Author Topic: Vragen aan de dirigent?  (Read 43354 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Newby

• Member
  • *
Vragen aan de dirigent?
« on: 26 May 2013, 20:16:12 »
Sinds anderhalf jaar speel ik tenor-saxofoon. Bijna al meteen mocht ik mee spelen met het plaatselijk harmonietje, er werd eigenlijk niks van me verwacht, en stiekem voelde het vet stoer tussen al die andere muzikanten.

Na iets minder dan een jaar begon ik me te vervelen. Ik toeterde ondertussen de hele saxofoon sectie weg (let wel: 10 bejaarden, nooit oefenen en eigenlijk alleen maar bier drinkend) en was toe aan de volgende uitdaging!

via mijn saxleraar kwam ik uit bij een andere harmonie. Wow, wat waren die geweldig goed, en professioneel! Ik was aardig geïmponeerd...
Toch besloot ik om door te gaan. Ik wilde een uitdaging, meer halen uit mijn muziek en hier was ik dan. Het eerste project toeterde ik nog maar nauwelijks mee, maar het was een leuke club, en ik leerde iedere keer weer enorm veel bij.

Nu, zo'n 3 maanden later, was het vandaag mijn eerste keer als de enige tenor-sax bij die club. Enorm spannend, maar ik moest en zou het proberen. Ik was enorm gespannen, dus het begon nog niet écht lekker. De dirigent merkte dit wel en bleef maar zeggen: Harder spelen, meer noten, sneller met die vingers, ik werd er helemaal gek van. Normaal lach je daar om met de tenortjes naast je, nu, in mijn eentje, voelde ik me enorm aangevallen. De dirigent bleef maar over me grappen waar het hele orkest bij stond, aan het einde van de dag was ik KAPOT.
Ik voel me gewoon enorm onzeker... zouden ze wel blij zijn met mij als tenor sax? Leer ik wel snel genoeg? Gaan die snelle noten ooooooooit nog uit mijn toeter komen?
Ook wil ik gewoon het respect van de dirigent verdienen. Op dit moment ben ik 'die nieuwe' en ik heb nou niet echt het idee dat hij heel erg blij met me is...

Mijn vraag: Kan ik dit vragen aan de dirigent? Op zo'n manier dat ik niet onbeleefd overkom? En wat nou als ie inderdaad zegt: je bent een verschrikking stop er alstjeblieft meteen mee??

Groetjes

een heeeel onzekere newby...

Tenorsaxofoon Yamaha YTS-62!<3

Offline Coen

• Member
  • *
Re: Vragen aan de dirigent?
« Reply #1 on: 26 May 2013, 20:30:43 »
Om te beginnen: lijkt me idd enorm spannend , en juist dan zou een dirigent met wat begrip erg prettig zijn. Hij (is het een hij, zo klinkt het wel) kan misschien wel dirigeren, maar didactisch is het een onbenul.
Eerste reactie: wegwezen daar, maar wil je toch door dan zou ik dit zeker bespreekbaar maken. Geef gewoon eerlijk aan dat het nieuw en spannend is, en dat je met wat steun en aanmoediging verder komt dan door je in de zeik te nemen.
En als zijn reactie idd is waarvoor je bang bent dan is dat een reactie die past bij zijn andere gedrag, en zeg ik weer: wegwezen daar.
Het is een hobby en in mijn beleving met dat wel leuk blijven!
Tenor Keilwerth Toneking (1937) met Otto Link STM 6* en Francois Louis Ultimate rietbinder en La Voz medium soft.
Alt Amati Kraslice Toneking (rond 1950) met Otto Link Tone Edge 6 en Vandoren Jazz ZZ 2.

Offline Daan

• Member
  • *
  • sopraan, alt en tenor
« Reply #2 on: 26 May 2013, 20:30:59 »
Ik vind dat je dat wel mag vragen aan hem. Je geeft aan dat je enorm gespannen bent en dat geeft ook maar weer eens aan hoe graag je iets wilt. Hoe meer je zal spelen des te eerder die spanning weg zou gaan. Maar dat kan een lange tijd zijn, bovendien zijn er nog steeds mensen die het spannend vinden. Ik vind zelf dat een dirigent een persoon er wel op mag wijzen maar omdat herhaaldelijk te doen terwijl je in je eentje die partij speelt en normaal met anderen is het een heel ander verhaal. Vraag het gewoon even persoonlijk aan hem. Misschien bedoelde hij het niet lullig maar meer op een grappige manier al is dat ook niet leuk...
Vraag eventueel of je de loopjes met het orkest langzaam mag instuderen. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van het muziek en niet om iemand persoonlijk af te branden. Heb je er met je saxleraar er al over gepraat? Succes.
"Hij/zij die vraagt lijkt dom, hij/zij die niet vraagt blijft het."

Offline Newby

• Member
  • *
« Reply #3 on: 26 May 2013, 20:36:49 »
Om te beginnen: lijkt me idd enorm spannend , en juist dan zou een dirigent met wat begrip erg prettig zijn. Hij (is het een hij, zo klinkt het wel) kan misschien wel dirigeren, maar didactisch is het een onbenul.
Eerste reactie: wegwezen daar, maar wil je toch door dan zou ik dit zeker bespreekbaar maken. Geef gewoon eerlijk aan dat het nieuw en spannend is, en dat je met wat steun en aanmoediging verder komt dan door je in de zeik te nemen.
En als zijn reactie idd is waarvoor je bang bent dan is dat een reactie die past bij zijn andere gedrag, en zeg ik weer: wegwezen daar.
Het is een hobby en in mijn beleving met dat wel leuk blijven!

haha, natuuurlijk is het een man...:P
didactisch is ie echt niet sterk, dat is ook wel algemeen bekend bij het orkest. Toch lukt het me niet echt om me erover heen te zetten, al die stomme grappen en opmerkingen... Ik denk dat het een goede aanpak is als ik bij mezelf blijf: IK vind het spannend, IK wil het zo goed doen. In plaats van: Jij bent een didactisch nutteloze ezel (oh, zei ik dat hardop?:P even afreageren mag wel toch?)

Het moeilijke aan het weggaan is dat ik in 3 maanden enorm veel nieuwe vrienden heb gemaakt... Bij de oude club was eigenlijk het sociale gedeelte helemaal niet leuk en de muziek wel leuk om te spelen (al miste ik uitdaging) hier moet ik nog heel veel leren maar heb ik ondertussen vrienden voor het leven gemaakt en ik ben niet iemand die snel opgeeft... Ik kan m ook mailen bedenk ik me ineens... maar dan is het risico misschien dat ik me verkeerd verwoord en ik straks echt ruzie heb... (De vorige tenor sax is namelijk met ruzie weggegaan).
Het blijft een dilemma!:P

Offline Newby

• Member
  • *
« Reply #4 on: 26 May 2013, 20:37:59 »
Ik vind dat je dat wel mag vragen aan hem. Je geeft aan dat je enorm gespannen bent en dat geeft ook maar weer eens aan hoe graag je iets wilt. Hoe meer je zal spelen des te eerder die spanning weg zou gaan. Maar dat kan een lange tijd zijn, bovendien zijn er nog steeds mensen die het spannend vinden. Ik vind zelf dat een dirigent een persoon er wel op mag wijzen maar omdat herhaaldelijk te doen terwijl je in je eentje die partij speelt en normaal met anderen is het een heel ander verhaal. Vraag het gewoon even persoonlijk aan hem. Misschien bedoelde hij het niet lullig maar meer op een grappige manier al is dat ook niet leuk...
Vraag eventueel of je de loopjes met het orkest langzaam mag instuderen. Het gaat tenslotte om de kwaliteit van het muziek en niet om iemand persoonlijk af te branden. Heb je er met je saxleraar er al over gepraat? Succes.

bedankt voor je reactie...

ik was al bang dat het aan mij lag. Ik doe eeeecht zo mijn best, oefen zoveel als ik kan... Ik hoop gewoon dat het los gaat lopen:-) Of ik een openbaring krijg en geniaal sax ga spelen...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #5 on: 26 May 2013, 20:54:43 »
Je hoeft hem niets te vragen....je kunt hem persoonlijk vertellen dat je de afgelopen repetitie als zeer vervelend ervaren hebt. Dat je een harde werker bent die graag wil leren en daar inderdaad wel enig respect voor verdient. Er zijn nogal wat beroepsmusici die zich ook tegen elkaar ongeloofelijk arrogant kunnen gedragen en at wordt vaak door amateurs overgenomen. "Kijk mij zijn arrogantie eens leuk vinden....ik heb geen reden om me aangevallen te voelen.. De dirigent en ik....ouwe jongens krentebrood...." je kunt hem ook vertellen at je inhoudelijk commentaar wat bij je niveau past wel op prijs stelt, maar dat zijn houding je plezier in het spelen behoorlijk vergalt.

Verder moet je je realiseren dat jij waarschijnlijk langer bij die club zult vertoeven als hij. Hij is maar een passant.

Je kunt afwachten hoe hij zich daarna gedraagt, niet alleen ten opzichte van jou, maar ook ten opzichte van je medespelers. Blijft hij zich zo arrogant opstellen, dan is een gesprek met het bestuur op zijn plaats.

Wat overigens ook goed werkt is hem heel subtiel op zijnplaats zetten ten overstaan van het orkest. Je mag altijd van wie dan ook eissen dat hij je netjes bejegend!. Wel zelf ook altijd heel netjes en beleefdl blijven.

Succes!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline the martin

• Member
  • *
    • http://www.themartinstory.net
« Reply #6 on: 26 May 2013, 21:08:38 »
Wat ik me afvraag ....

Is het werkelijk zo dat die zo'n a,hole is, of is dat jouw perceptie gevoed door je onzekerheid.

Maar ik zou er open over praten.

Offline Newby

• Member
  • *
« Reply #7 on: 26 May 2013, 21:13:33 »
Je hoeft hem niets te vragen....je kunt hem persoonlijk vertellen dat je de afgelopen repetitie als zeer vervelend ervaren hebt. Dat je een harde werker bent die graag wil leren en daar inderdaad wel enig respect voor verdient. Er zijn nogal wat beroepsmusici die zich ook tegen elkaar ongeloofelijk arrogant kunnen gedragen en at wordt vaak door amateurs overgenomen. "Kijk mij zijn arrogantie eens leuk vinden....ik heb geen reden om me aangevallen te voelen.. De dirigent en ik....ouwe jongens krentebrood...." je kunt hem ook vertellen at je inhoudelijk commentaar wat bij je niveau past wel op prijs stelt, maar dat zijn houding je plezier in het spelen behoorlijk vergalt.

Verder moet je je realiseren dat jij waarschijnlijk langer bij die club zult vertoeven als hij. Hij is maar een passant.

Je kunt afwachten hoe hij zich daarna gedraagt, niet alleen ten opzichte van jou, maar ook ten opzichte van je medespelers. Blijft hij zich zo arrogant opstellen, dan is een gesprek met het bestuur op zijn plaats.

Wat overigens ook goed werkt is hem heel subtiel op zijnplaats zetten ten overstaan van het orkest. Je mag altijd van wie dan ook eissen dat hij je netjes bejegend!. Wel zelf ook altijd heel netjes en beleefdl blijven.

Succes!

Ik weet niet zeker of ik dat netjes genoeg kan zeggen... Ik ben er (nu in ieder geval) nogal emotioneel over. Baal er echt van. Aan de andere kant komt het wel sterker over om iets te zeggen dan iets te vragen. Als ik het vraag, laat ik hem eigenlijk meteen zien dat hij hoger aanzien heeft...

Ik merk dat er bij zo'n professionele club nogal wat arrogante mensen zitten, die vaak minder goed zijn dan ze zelf beweren. Persoonlijk ben ik bescheiden, misschien te bescheiden. Een middenweg is waarschijnlijk het beste. Ik blijf het moeilijk vinden om te beslissen wat ik nu moet doen. Ik wil geen gedoe, maar het wel gezegd hebben... Misschien moet ik even wachten en kijken of ie zo blijft doen...

Offline Newby

• Member
  • *
« Reply #8 on: 26 May 2013, 21:15:01 »
Wat ik me afvraag ....

Is het werkelijk zo dat die zo'n a,hole is, of is dat jouw perceptie gevoed door je onzekerheid.

Maar ik zou er open over praten.

Ik denk dat het van 2 kanten komt.

Een botte boer vs een onzekere newby...
Ik hoor uit meer hoeken dat hij in het verleden vaker dit soort opmerkingen maakte. Velen zijn er aan gewend, of goede vriendjes met hem... Ik niet:-)

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #9 on: 26 May 2013, 22:24:23 »
Maar hoezo...professionele club? Ik ben wel benieuwd welk prof orkest een andrhalf jaar spelende tenorsax toelaat? Ik denk dat het toch ook echt maar amateurs zijn en wanneer je nog maar kort les hebt, lijkt het vaak heel wat, wat anderen doen, maar blijf maar gewoon lekker lessen, dan geef je ze over een paar jaar het nakijken! En die dirigent zeg je gewoon dat je zijn gedrag niet op prijs stelt. Het is goed om te laten zien dat niet iedereen met zich laat sollen!
Het mooiste van saxofoon spelen is de gelegenheid die je hebt gekregen om saxofoon te leren spelen.

Offline Newby

• Member
  • *
« Reply #10 on: 26 May 2013, 22:33:00 »
Maar hoezo...professionele club? Ik ben wel benieuwd welk prof orkest een andrhalf jaar spelende tenorsax toelaat? Ik denk dat het toch ook echt maar amateurs zijn en wanneer je nog maar kort les hebt, lijkt het vaak heel wat, wat anderen doen, maar blijf maar gewoon lekker lessen, dan geef je ze over een paar jaar het nakijken! En die dirigent zeg je gewoon dat je zijn gedrag niet op prijs stelt. Het is goed om te laten zien dat niet iedereen met zich laat sollen!

Pure wanhoop... pure wanhoop:-)

Offline DaKnoodle

• Member
  • *
« Reply #11 on: 27 May 2013, 09:14:57 »
Het is vaak de cultuur binnen de club en perceptie van de instrumentalist.
Jij geeft zelf aan dat je een club zocht met meer uitdaging zocht, vervolgens zeg je dat je tegen de toppen van je kunnen aanloopt en niet mee kan komen.
Een dirigent gebruikt vaak een dergelijke methode om te kijken of je binnen de groep valt, hoe je in je schoenen staat en je ervaring te meten.

Het is nooit makkelijk om te wisselen van orkest, 9 van de 10 keer duurt het wel tot een jaar voor je een beetje aanspraak hebt en het voelt alsof je erbij hoort
Ik heb inmiddels 3 orkesten gehad ik weet wat je bedoelt

Beste kun je gewoon op de dirigent afstappen en het hem recht op de man af vragen. Dit kweekt en wederzijds begrip en je stapt over een drempel heen die je in de toekomst gemakkelijker in staat zal stellen dingen aan de dirigent te vragen.
A: Selmer SA80II T: Santoni B: Selmer SA80II

Offline Newby

• Member
  • *
« Reply #12 on: 27 May 2013, 10:11:30 »
Het is vaak de cultuur binnen de club en perceptie van de instrumentalist.
Jij geeft zelf aan dat je een club zocht met meer uitdaging zocht, vervolgens zeg je dat je tegen de toppen van je kunnen aanloopt en niet mee kan komen.
Een dirigent gebruikt vaak een dergelijke methode om te kijken of je binnen de groep valt, hoe je in je schoenen staat en je ervaring te meten.

Het is nooit makkelijk om te wisselen van orkest, 9 van de 10 keer duurt het wel tot een jaar voor je een beetje aanspraak hebt en het voelt alsof je erbij hoort
Ik heb inmiddels 3 orkesten gehad ik weet wat je bedoelt

Beste kun je gewoon op de dirigent afstappen en het hem recht op de man af vragen. Dit kweekt en wederzijds begrip en je stapt over een drempel heen die je in de toekomst gemakkelijker in staat zal stellen dingen aan de dirigent te vragen.

bij de rest van de club voel ik me helemaal thuis:) Gelukkig maar!
Ik zal inderdaad ook een stukje moeten wennen aan deze dirigent...

Offline Pieter

• Member
  • *
« Reply #13 on: 27 May 2013, 10:35:41 »
Ja, dat heb ik in mijn verschillende orkesten ook vaak gehood wanneer er weer eens een hork voor het orkest stond, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand graag gaat spelen wanneer hij of zij wordt afgezeken. het is nergens ook nergens voor nodig. Een dirigent weet na een aantal repetities direct wat voor vlees hij in de kuip heeft. Hij hoort of je gestudeerd hebt of niet. Ook als je er een zootje van maakt, kun je dat verschil horen. Een dirigent weet al na 2 of 3 repetities hoe zijn mensen muzikaal in elkaar zitten en van wie hij groei kan verwachten en van wie niet. Ook wanneer ze in een grote groep zitten.
In het geval van Newby is het heel gemakkelijk om te zeggen dat er geen vlekkeloos presteren wordt verwacht en hij zou kunnen voorstellen om na de repetitie eens te kijken of er wat aan de partij gesleuteld kan worden zodat het makkelijker te volgen en te spelen is. Dan kan er later weer uitgebreid worden.
Ook wanneer Newby het commentaar door zijn onzekerheid wat zwaarder opneemt dan nodig, is het nog steeds niet nodig om op deze manier te reageren. Zijn onzekerheid is ook voor de dirigent zichtbaar geweest en wanneer hij daar op de door Neweby beschreven manier mee omgaat zegt dat wellicht meer over hem dan over Newby.

Mensen gaan spelen door hen positief te benaderen, op een voor hen passend hoog niveau neer te zetten en hen te begeleiden in het proces van muzikale ontwikkeling. Bij een amateurorkest mag je van de dirigent deze zaken verwachten!

In alle orkesten waar ik in heb gespeeld gaat het precies op dezelfde manier...Bij een dergelijke hork als dirigent heb je de arrogante types die het met hem en zijn werkwijze eens zijn ( in muzikaal opzicht meestal niet meest flexibele mensen), je hebt de slijmerds die het met hem eens zijn ( als ik maar hard om hem lach zal hij mij toch niet pakken want ik kan het zelf ook niet goed), dan zijn er de mensen voor wie het niveau op n moment te hoog is maar die door hard werken er wel ingroeien en die groep valt uiteen in mensen die dit soort commentaar erg vervelend vinden en mensen die het langs af kunnen laten glijden. De mensen die in een orkest zitten en nooit studeren en de boel zitten te verzieken hebben geen recht van spreken.
Al deze typen mensen zijn gebaat met een aanpak die hen muzikale groei brengt. Dus waarderen wat iemand kan en goed doet en aangeven waar aan gewerkt moet worden.

Dus ga zeker een gesprek met hem aan, maar laat hem wel weten dat je serieus bezig bent en dat graag met respect benaderd wordt. Zet hem nooit te kakken voor het orkest, maar benader hem op de manier waarop je zou willen dat hij jou benaderd. Verder lach nooit mee met de meute wanneer hij dit bij iemand anders doet en praat er met je collega muzikanten over, er zijn er ongetwijffeld meer die hier last van hebben. Als dat zo is en hij past zijn gedrag niet aan dan wordt het echt een zaak van het bestuur.
 Ik speel in orkest waar enige arrogantie de dirigent ook niet vreemd is. Onze dirigenten worden minimaal 1 per jaar geevalueerd waarbij ook dit soort zaken aan de orde komen. Afgelopen 2 jaar is er 4 x met de dirigent gesproken door een afvaardiging uit het orkest. Er waren veel problemen, mensen gingen er om weg. Nu zie je ook bij de dirigent een ontwikkeling die aan het hele orkest ten goede komt en heeft ook de dirigent het beter naar zijn zin. En nee, het was bepaald niet een beginnende jongeling.

Offline Penningh

• Always remember; the world is full of nice people! So if you can't find one.....be one.
  • Member
  • *
« Reply #14 on: 27 May 2013, 12:07:59 »
Ik ken het probleem van uit de tijd dat ik begon als 3e bugelist bij een t.d.t. een hoge fanfare.
Ik werd als 13/14 jarige losgelaten in dit orkest. Het kommentaar van de dirigent en de mede bugelisten was niet uit de lucht. Het resulteerde in in ieder geval dat ik de pijp aan Maarten gaf. (niet onze Maaarten).
Maar zoals Cruyff al formuleerde hebt elk nadeel ..... en ben ik later sax gaan spelen.
Hier mee is jouw probleem niet opgelost.
Ik denk dat je komende repetitie even af moet wachten. Ben je dan weer de pispaal dan moet je inderdaad actie ondernemen.
Afhankelijk van je leeftijd, het verschilt of je 16 ben of 40, zeg je in de pauze aan iemand op wiens steun je kan rekenen, dat je na de repetitie een gesprek met de dirigent wilt hebben en of hij/zij daar bij wilt zijn. Als je wat ouder ben doe het dan alleen.
Leg de dirigent rustig uit wat je hindert, dat je pas 1 1/2 jaar speelt en geen 10 jaar.
Wordt niet emotioneel. Probeer rustig te blijven.
Doe het na de repetitie zodat de man een week de tijd heeft om dit te 'verwerken'.
Doe het in de pauze loop je het risico dat hij na de pauze zijn gelijk wil gaan halen en gaat katten.
Vergeet niet, dirigenten zijn maar tijdelijk.
Sterkte met je gesprek.
Penningh
Tenor: Selmer Mark VI 1967 verzilverd - mondstuk Selmer C**- Rigotti 3m.
Tenor:The Martin Stensil ong. 1935 -verzilverd- mondstuk SM-Rigotti 3m.