Author Topic: Ook gezwicht...  (Read 83040 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arn0

• Guest
Ook gezwicht...
« on: 11 May 2013, 00:38:03 »
...voor een tenor  :D

Ik was al zo enthousiast over m'n Jupiter alt, en ik ben minstens zo enthousiast over m'n tenor. Wederom een Jupiter (JP-789RL-D), en ook uit dezelfde lijn als de alt. Dus met een body van 'goudmessing', oftewel messing met meer roodkoper dan normaal.

Nu volgt natuurlijk de zoektocht naar het juiste mondstuk. Ik heb er vijf meegekregen om uit te proberen, dus daar zit wellicht wel wat leuks tussen.

Offline drietenor

• met dubbele embouchure
  • Member
  • *
  • anser custodis animus
Re: Ook gezwicht...
« Reply #1 on: 11 May 2013, 00:48:34 »
Welkom bij de tenoren

8) 8) 8)
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Arn0

• Guest
« Reply #2 on: 11 May 2013, 10:14:25 »
Welkom bij de tenoren

8) 8) 8)
Dank je :)

Pas iets van een uurtje gespeeld, en nu al verslaafd... ;)

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #3 on: 11 May 2013, 10:41:15 »
En weer een tenor erbij  :)
Wat zoek je in een mondstuk? Zwoel, power, vet, ...? En welke mondstukken ben je aan het uitproberen?
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Arn0

• Guest
« Reply #4 on: 11 May 2013, 10:56:53 »
Vet zwoele power is wat ik zoek ;)

Ik heb nu twee metalen en een ebonieten Berg Larsen, een metalen Lebayle Studio, een metalen Stewart Ellis (kopie van een BL, erg vet!), en nog een Rico Metalite.

Ik zal eens proberen wat op te nemen voor een vergelijk.

Offline Coen

• Member
  • *
« Reply #5 on: 11 May 2013, 11:57:20 »
Ben benieuwd naar je ervaringen!

Ik heb me voorgenomen dit eerste jaar op m'n Selmer C* te blijven blazen, en volgend jaar op zoek te gaan naar zwoele vette power  ;). Ik gebruikte die termen niet voor niets, en ben dus zeer benieuwd naar diverse ervaringen.

Het valt me ook op dat als ik bij bv. de Saxofoonwinkel op de site kijk ik meerdere merken zie waarover ik hier op het forum helemaal niets kan vinden. Johnshock, Brancher, Bari bv. Heeft daar niemand ervaring mee?
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Windbuil

• Member
  • *
« Reply #6 on: 11 May 2013, 12:10:28 »
Vet zwoele power is wat ik zoek ;)

Ik heb nu twee metalen en een ebonieten Berg Larsen, een metalen Lebayle Studio, een metalen Stewart Ellis (kopie van een BL, erg vet!), en nog een Rico Metalite.

Ik zal eens proberen wat op te nemen voor een vergelijk.

Welkom in de wereld van de echte saxen ;) ;)
Ik heb ter overname wat metalen Otto Link's variërend van 6* tot 10* en een ebo Berg Larsen met amerikaanse baan. Als u belangstelling hebt, PB me dan even.

@ Coen
Als ik u was, zou ik niet te lang (zeker geen jaar) op een Selmer C* blijven blazen. Althans, als u richting jazz/funk/pop wilt.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #7 on: 11 May 2013, 12:23:44 »
Dat is ook toevallig Arno!, sinds woensdag heb ik een tenorsax (ook een tenor type 789 echter normaal gelakt).
Welke mondstukken heb je mee gekregen?.

Ik heb me voorgenomen dit eerste jaar op m'n Selmer C* te blijven blazen, en volgend jaar op zoek te gaan naar zwoele vette power  ;). Ik gebruikte die termen niet voor niets, en ben dus zeer benieuwd naar diverse ervaringen.

Het valt me ook op dat als ik bij bv. de Saxofoonwinkel op de site kijk ik meerdere merken zie waarover ik hier op het forum helemaal niets kan vinden. Johnshock, Brancher, Bari bv. Heeft daar niemand ervaring mee?

Brancher maken een paar modellen en Bari wordt volgens mij wel veel gebruikt voor de sopraan. Beide fabrikanten maken goede mondstukken. Maar Johnshock heb ik geen idee. Je kan het beste er niks van af weten en puur op het gevoel af gaan ;)
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #8 on: 11 May 2013, 13:37:17 »
Welkom to the dark SIDE SOUND  8)

Tenzij je er gelijk verliefd op wordt

Laat je toch een goedkope goeie printen?
http://www.saxforum.nl/forum/diy-projecten/mondstuk-rpt-3d-printer/msg75333/?boardseen#new

http://www.thingiverse.com/thing:24519
 :-X
THE Martin tenor met Otto Link 8*

Arn0

• Guest
« Reply #9 on: 11 May 2013, 23:52:50 »

Mondstukken zijn zo persoonlijk dat je ze gewoon goed moet uit proberen. Een bepaald merk en type zegt natuurlijk wel wat over het geluid, maar of het je ligt en je die sound er ook uit kan halen weet je nooit van tevoren. Ook tipopeningen, als getal, zijn maar deels nuttig. Heel vaak zitten de fabrikanten er stevig naast met de maatvoering, dus daar moet je ook eigenlijk niet op afgaan. Daarbij is de opening niet het enige wat bepaalt hoe zwaar het mondstuk aanblaast.
Maar ik zal proberen mijn ervaringen enigzins te verwoorden als ik ze wat uitgebreider heb uitgeprobeerd.
Verder ben ik het met Windbuil eens; niet te lang op een C* blijven blazen als je liefde niet uitgaat naar het 'bravere' spel. ;)

Welkom in de wereld van de echte saxen ;) ;)
Ik heb ter overname wat metalen Otto Link's variërend van 6* tot 10* en een ebo Berg Larsen met amerikaanse baan. Als u belangstelling hebt, PB me dan even.

Dank je!
Ik hoop dat ik kan slagen met de mondstukken die ik nu heb, maar mocht dat niet het geval zijn, dan zal ik aan je denken ;)

Dat is ook toevallig Arno!, sinds woensdag heb ik een tenorsax (ook een tenor type 789 echter normaal gelakt).
Welke mondstukken heb je mee gekregen?

Ah, die 789GL heeft m'n broer ook. Is ook een lekkere sax. Sterker nog, doordat ik op zijn Jupiter had gespeeld wist ik opeens dat ik ook tenor wilde gaan spelen ;)
Vanmiddag hebben we even een vergelijk tussen de twee gedaan. Eigenlijk had ik niet echt verwacht dat er veel verschil tussen de twee saxen zou zijn. Het lijkt er namelijk op dat het enige verschil tussen de twee het kopergehalte van de body is. Maar we waren het er unaniem over eens dat die met meer koper ook echt vetter klonk. Maar er is dan ook best een prijsverschil...

Welkom to the dark SIDE SOUND  8)

Tenzij je er gelijk verliefd op wordt

Laat je toch een goedkope goeie printen?

The Dark Sound Rocks!

Printen is wel grappig, maar ik wil bij m'n nieuwe sax niet zo'n lelijk mondstuk ;)

Volgens mij ben ik stiekem al verliefd op het Stewart Ellis mondstuk, zoals ik al zei, een soort Berg Larsen kopie met een kopie Otto Link binder. Ik heb er eens wat metingen aan verricht omdat ik op het oog al zag dat de facing scheef was t.o.v. de tafel. En inderdaad, de metingen bevestigen dit. Maar ondertussen speelt dit mondstuk als een tierelier, dus...

Arn0

• Guest
« Reply #10 on: 15 May 2013, 21:23:11 »
Lastig hoor, een mondstuk uitzoeken...
De Berg Larsen die ik heb om te proberen zijn een 90 2 SMS, een 110 2 SMS en een ebonieten 100 2 M. De Lebayle is een metalen Studio 7. En dan heb ik nog een Rico Metalite M7.
Wat me bij deze mondstukken opvalt (bij de een meer dan bij de andere) is het gebrek aan power in het hoog (hoge Bb bijv.). Het Stewart-Ellis mondstuk heeft aanzienlijk meer power in het hoog. Echter met dat mondstuk is de stemming in het hoog weer wat lastiger (te hoog).
Nu heb ik altijd alt gespeeld, dus misschien ben ik wat feller hoog gewend?

Mondstukken moet je natuurlijk uitproberen, maar zijn er mensen met tips?

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #11 on: 16 May 2013, 00:06:22 »
Ontspannen leren spelen...
Let eens op de manier waarop je keel meespeelt (open is goed)
Adem steun
Experimenteren met rieten...

Al die mondstukken zouden bakken met power moeten hebben.

Arn0

• Guest
« Reply #12 on: 17 May 2013, 21:11:11 »
Hier dan de première, een reuzemooie opname met m'n telefoon :o  ;D (wie weet welk mondstuk dit is? ;) )

Is toch heel wat anders, een tenor... Heb nog niet echt veel kunnen spelen deze week, maar er begint al wat te borrelen. De lossere embouchure is wel erg wennen.

https://www.box.com/s/yy39l90fgldbclg0qsux

Offline emdee

• Member
  • *
« Reply #13 on: 17 May 2013, 21:33:18 »
klinkt lekker......en welk mondstuk?
Alt: Selmer SAII met Meyer mstuk Vandoren riet
Sop: Venus, met Venus mondstuk Vandoren 2.5riet
midi:  Yamaha WX5

Offline Espresso

• Member
  • *
« Reply #14 on: 17 May 2013, 21:34:45 »
Gatver een uitdaging. Met zoveel mondstukken kan het alleen maar fout gaan.

Ik voel een eboniet mondstuk. Rico of Berg Larssen. Iets ronder...ik gok op Berg Larssen 100 2M

Wie volgt met de volgende gok?
THE Martin tenor met Otto Link 8*