welk riet op een STM otto Link

Started by eefje, 18 May 2013, 15:55:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eefje

Zoals ik in mijn voorstel topic al vroeg 'welk riet op een STM otto link Tip 7' Ik denk dat ik er wel uit ben .
Ik had van de verkoper een flink aantal rieten gekregen waaronder de vanDoren java 2 en dat werkt voor mij prima.
Scheurt als een idioot geen piepen of andere vreemde bijgeluiden en een volume om stil van te worden. Vooral in stukken als Cry me a River in het hoog en laag een perfect geluid
Ik dacht eerst een mondstuk met een dergelijke tipopening kon wel eens te zwaar zijn voor mij maar dat viel 100% mee.
Nu gebruik ik op mijn Oto Link tone edge tip5 van doren jazz 2.5 en die klinken veel warmer

johanj

Ik ben benieuwd. Ik ga ze ook eens proberen. Nu gebruik ik Vandoren V16 2.5.
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

eefje

Ik zal binnenkort het stuk eeens opnemen en proberen hier te plaatsen ,Maar dat moet ik nog even uitzoeken hoe dat werkt.
Kan je horen hoe ze klinken ( ik ben nog niet zo goed hoor :-\0

Maaarten

Zet er maarop.  Pas op met de zuiverheid als je een relatief licht riet gebruikt. Ik speel zelf ook op vrij lichte rieten sinds ik wat grotere tipopeningen bespeel dan de selmer c*.
( ik heb op mijn s80 E ook ook la voz medium, dat zit maar net iets boven ZZ2,5). Dat is vooral lastig bij de hoge noten. De klank hoeft niet per se slecht te zijn door een licht riet. (toch?)

Ik heb ook lekker relaxt een la voz soft op mijn link7 zitten. Dat speelt makkelijk tot lage Bb, maar ik moet erg opletten met zuiverheid.
Maargoed, ik speel er met plezier op. (ik vind het zelf leuk in elk geval haha)

Arn0

Grote tip met een licht riet kan een heel vette sound geven. Qua intonatie wordt het allemaal wat flexibeler, dus dat geeft in het hoog inderdaad wat meer uitdaging om zuiver te spelen. De embouchure goed ontspannen houden helpt daarbij.

Windbuil

'k Heb weleens gelezen dat een riet met american cut het beter doet op een amerikaans mondstuk. La Voz is dan zeker het proberen waard.
De wetenschap te ontdoen van romantiek is de romantiek van de wetenschap

johanj

Inderdaad klinkt een la voz soft best aardig op een OL 7.

Maar wat is American Cut? ??? ?

Er is blijkbaar heel veel te weten over rieten. Ik heb me daar nooit zo in verdiept.
Zijn er eigenlijk goede sites waar wat over rietenwetenschap staat?
Ik speel al jaren sax maar heb bijvoorbeeld nog nooit een rietknipper gebruikt. Geen idee wat er gebeurt als je een riet knipt. Wordt een 1,5 dan zomeer een 2?
T: YTS61s T-deco: Coeusnon 1899. Martin Committee III
A: Keilwerth Toneking -1961; 
S: yanagisawa s900;

eefje

Ik ga morgen ook nog wat Van doren red cut kopen schijnen nog wat makkelijker aan te spreken als de Java (van horen zeggen)

Daan

Quote from: johanj on 20 May 2013, 13:25:14
Inderdaad klinkt een la voz soft best aardig op een OL 7.

Maar wat is American Cut? ??? ?

Er is blijkbaar heel veel te weten over rieten. Ik heb me daar nooit zo in verdiept.
Zijn er eigenlijk goede sites waar wat over rietenwetenschap staat?
Ik speel al jaren sax maar heb bijvoorbeeld nog nooit een rietknipper gebruikt. Geen idee wat er gebeurt als je een riet knipt. Wordt een 1,5 dan zomeer een 2?

American cut wordt bedoelt met dat maantje wat je net na je rietenbinder hebt.

De andere manier wordt gezien als de Franse manier gesneden:

Hier loopt het van dat maantje na een recht stukje dan pas heb je de onbewerkte gedeelte van het riet.

Volgens mij heeft het niets te maken of het nou een Frans of Amerikaans riet is. Rico heeft bv. jazz selected rieten met un-filted en filted wat precies het verschil is van die twee manieren. De één zet makkelijker aan dan de andere.

Wanneer je een tip knipt van een riet wordt het wat stugger. Hij blaast wat zwaarder of een 1,5 dan precies een 2 wordt is dus gokken. Je kan het zelf instellen hoe breed de tip wordt die je afknipt. Ik vind het zelf ideaal wanneer een riet te licht is. Gebruik zo'n rietknipper (van Cordier) eigenlijk zelden, of het ooit het geld eruit haalt weet ik niet.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Maaarten

mooi uitgelegd. De bast loopt soms erg ver door bij La Voz, tot in de tip.

Larry Teal heeft een boek geschreven over o.a. rietjes.

Windbuil

Quote from: Maaarten on 21 May 2013, 20:52:42
mooi uitgelegd. De bast loopt soms erg ver door bij La Voz, tot in de tip.

Larry Teal heeft een boek geschreven over o.a. rietjes.
Bast tot in de tip? Wat een onzin!!!

the martin

Ik neem aan dat Maarten bedoelt tot aan "de ronding waar de 'cut' begint"

Tot aan de tip lijkt mij ook niet echt speelbaar  ::)

Windbuil

Dat lijkt me waarschijnlijker, wat The Martin schreef.
Larry Teal heeft niet een boek geschreven over rietjes. Hij besteedde enkele bladzijden aan rietjes, cut en nabewerking door de blazer zelf, in zijn boek The Art........

Un-filed...... wat wordt daarmee bedoeld? Ik ken het woord FILE als vijl, maar ook als bestand of dossier. Wat word bedoeld met un-filed?

Windbuil

Nou moe. Weer wat geleerd. Bedankt T.M.