevoelig voor vocht? 
  lijkt mij ook,....  kun je ze niet uit kunststof stansen ???

maar eh eh Chapoo...   :D

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #3 on: 02 April 2013, 22:43:29 »
Je hebt verschillende soorten mdf. Degene die ik heb gebruikt is een waterbestendige custom soort die ze speciaal voor dit project in een 4 mm dikte hebben gemaakt (was niet standaard te krijgen). Deze kan je rustig gebruiken om een zwembad mee te maken.

De truc is dat de siliconen juist aan het toongat plakken. Dan zit de polster op de goede plek als je de applicatuur op de polster wil lijmen. Daardoor weet je dat de polster goed afsluit en op de goede positie op de appllicatuur zit. Je kan zelfs de hoogte van de polster in de cup afstellen.

Dit zorgt ervoor dat er veel minder precisie nodig is om de polster te plaatsen, volgens de stelregel:
vermijd nauwe toleranties. En daardoor is het zo eenvoudig dat het een DIY methode is.

De siliconen ring wordt aan drie zijden gevormd.
Twee kanten zijn van de polster en een kant gedeeltelijk van het toongat en gedeeltelijk door de siliconen af te strijken langs de bovenkant van de polster en de staande buitenkant van het toongat.
De vierde zijde aan de binnenkant is vrij. Als er hier teveel silconen zit dan is het na het uitharden weg te halen met een naald.  Op deze manier hou je een perfect gevormde ring over.

Vandaar dat het een siliconen MIP MDF polster is.
MIP: molding in place
MDF: medium density fiber board

Maar ik noem ze Dutch wooden saxophone pads, omdat ik dat leuk vindt.

Als je deze polsters wil stansen dan betaal je je blauw aan mallen, je hebt er ongeveer 36 nodig.

En ik heb nog een paar versies geprobeerd met verschillende soorte folie op de siliconen, maar het was gedoe.

Zoot

• Guest
« Reply #4 on: 02 April 2013, 23:37:48 »
Demonstratie op SFM 2013?

( ik zou dan graag 1 Dutch Wooden Sax Pad ( 1tje, niet een set. ) met gesigneerde gebruiksaanwijzing willen hebben voor mijn verzameling ...   ???

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #5 on: 03 April 2013, 15:11:38 »
Een demonstratie van 15 minuten op SFM 2013 behoort tot de mogelijkheden, er zijn natuurlijk een paar buitensporige eisen:

-opname in het officiele programma
-een tafel
-een werkend stopkontakt
-een glas

En een gesigneerde Dutch wooden sax pad maatje 48 voor de verzameling is ook bespreekbaar

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #6 on: 03 April 2013, 15:37:13 »
Een demonstratie van 15 minuten op SFM 2013 behoort tot de mogelijkheden, er zijn natuurlijk een paar buitensporige eisen:

-opname in het officiele programma
-een tafel
-een werkend stopkontakt
-een glas

En een gesigneerde Dutch wooden sax pad maatje 48 voor de verzameling is ook bespreekbaar

Officieel in het programma?  Bij deze!

In de zit-ruimte is plek genoeg voor een tafel naast de ruilhoek

Stopcontact is ook in de buurt en er is een kast vol glazen, dus

KOM!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #7 on: 03 April 2013, 17:02:45 »
Ok, hoe laat?

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #8 on: 03 April 2013, 17:08:16 »
Wanneer je maar wil, het is in een andere ruimte dan waar de workshop is.

Ik denk dat 15.00 uur een goed moment is.
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #9 on: 04 April 2013, 01:00:41 »
Als gastcolumnist heb ik ook een verhaaltje over de polsters op Bassic sax gezet.
Aan de andere kant van de plas weten ze het nu ook.

http://bassic-sax.info/blog/

Zoot

• Guest
« Reply #10 on: 04 April 2013, 13:22:30 »
Als gastcolumnist heb ik ook een verhaaltje over de polsters op Bassic sax gezet.
Aan de andere kant van de plas weten ze het nu ook.

maar de :-*  Primeur was hier, SaxForum.nl 2 April 2013 ( dat heb je toch wel op Bassic Sax gezet mag ik hopen......   :-\

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #11 on: 04 April 2013, 16:03:18 »
Er staat daar 3 april, denk ook aan het tijdsverschil.
Het was helaas net geaccepteerd voordat de demonstratie op SFM 2013 rond was, dus ik verwacht de 14e geen massa's Noord Amerikanen.

Offline johanj

• Member
  • *
  • Als niemand op mij let speel ik zulke mooie noten!
    • basensax
« Reply #12 on: 05 April 2013, 16:21:05 »
Drietenor al bij voorbaat applaus voor deze innovatie. Ik ben erg benieuwd.
Ik heb ooit trespa gebruikt in plaats van mdf. Dat is mooi hard materiaal en ook goed waterbestendig.
Het ziet er wel uit als heel nauwkeurig freeswerk.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #13 on: 05 April 2013, 22:54:00 »
Dat wil ik zien. Klinkt erg goed, toch maar proberen die afspraken opzij te zetten en richting SFM afreizen.

en euh met een glas bedoel je een 'glas verkeerd gebrouwen maar oh zo lekker belgisch bier'?  ::)
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #14 on: 06 April 2013, 00:25:21 »
Prima dat je komt, dan kan je gelijk uitleggen door welke opmerkelijke gebeurtenissen het mogelijk is, om in een zin belgisch en verkeerd gebrouwen bier te gebruiken.
Want als er iets is dat onze zuiderburen serieus nemen, na het wielrennen, is het toch wel de bier nijverheid.