Author Topic: Ik stel me even voor!  (Read 1811 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Eiram

• Member
  • *
Ik stel me even voor!
« on: 07 April 2013, 14:04:56 »
Hoi allemaal, nieuw op dit forum wil ik me even voorstellen. Ik ben Marie en tot gisteren heb ik mijn saxofoon een dikke 12 jaar niet meer aangeraakt. Heb als klein meisje 6-7 jaar gespeeld, maar helaas klassiek en dat vond ik niet leuk, ik was vooral aan het einde totaal niet meer gemotiveerd.
Nu wil ik het weer op gaan pakken! Wel wil ik er compleet de andere kant mee op. Ik wil super graag jazz/pop/funk gaan spelen en graag improvisatieskills ontwikkelen. Wanneer je altijd van bladmuziek hebt gespeeld of speelt word je zo beperkt. Heel zonde dat ik dat nooit heb geleerd. Goed dat ik een aardige basis heb..en ik hoop dat ik er wat van ga bakken! Wanneer iemand tips heeft...

Mijn sax ligt nu bij de saxdokter..nog even wachten dus! Dan ga ik op speurtocht naar een ander mondstuk dat beter bij me past! Ik hoop hier handige informatie te kunnen vinden en enthousiastelingen te kunnen 'volgen'.

Groeten Marie

Zoot

• Guest
Re: Ik stel me even voor!
« Reply #1 on: 07 April 2013, 14:39:37 »
en graag improvisatieskills ontwikkelen. Wanneer je altijd van bladmuziek hebt gespeeld of speelt word je zo beperkt.

net op tijd,... inschrijven kan tot 22 april...
https://www.coursera.org/course/improvisation

:-*   veel ♫♪ ToETerRRrrr PleZier ♪♪
welkom    hier             8)  TOet toEt grOEt vAn ZOoT   8)

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
« Reply #2 on: 07 April 2013, 16:00:03 »
Hi Marie, aan je saxforumnaam kan ik zien dat je graag de andere kant uit wil gaan.
En een ander mondstuk is dan best handig. Natuurlijk heb je wel wat embouchure nodig voordat je een beetje een mondstuk kan uitzoeken dat bij je past. Hoe ga je dat doen?
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #3 on: 07 April 2013, 17:21:27 »
Welkom op dit informatieve en leuke forum Marie.
Ik kan me voorstellen dat je nu nog een voor klassieke muziek geschikt mondstuk hebt, en dat je wat 'ruigers' wilt.
Ik zou zeggen eerst weer lekker blazen, de mondspieren weer trainen, embouchure ontwikkelen en daarna eens naar een saxwinkel om een heleboel mondstukken uit te proberen.
Zelf heb ik me voorgenomen dit jaar - mijn eerste - op m'n Selmer C* te blijven blazen, al zit ik al stiekem aan een metalen Otto Link te denken...
Wat heb je voor een sax?
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #4 on: 07 April 2013, 20:08:36 »
Welkom Marie!

Ga lekker shoppen, rondkijken en uitproberen.
En als je embouchure weer een beetje op peil is ga je echt een nieuw mondstuk kopen.

Kom gezellig naar de SaxForumMeeting in Utrecht, veel saxofonofielen en instrumenten & mondstukken die je kan proberen. 8)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline CynthiaM

• Member
  • *
« Reply #5 on: 07 April 2013, 21:47:31 »
Hoi Marie
Gefeliciteerd met je herontdekte hobby.Improvisatie is vooral een kwestie van durven. De vaardigheid komt met de tijd. Er zijn trouwens een paar leuke boeken om je op weg te helpen. Maar belangrijkste is dat je de juiste toonsoort hebt. En dan gewoon varieren op de toonladder.
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Offline MMonroe

• Member
  • *
« Reply #6 on: 08 April 2013, 13:11:22 »
Van harte welkom!
Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

Offline Eiram

• Member
  • *
« Reply #7 on: 08 April 2013, 14:11:48 »
Leuk om al zoveel leuke reacties van jullie te ontvangen! Eiram is trouwens mijn naam achterstevoren.. ;)
Ja, ik ga eerst lekker proberen! Toonladders zijn nooit mijn sterkste punt geweest moet ik bekennen dus daar ligt nog een uitdaging. Gelukkig heb ik best een goed gehoor (door het zingen wat ik doe) en ik hoop daar ook een eind mee te kunnen komen. In combinatie met wat leuke sheet muziek..en inderdaad wat meer durven te 'spelen'.
Balen dat het dan toch tot 16 april duurt voordat die sax terug is.
Ik heb mijn sax ooit van mijn vader gekregen, het is wel een china sax: vespro als ik het goed heb. Prima voor nu, maar moest ik echt helemaal goed gaan straks weet ik maar nooit waar ik toe in staat ben ;)

Offline tinkle

• Member
  • *
« Reply #8 on: 09 April 2013, 17:49:41 »
Welkom Marie!

Jammer dat je sax tot 16 april weg is, want das net te laat voor de saxforummeeting in Utrecht dit weekend..
Sinds 29-12-2012: Selmer Reference 54 Hummingbird, Selmer C*, 3

Zoot

• Guest
« Reply #9 on: 09 April 2013, 21:46:42 »
Jammer dat je sax tot 16 april weg is, want das net te laat voor de saxforummeeting in Utrecht dit weekend..
das jammer inderdaad .,,,... dan kunnen we die van jou niet uitproberen( en afkraken   :-\ )... maar als je je mondstuk wél meeneemt zijn er genoeg saxen om eens te testen...    :D

Offline Eiram

• Member
  • *
« Reply #10 on: 13 April 2013, 19:50:34 »
Nou, ik denk dat ik eerst maar weer eens even wat moet gaan oefenen voordat ik op dat soort plekken gezien/gehoord durf te worden! Het is 12 jaar geleden he..zo niet langer! Dinsdag ophalen! :)

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #11 on: 13 April 2013, 22:08:57 »
Welkom bij de uitdaging en bij het saxforum.

Voor mij was het handig om even een stukje te horen van het stuk dat je oefent.
Ik viel ook heel snel terug op het klassieke ondericht. Het was een crime om dat eruit te slopen.

Als ik hoorde hoe het 'modern' of 'jazzy' gespeeld werdt kon ik het gelijk overnemen.
Heeft een jaar geduurd voordat ik 'buiten de maat' kon spelen, op gevoel dus.

Veel plezier met die toeter.
THE Martin tenor met Otto Link 8*