Je hebt verschillende soorten mdf. Degene die ik heb gebruikt is een waterbestendige custom soort die ze speciaal voor dit project in een 4 mm dikte hebben gemaakt (was niet standaard te krijgen). Deze kan je rustig gebruiken om een zwembad mee te maken.
De truc is dat de siliconen juist aan het toongat plakken. Dan zit de polster op de goede plek als je de applicatuur op de polster wil lijmen. Daardoor weet je dat de polster goed afsluit en op de goede positie op de appllicatuur zit. Je kan zelfs de hoogte van de polster in de cup afstellen.
Dit zorgt ervoor dat er veel minder precisie nodig is om de polster te plaatsen, volgens de stelregel:
vermijd nauwe toleranties. En daardoor is het zo eenvoudig dat het een DIY methode is.
De siliconen ring wordt aan drie zijden gevormd.
Twee kanten zijn van de polster en een kant gedeeltelijk van het toongat en gedeeltelijk door de siliconen af te strijken langs de bovenkant van de polster en de staande buitenkant van het toongat.
De vierde zijde aan de binnenkant is vrij. Als er hier teveel silconen zit dan is het na het uitharden weg te halen met een naald. Op deze manier hou je een perfect gevormde ring over.
Vandaar dat het een siliconen MIP MDF polster is.
MIP: molding in place
MDF: medium density fiber board
Maar ik noem ze Dutch wooden saxophone pads, omdat ik dat leuk vindt.
Als je deze polsters wil stansen dan betaal je je blauw aan mallen, je hebt er ongeveer 36 nodig.
En ik heb nog een paar versies geprobeerd met verschillende soorte folie op de siliconen, maar het was gedoe.