Main Menu

Even voorstellen

Started by Peter Smolders, 12 May 2013, 23:37:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Peter Smolders

Mijn naam is Peter Smolders en ik woon in Aalsmeer. Ik heb me geregistreerd voor dit forum omdat ik met koninginnedag een saxofoon gekocht heb en daarop leer te spelen. Eigenlijk was ik al een tijdje op zoek naar een tweedehands tenorsax en overwoog zelfs de allergoedkoopste nieuwe via internet te kopen.
Op de vrijmarkt viel mijn oog op een oude zilverkleurige sax die in een standaard bovenop de overige handel stond. Het was een alt en hij leek op het eerste gezicht vuil maar compleet. Ik kocht hem na enig afdingen voor een koninginnedagprijsje en kreeg er tot mijn verbazing nog een koffer en toebehoren bij. Thuisgekomen bleek het op een "Standard American" te gaan dus na enig googelen dacht ik dat het om een stencil van H.N White King ging. Vreemd genoeg bleek de sax helemaal in orde. Ik kon er direct de (zei het niet in de juiste volgorde) hele toonladder op blazen en het mechaniek en de pads bleken in orde. Op een paar plaatsen moest er wat kurk op en voorzichtig heb ik de sax schoongemaakt. Na wat verder zoekwerk bleek het geen King-stencil. De enige sax waar hij exact mee overeen komt is de "The Martin Handcraft". Nou heb nog niets gevonden over een Martin-stencil met de naam "Standard American", wél "Standard Artists". Op de achterkant staat Low Pitch A en het serienummer 192699. De sax is solide en verzilverd en heeft "beveled tone holes"  Hij heeft géén quick-F. Ik probeer een foto mee te sturen maar ik heb bijna geen enkele ervaring op forums dus wellicht lukt dat dan later. Ik ben zeer benieuwd of iemand hier weet wat op voor sax ik ga leren spelen....         

[verwijderd door de beheerder]

Espresso

Lijkt verhip veel op een Martin Typewriter. Kan best wel geproduceerd zijn door Martin en gestencild zijn. Mischien dat onze Martin crack hier een zij. otter over kan laten klinken.

En welkom bij het forum.
THE Martin tenor met Otto Link 8*

drietenor

Couturier is ook mogelijk als fabrikant, die gebruikte namen als american artist en american professional. Een Couturier saxofoon is lastig te onderscheiden van een Martin.
De saxofoon is gebaseerd op technologie van 1810

Windbuil

Quote from: Espresso on 13 May 2013, 01:23:06
Lijkt verhip veel op een Martin Typewriter. Kan best wel geproduceerd zijn door Martin en gestencild zijn. Mischien dat onze Martin crack hier een zij. otter over kan laten klinken.

En welkom bij het forum.
Een Typewriter is het niet. Kijk maar eens goed naar het linkerpinkplateau.
Het trlller-esklepje zit trouwens op een wat ongebruikelijke plaats.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

MMonroe

Saxofoon: Tenor: Jupiter JTS 789-DJ2  & Alt Jupiter JAS 767
Mondstuk: (Tenor)Berg Larsen 90/2 & Selmer Solist D (Alt): Selmer Solist D
Rietjes: (Tenor) Legere Signature 2 3/4 & (Alt) Vandoren Original

JR

Ik denk dat het geen Conn, White of Buescher-stencil is. Het extra klepje (onder het E-klep) lijkt op een andere plaats voor de (es-klep die je met een vork-greep op oude amerikaanse saxen kan maken. Ik herken het niet. Wie wel?
Buescher True Tone Alt  (238xxx), nickname "Trude", Tru-Lay 55/812 M + BG ligatuur, C-Melody (tenor) Lyon & Healy (Buescher TT stencil,128xxx) nickname "Leo", LeRoc #6, Conn PanAmerican tenor, Zinner 6, nickname "het beest"

Peter Smolders

Dank jullie voor het meedenken. Via www.giglist.nl/saxofoon.htm heb ik wat extra foto's van de sax beschikbaar en uiteraard kan ik elk detail alsnog fotograferen. Groet, Peter

CynthiaM

Dag Peter
Welkom op deze site en gefeliciteerd met je hobby. Viel het mee om er geluid uit te krijgen?
Had je al ervaring in het zelf muziek maken?
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Peter Smolders

Ik kom niet veel verder dan een paar noten. Mijn handicap is dat ik gek ben op instrumenten en overal op wil spelen. Ik heb gitaren, violen, banjo's, een mandoline, een piano en op geen enkel instrument kom ik verder dan een drie-jarig wonderkind. De sax is overigens goed bespeelbaar. Afgelopen weekend lijmde een bevriende saxofonist er twee kleine stukjes kurk op en kon vervolgens de complete toonladder(s) spelen. Hij was verbaasd over het het geluid; en stuk warmer dan zijn Selmer alt. 

CynthiaM

Dan raad ik je aan om goed naar de grepentabel te kijken; daar staat voor elke noot welke kleppen je moet bedienen.
En koop een eenvoudig beginnersboek en ga oefenen, oefenen en oefenen. En vraag je bevriende saxofonist om af en toe te luisteren en tips te geven. Of ga op les!
Groetjes, Cynthia
Yanagisawa T-W01, Yanagisawa A-W02,  Yanagisawa SC991

Windbuil

Hij was verbaasd over het het geluid; een stuk warmer dan zijn Selmer alt.
Dat staat weer diametraal op de stelling van een andere forummer, te weten:
Zilver geeft een klank die tussen Nikkel en messing in zit.

Kunt u een foto plaatsen van het (hulp)klepje nabij de lage D-klep?

Peter Smolders

Dank je, Cynthia, dat zal ik zeker doen! Inmiddels heb ik al het een en ander geleerd van "de bevriende saxofonist". Hij vond inderdaad dat er een warmer geluid in zat dan zijn Selmer-alt. Overigens speelt hij doorgaans op een Selmer Tenor waar hij nooit van af zal stappen.... Ik denk dat ik een foto gemaakt heb van  "het (hulp)klepje nabij de lage D-klep", anders doe ik het alsnog. Nogmaals bedankt voor jullie meedenken over deze vreemde sax. 

Peter Smolders

OEPS! Nadat ik het filmpje bekeek waarop de "bevriende saxofonist" op de Standard American speelde, realiseerde ik me ineens dat hij zijn eigen mondstuk (van de Selmer) gebruikte.....

Windbuil

@ Peter Smolders:

't Is niet een bes-klepje maar een es-trillerklepje.
Het mondstuk op de foto lijk me een Lawton.

Verder......Mooie foto's!!

Jeroen Goedhart

welkom Peter!
lijkt mij dat je een goede deal hebt gemaakt! Veel plezier ermee!

Gr. Jeroen