Author Topic: stukje improvisatie summertime.....shoot and i will duck!  (Read 2726 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline emdee

• Member
  • *
Wie wil schieten ....doe maar...
Maar ik hoop eigenlijk op wat opbouwende kritiek betreffende:
- sologedeelte
- recording....dit laatste omdat ik lig te haspelnellen met de instellingen, echo ReverseB etc... wie heeft er tips, ik gebruik adobe audition.

#Invalid YouTube Link#

Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Arn0

• Guest
Re: stukje improvisatie summertime.....shoot and i will duck!
« Reply #1 on: 11 May 2013, 09:31:49 »
Leuk!

-Ik zou veel minder echo toepassen. Je staat nu ver achter de band, om het zo maar te zeggen. Probeer ook je opname zo direct (droog)mogelijk te maken, dus met zo min mogelijk ruimte-invloeden. Dan heb je later meer mogelijkheden met galm.

-Qua solo kun je eens proberen om wat vrijer met het ritme om te gaan. Je timing is best goed, maar je speelt wel erg netjes die achtste-noten-swing. Op bijvoorbeeld Kind of Blue kun je mooi horen hoe solo's swingend en toch vrij kunnen zijn (ik vind dat iig erg mooi).

Arn0

• Guest
« Reply #2 on: 08 June 2013, 08:21:55 »
Ik vind het toch wel een beetje jammer van dit forum. Als het gaat over de vraag of je nu een plastic of een metalen haak aan je nekkoord moet hebben, dan levert dat een discussie op van veertien pagina's, maar als iemand advies vraagt over het daadwerkelijke spelen op een sax, dan blijft het nagenoeg stil...
(het feit dat de topicstarter zelf ook niet meer reageert is ook niet echt motiverend, da's waar).

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #3 on: 08 June 2013, 09:01:57 »
@arn0.    Ehh zonder schaampte kan ik bekennen dat je gelijk hebt ;-) het beetjenvrijentijd dat i,heb ben ik bezig met het instuderen van een japans stuk aK*te ima van misia.....ook hierbij loop ik weer aan tegen de recording. Heb goede hardwAre maar ben steeds aan het stoeien met de instellingen van adobe audition. Nog geen ideale balans tussen opname en efufecten gevonden. De opname van dit topic was voor mij een tijdsmoment; als ik m over een jaar weer opneem kan ik vergelijken om te zien of er enige voortgang is

Offline Jeroen Goedhart

• Member
  • *
« Reply #4 on: 08 June 2013, 10:21:32 »
Mark,

leuk opgenomen! Maar inderdaad wat Arno ook zegt. De band staat op de voorgrond. Je mag jezelf best wat meer laten horen, je speelt niet verkeerd. Zo af en toe hoor ik zelfs Charlie Parker deuntjes in je solo.
Als je wat minder reverb gebruikt zal je ook merken dat je sound wat steviger klinkt.
Voor de opnames pan ik mijn sax vaak ook een heel klein beetje uit het midden. Dan valt je eigen toeter wat minder weg in de mix.
Probeer inderdaad wat meer te varrieren met korte rifjes en thema's. Ga deze dan uitwerken en uitbouwen. Herhalen enz.
Dan wordt het voor de luisteraar nog interessanter. ( Heb ik ook pas geleerd  ;)   ).

Succes met je volgende opname!

Gr. Jeroen

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #5 on: 08 June 2013, 20:45:59 »
Netjes, en goed gespeeld.

Ik vind (mening)  dat je best wel wat meer "laid back"  mag spelen, je gaat bijna voor de maat uit, zeker bij dit nummer, een luie zomeravond, genieten, geen stress, om je heen kijken en de wereld zien als nieuw . . . met op de achtergrond de "hard times" die in 't verschiet liggen (hush little baby, don't you cry) en de hoop!

Kijk naar die zomeravond, voel de vreugde en ontspanning en probeer wat je voelt en ziet in je improvisatie te laten klinken!
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #6 on: 08 June 2013, 21:28:51 »
@JR Daar sla je de spijker op z'n kop! Ik ben inderdaad bezig geweest om zo goed mogelijk "op band" vast te leggen, de juiste noten in de juiste accoorden te duwen, dat dit ten kosten is gegaan van de vrije improvisatie. Ik merk dit zelf altijd als ik een opname terug luister waarop ik gewoon weg doodle...zonder echt de bedoeling te hebben een goede opname te maken....om de een of andere reden ben ik dan veel vrijer....meer ( gepast) uit de maat en vooral ook lekker foute noten welke extra charme toevoegen haha.

Offline JR

• de familie:
  • Member
  • *
« Reply #7 on: 09 June 2013, 13:15:01 »
Er bestaan geen foute noten . . eigen oplossingen wél ! ;)
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"