Author Topic: Saxofoon spelen doe ik 24 uur per dag  (Read 2140 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Zoot

• Guest
Saxofoon spelen doe ik 24 uur per dag
« on: 17 May 2013, 16:30:33 »

Het Zuiden Barendrecht
Door: Ramona Molhoop
BARENDRECHT - Voor de tweede keer is de 19-jarige saxofonist Tom van Leeuwenberg verkozen tot Beste Jong Talent van Nederland onder de 21. Samen met 16 andere talenten vormt hij een bigband onder leiding van jazztrompetist Eric Vloeimans. Hij gaat een zomer lang op tournee door Nederland en speelt onder andere op het North Sea Jazz festival.

Al sinds hij acht jaar is speelt Tom van
Leeuwenberg saxofoon, het zijn passie.
Zijn leven staat dan ook 24 uur per dag
in het teken van muziek en hij zal er
ook geen genoeg van krijgen. “Als een
dagje niet speel mis ik het heel erg.”
Foto: Remi Koster

Al vier jaar lang heeft Tom deze titel op zijn naam. “Twee jaar lang mag je de titel dragen. In 2011 was ik voor de eerste keer gekozen en nu dus weer.” De eerste keer zat hij in een band onder leiding van jazzmusicus Benjamin Herman.
“Ik was toen 17 jaar en vond het heel spannend maar tegelijkertijd ook leuk omdat je in contact komt met verschillende mensen, waarvan je veel leert.” Ondanks dat Tom al eerder aan het project mee deed, blijft het een leerzame ervaring. “Met Benjamin speelden we afrobeat jazz nu met Eric Vloeimans is het experimentelere jazz. Beide aspecten zijn even leuk en ik blijf steeds meer leren.”
Op zijn achtste zag hij zijn toekomst in de muziek al helemaal voor zich. “In de krant zag ik iets over Charlie Parker, een bekende Amerikaanse saxofonist, staan. Dat heb ik toen uitgeknipt en op mijn slaapkamerdeur geplakt. Elke keer als ik ernaar keek, fantaseerde ik over net zo’n toekomst.”
Nu 11 jaar later studeert hij aan het conservatorium in Rotterdam en zijn jongensdromen komen uit. Maar die dromen gaan veel verder. Hij is bezig met het opzetten van een stichting voor cultuur. “Samen met een vriend, Maurits de Vries, ben ik hiermee bezig. Het idee is dat muzikanten uit Nederland ons bellen als ze in Rotterdam een band nodig hebben.” Samen met die band wil het duo onder andere optreden in Grounds.
“De show kan in samenwerking met een sneltekenaar gaan, die een kunstwerk maakt tijdens het optreden. Die wordt dan aan het einde aan de meest enthousiaste persoon in het publiek gegeven”, vertelt Tom. Momenteel is hij in onderhandeling met Codarts en is hij ook van plan om andere bedrijven te benaderen. “We gaan een filmpje maken waarin te zien is wat ons plan is voor Rotterdam, hoe we een platform willen creëren voor Rotterdams talent en zelf wil ik jazz uit de jaren vijftig weer populair maken.” Hij hoopt dat alles voor 1 september dit jaar rond is. “Ik zie mezelf als zakenman in de muziek en ik ben ervan overtuigd dat alles gaat lukken. Als je iets echt wilt, moet je ervoor gaan en dat doe ik nu.”

gefeliciteerd  :D